האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יש לך התקן תוך רחמי? למכון פוע"ה יש בשורה

התקן תוך רחמי הוא אמצעי מניעה שכיח אשר אחד מחסרונותיו הבולטים הם דימומים מוגברים. בכנס הקרוב של מכון פוע"ה, יוצג לראשונה פתרון לבעיה

התקן תוך רחמי (IUD) הוא אחד מאמצעי המניעה השימושיים ביותר כיום. אולם, אחד מהחסרונות המשמעותיים בזמן השימוש בו, הוא הדימומים המוגברים הנגרמים מהימצאותו ואי וודאות בקרב הרופאים ופוסקי ההלכה באשר לסיבת הדימומים.
דימומים אלו גורמים לאי נעימות, ולשיבושים בימים המותרים אצל נשים רבות השומרות על הלכות טהרת המשפחה, ועל כן מתעוררות שאלות הלכתיות רבות. תופעת לוואי אלו עשויות להשתנות מאישה לאישה, ומסוג התקן להתקן. בדרך כלל, ימי המחזור מתארכים, ולקראת הגעתו, נשים רבות רואות כתמים.
בעיה נוספת המתעוררת, היא כי אצל חלק מהנשים ישנו קושי להיטהר בעקבות הדימומים במהלך שבעת הנקיים. בנוסף, ימי הטהרה הקצרים, ותופעת הכתמים, גורמים אצל נשים רבות לפגיעה משמעותית בחיי המשפחה.
במסגרת החיפוש אחר הפתרון לבעיה, הבינו במכון פוע"ה מרופאים רבים, כי יכול להיות שהדימום מההתקן הוא בעצם פציעה של רירית הרחם. כך שאם יוכח הדבר – אזי מבחינה הלכתית, ניתן להקל במצבים אלו, ומבחינה רפואית אפשר לייעל את הטיפול עבור אותן נשים. ולכן החליטו במכון פוע"ה לפתוח במחקר שיעסוק בנושא של התקנים תוך רחמיים ודימומים.
על מנת שניתן יהיה לגלות את סיבת הדימום, יש לבצע בדיקה הנקראת 'היסטרוסקופיה'  – הסתכלות ברחם על ידי סיב אופטי, שבקצהו מותקנת מצלמה זעירה. על פי ניתוח תוצאת הבדיקה, אפשר יהיה להבחין האם הדימום הוא הורמונאלי, או שנגרם כתוצאה מחיכוך. מלבד זאת, תתבצע בדיקות דם מסוימות היכולות לסייע למכון בקביעה האם מדובר בדם הורמונאלי, וכן צילום אולטרסאונד שיעזור לקבוע מה קורה.
הבדיקות תיערכנה בבית החולים "הדסה" תחת פיקוחו והדרכתו של פרופ' שמחה יגל – מנהל אגף נשים ויולדות, ובבית חולים "שיבא בתל השומר", תחת פיקוחו של הרופא הבכיר – ד"ר שלומי כהן איילון. על מנת להקפיד על המקצועיות המתאימה, נעשה המחקר כעבודת דוקטורט "באוניברסיטת בר אילן".
לדברי הרב ליאור שגב רב ויועץ במכון פוע"ה: "אחת התעלומות שמסקרנות הן את העולם הרפואי, והן את העולם ההלכתי, היא הגורם לדימומים בלתי סדירים בנשים שמשתמשות בהתקן תוך רחמי. אצל נשים אלו ידוע שיש עליה בשכיחות בדימומים בין וסתיים. עד היום לא היה ברור הגורם לדימומים אלו – האם זו בעיה הורמנלית או שמא ההתקן גורם למעין פצע ברירית הרחם שגורמת לדימום.
לשאלה זו יש השלכה כבדת משקל לנשים ששומרות על טהרת המשפחה, היות ובמקרים מסוימים ניתן להתיר את הדימום. המחקר זכה לברכתם ועידודם של גדולי הרבנים, מסקטורים שונים בארץ ובעולם, ותוצאותיו עשויות להוביל  לשינוי דרמטי בפסיקה ההלכתית, והוא יוצג בכנס השנתי הקרוב לנשים של מכון פוע"ה".

הכנס יתקיים בבנייני האומה ביום שלישי א' בסיון (4.6.19 למניינם). קניית הכרטיסים מתקיימת דרך פורטל המכון. בכנס תתקיימנה הרצאות מגוונות וחדשניות בתחומי הרפואה וההלכה מפי רבנים, רופאים ואנשי מקצוע מהשורה הראשונה בתחומי הפוריות, הריון, לידה, גנטיקה, טהרת המשפחה ואישות. אשר ידונו בין היתר בעדכונים וחידושים בנושאי ניתוחים קייסריים, מניעת חתכים במהלך הלידה, פתרונות חדשניים לבעיות ברצפת האגן, סקירת אמצעי מניעה והשפעתן על חיי האישות, ועוד.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp

צריכים עזרה?

אנחנו כאן בשבילכם!
השאירו פרטים וצוות המכון יחזור אליכם ויסייע במהירות ובמקצועיות :)

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן