האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מתקשה להתרכז? נושא שבוער בדור שלנו

"כולנו מכירים את הבעיה של קשב וריכוז שקיימת אצל הרבה ילדים במערכת החינוך. התופעה היא לא רק בהיבט הלימודי, אלא יש לה גם מעגלים רבים בהם הילדים צריכים להתמודד, כמו בתא המשפחתי עם חברים ובקהילה. זהו נושא שבוער מאוד בדור שלנו…"

הרב יצחק דוד גרוסמן, חבר מועצת הרבנות הראשית, נשיא מוסדות מגדל אור ונשיא "נוער בסיכוי"

התופעה הקרויה הפרעת קשב נעשית נפוצה בעשורים האחרונים והגיעה לממדים עצומים. כ15% מהילדים בישראל מאובחנים! ורבים מהמבוגרים מבינים בדיעבד ש"סחבו" איתם במשך שנים את הקושי. מרגע האבחון, המסלול הטיפולי מאוד מובנה ולרוב כולל טיפול תרופתי שמטרתו לתת שקט מערכתי להורים ולמערכת החינוך. אולם, אנשים רבים כבר מתחילים לחפש חלופות טיפוליות לנוכח הקשיים של הילד, שמתעוררים עם התרופות ותופעות הלוואי.

אני מאמיניה כי טיפול יעיל נתמך בשלושה עמודי תווך המשלימים משולש זהב:

  • תזונה
  • תנועה
  • תמיכה רגשית

לפעמים אין תשובה אחת. הגישה ההוליסטית נוטה להסתכל על מכלול האדם והבעיה. שילוב של תזונה עם פעילות גופנית, מותאמת לגיל וליכולת, השפעה משמעותית על הבריאות הגופנית והמנטלית כמו גם מצב חברתי וסביבתי.

ישנן כיום יותר ויותר עדויות מחקריות המראות שמחסור בוויטמינים (כגון ויטמינים מקבוצת B) מינרלים (כגון ברזל, מגנזיום ואבץ) וחומצות שומן חיוניות (אומגה 3) עלול לגרום לבעיות נוירופסיכיאטריות רבות כגון הפרעת קשב וריכוז בילדות דיכאון וחרדה בנעורים ועד אלצהיימר בבגרות.

קיים מתאם מובהק בין סימפטומים של הפרעת קשב וחוסר באומגה 3. כאשר קיים מחסור באומגה 3 בתאי המוח, התקשורת העצבית משתבשת ורמתם של מוליכים עצביים (כגון דופמין וסרוטונין) אינה מגיעה לאופטימום, מה שבא לידי ביטוי כחוסר שקט, קשיי ריכוז, זיכרון ירוד ולעיתים אף תנועות בלתי רצוניות (טיקים) ואובססיות (OCD).

וויטמינים מקבוצת B כמו B12,  B6 3B, 5B, 1B וB9 (פולאט), המצוי בעלים ירוקים, חיוניים לתפקוד מערכת העצבים. קל יחסית להתגבר על מחסורים אלו בעזרת תזונה אך על מחסור באומגה 3 קשה יותר. המקור העיקרי לאומגה 3 שרלוונטית לגוף האדם הוא דגים, אלא שרוב הדגים בשווקים בישראל הינם דגי בריכות או כלובים (אפילו הסלמון הנורבגי הינו סלמון כלובים) ובדגים כאלו אין כמעט אומגה 3. כיום ניתן לבדוק את רמת האומגה 3 בגוף בעזרת בדיקת אינדקס אומגה 3 המתבצעת על ידי דקירה פשוטה באצבע בדומה לבדיקת סוכר.

גם חסר במגנזיום נמצא במחקרים עם קשר לתסמיני הפרעת קשב וריכוז. הסיבה לכך שהמחסור נפוץ במיוחד בישראל הינה אדמות גיר עניות במגנזיום ועשירות בסידן והתפלת מי ים לצרכי שתיה. על המחסור במגנזיום ניתן להתגבר בעזרת תוסף תזונה של קפסולות מגנזיום. ישנן צורות רבות של מגנזיום בשוק אך היעלה ביותר הינה מגנזיום טאורט אשר נספגת ביעילות ועוברת בצורה יעילה במיוחד את מחסום הדם למוח, ה BBB.

לסיכום, חסרונם של מרכיבים תזונתיים מרכזיים יכולים לגרום לפגיעה קוגניטיבי ונפשית התנהגותית. אך הקפדה על תזונה נכונה, עשירה ומגוונת, ותוספי תזונה (אומגה 3, מגנזיום) במקרה של מחסור תזונתי, עשויה לאפשר לנו ולילדינו להמנע מהתמודדות עם הקושי והתסכול ואף במקרים, מתרופות פסיכיאטריות.

למידע על חוברת המאגדת אלטרנטיבות טיפוליות בהפרעת קשב

ומדריך 5 צעדים

לחץ כאן

נכתב ע"י חן רון תזונאית קלינית

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp

צריכים עזרה?

אנחנו כאן בשבילכם!
השאירו פרטים וצוות המכון יחזור אליכם ויסייע במהירות ובמקצועיות :)

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן