האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נפתחה ההרשמה לכנס נשים "בריאות כהלכה" של מכון פוע"ה וערוץ 7

נפתחה ההרשמה לכנס נשים "בריאות כהלכה" של מכון פוע"ה וערוץ 7

למכון פוע"ה ממשיכות לזרום שאלות של זוגות בהליכי פוריות החוששים לתקלה ובלבול בעקבות אירוע החלפת העוברים. נפתחה ההרשמה לכנס נשים "בריאות כהלכה" של מכון פוע"ה וערוץ 7

אירוע החלפת העוברים התרחש לפני כחודשיים ובמכון פוע"ה עדיין חשים את ההשלכות והדאגה כתוצאה מהאירוע. הרב בנימין דוד, רב יועץ ופוסק במכון מספר בראיון לערוץ 7.

"מדובר בסיפור מצער שעדיין בכותרות ולכן הוא מאוד חם אצל הזוגות שעברו ועוברים טיפולי פוריות וחוששים שגם להם יקרה מקרה דומה, שהם יביאו את החומר הגנטי אבל ישמעו שילד שלהם נולד במקום אחר", אומר הרב דוד.

> להרשמה לכנס נשים "בריאות כהלכה" של מכון פוע"ה וערוץ 7 <

על המענה לזוגות, מבקש הרב דוד להרגיע ומציין כי בישראל נעשים כחמישים אלף טיפולי פוריות בשנה מזה שנים רבות, כך שמדובר במקרה מצער אחד מתוך מאות אלפי טיפולים. "לא צריך להכניס את כל המערכת ואת כל הזוגות ללחץ.
הנהלים מאוד מוקפדים, גם בעקבות הסיפור הזה. הכניסו נהלים חדשים וכל העמדות נבדקו שאכן הן פועלות כמו שצריך, וגם המשגיחות שלנו במכון פוע"ה נכנסו עוד יותר לתמונה כדי לוודא שמקרה כזה לא יקרה שוב".

הרב דוד מציין כי תקלות יכולות להתרחש לא רק במקרה הבודד והנדיר הזה אלא גם בבדיקות דם פשוטות. "אנחנו מדברים על הרבה פעולות לאורך הרבה זמן ולא מצב שבו מישהו מביא חומר ועושים בו בדיקה. הבעל מביא את החומר שלו, האישה את החומר שלה, צריך לחבר ביניהם, לבדוק שזה אכן טוב, משאירים לכמה ימים באינקובטור עם פעולות שונות בכל כמה ימים. לאחר מכן זה עובר להקפאה, וכל שלב כזה יכול להיות נקודת תורפה". המציאות הזו לצד העובדה שבה מדובר בטיפולים רבים במקביל ועוברים מוקפאים לאורך תקופות אורכות, מצריכה הקפדה יתרה.

על הפסק לפיו האם היולדת היא אמו של העובר במקרה הנדיר של החלפת העוברים, אומר הרב דוד כי מדובר בדיון הלכתי שקיים כבר שנים לא מעטות סביב סוגיית הפונדקאות, כאשר נעשה הבדל בין אם ביולוגית לאם הלכתית "והרב אליהו חשב שהאם היולדת היא אם התינוק, כי ביהדות לעובר אין מעמד משפטי, כלומר שניתן לקחת עובר ולהשמיד אותו והדבר לא ייחשב לרצח. העובר ייחשב לאדם רק אחרי שהוא נקלט ברחם האישה ועובר תהליך של ארבעים יום".

האם הפסיקה הזו מתאימה גם למצב בו ידועים ההורים הביולוגיים או רק כאשר ידועה האם היולדת? הרב דוד משיב ומספר כי במציאות בעייתית שכזו במכון פוע"ה סברו שכל עוד לא ידוע מי האם הביולוגית זו תהיה ההלכה, פסיקה המתחזקת במצב בו האם נכנסה לניתוח לטובת הצלת העובר, כפי שהיה במקרה הנוכחי.
לעומת זאת אם ידועה זהות ההורים הביולוגיים הרי שלאב יש מעמד הלכתי כלפי העובר והוא מחייב לפרנסתו וסיפוק צרכיו. "לכן אם זוג יוכיח שזה האב של התינוק, תהיה לו זכות לדרוש להחזיק אותו ולגדל אותו".

המציאות הזו שבה האם היולדת מחזיקה בבן מכוח הפסיקה ההלכתית והאב הביולוגי בעל זכויות גידול של הילד, היא בהחלט מציאות טראגית. בטרגדיה שכזו יש לזכור שיש פוסקים שרואים באם הביולוגית את האם הזכאית לגדל את התינוק, ומאחר ולא מדובר בנושא שהפסיקות לגביו ברורות הדיון מורכב מכל מציאות מוכרת בפסיקה התורנית לאורך הדורות. "אין לנו פסקים גמרות ומסורות בנושא, ולכן הרב אליהו פסק כפי שפסק ורבים הלכו אחריו,

אבל יש שפוסקים אחרת כך שניתן להגדיר זאת כספק הלכתי, אבל לגבי האבא אין ספק שהאב הביולוגי הוא האב. אם הוא תובע את הילד יש כאן בעיה טרגית לכל דבר".

בהתייחס לסוגיית הפונדקאות במקרה בו יש אישה שאינה יכולה ללדת בשל בעיה בריאותית, הדבר הותר על ידי הפוסקים, אך "לא נתיר שהילד שגדל במשפחה אחת יתחתן עם ילדי הפונדקאית כי מבחינה הלכתית הם אחים".
החשש מגילוי עריות והולדת ממזרים מונע מילדים שנולדו בתהליך שכזה להינשא לאחים משני הצדדים.

עוד שוחחנו עם הרב דוד על כנס הנשים שיתקיים ב-י' שבט בבנייני האומה. "ליבת העבודה שלנו במכון פועה הוא ההרמוניה בין עולם ההלכה לעולם הרפואה. יש מי שמנסה ליצור התנגשות בין שני העולמות הללו, אבל המוטו של הרב בורשטין הוא הפוך. "זה היה הבייבי הדו משמעי של הרב בורשטין", אומר הרב דוד. "אנשים רוצים שדברים יתבצעו לפי ההלכה, הם רוצים לדעת את גבולות המותר והאסור ואנחנו מנסים לבנות עולם הרמוני בין שני העולמות. אנחנו מתקבלים יפה בשני העולמות ומסייעים לזוגות רבים בחינם ומכל הלב".

"בכנס הזה נדבר על הפריות, מניעת הריון, גנטיקה ועוד נושאים רבים עם מומחים מובילים והרופאים הגדולים ביותר בהרצאות ובפאנלים להעשרת הידע לרבניות, לרופאות, אחיות ועוד, כדי לבנות עולם של הרמוניה יפה בנושאים הללו".

הרב דוד מספר על המפגש בין אנשי מכון פוע"ה לבין ועדת הבדיקה של מעבדות ההפריה בעקבות התקלה האחרונה, מפגש שהיה לו ערך מיוחד לנוכח תפקידן של המפקחות מטעם המכון על ההליך במגמה למנוע תקלות נוספות. "הם רצו לבדוק אם נחשפנו לתקלות שנמנעו ואכן היו מקרים שהיו טעויות ותקלות לפעמים בגלל שימוש לקוי במבחנות או שמות זהים. זה נדיר מאוד ונובע מרגע של היסח דעת, ותפקיד המשגיחות הוא הלכתי לבקשת הרבנים, ומעבר להשגחה היא לא עושה שום דבר אחר במהלך התהליך, וכך היא ממוקדת ונותנת רוגע גם לזוגות שלא תהיינה תקלות".

 > להרשמה לכנס נשים "בריאות כהלכה" של מכון פוע"ה וערוץ 7 <

צריכים עזרה?

אנחנו כאן בשבילכם!
השאירו פרטים וצוות המכון יחזור אליכם ויסייע במהירות ובמקצועיות :)

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן