האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חפיפה וטבילה, לקראת חג השבועות שסמוך לשבת

חפיפה וטבילה, לקראת חג השבועות שסמוך לשבת

טבילה בזמנה – ערכה גדול מאוד. לכן אף על פי שמשתדלים, בדרך כלל, לבצע הכנות לטבילה כמה שיותר סמוך אליה, ובליל שבת שהוא מוצאי חג השבועות – הדבר אינו מתאפשר, אין לדחות את הטבילה בשל כך. יש לדעת כיצד נכון להתכונן לטבילה זו.

טבילה בליל חג השבועות
בטבילה זו תנהג כפי שנוהגת בטבילה שחלה בליל שבת. כלומר – ביום חמישי ה' בסיוון, ערב החג, תתכונן היטב לטבילה ע"י רחיצה, חפיפה, גזיזת ציפורניים והסרת חציצות, רצוי בסמוך ככל האפשר לכניסת החג. כמו כן תאסוף ותקשור שערותיה על מנת למנוע היווצרות קשרים וסיבוכים בשערות.
הטבילה תתבצע לאחר צאת-הכוכבים (=כ-18 דק' לאחר השקיעה). אף הנוהגות לטבול בלילות שבת לאחר השקיעה, בזמן 'בין השמשות' (כגון הנוהגות כדעת הגר"ע יוסף) – תטבולנה בליל יום טוב, לכתחילה, לאחר צאת הכוכבים. לעניין הדלקת נרות – כל אחת תנהג כפי שנוהגת בכל יום-טוב.

טבילה במוצאי חג השבועות – ליל שבת פרשת 'בהעלותך'

הכנות: הכנות רבות לטבילה (כגון גזיזת ציפורניים, סירוק שיער ועוד) אינן יכולות להתבצע בחג/בשבת עקב איסורי מלאכה ביום טוב ובשבת. לכן יש לעשות את כל הכנות הטבילה, כולל: רחיצה, חפיפה, גזיזת ציפורניים, סירוק השיער והסרת חציצות שונות – ביום חמישי ה' בסיוון – ערב חג השבועות. לאחר ההכנות, על האישה לאסוף ולקשור שערותיה על מנת למנוע היווצרות קשרים וסיבוכים בשערות. יחד עם זאת, ישנן הכנות שיש לעשותן בסמיכות לטבילה, כדלהלן.

הישמרות מחציצות: לאחר ההכנות שבערב החג ועד הטבילה – יש להשתדל להישמר מהיווצרות חציצות. בכל יום טבילה יש להימנע מאכילת מאכלים העלולים להישאר בין השיניים וליצור חציצה, כגון בשר. אך, בחג מותר לאכול בשר משום שמחת יום טוב. בכל אופן, יש להימנע מאכילת מאכלים העלולים להשאיר שאריות שקשה מאד להסירם.

עיון הגוף והכנות סמוך לטבילה: יש להקפיד ביותר לצחצח שיניים היטב לפני הטבילה. לשם כך ניתן להשתמש במברשת שיניים עם מי-פה (ויש הנוהגות היתר להשתמש במשחת שיניים בשבת ובחג), וכן ניתן להשתמש בחוט דנטלי שנחתך לפני החג (ותיזהר שלא יישארו שאריות ממנו בין השיניים) או בקיסם. אם עלול להיגרם – באופן קרוב לוודאי – דימום מהחניכיים, תנקה בזהירות ותשתמש במברשת רכה או בכל מה שיכול לסייע לניקוי ללא שייגרם בהכרח דימום.

לכתחילה יש לרחוץ את המקומות בגוף בהם עלולים להצטבר לכלוכים וזיעה. לשם כך ניתן להשתמש במים חמים שהתחממו על ידי דוד חשמלי או דוד שמש. ניתן להשתמש בסבון נוזלי.
על האישה להקפיד לעיין בגופה (בראיית העיניים ובמישוש בידיים) לוודא שהוא נקי מחציצות, לפני הטבילה. כמו כן, תעבור בעזרת אצבעותיה בין שערותיה על מנת להפרידם.

זמן ההכנות הסמוכות לטבילה: את הרחיצה תבצע לפני השקיעה, מבעוד יום (כיוון שעדיף לרחוץ ביום טוב מאשר בשבת). את צחצוח השיניים יכולה לעשות בזמן שנוח לה. אם זקוקה להכנות נוספות תעשה אותם מזמן צאת הכוכבים (כ-18 דק' לאחר השקיעה. כדי להימנע מ'הכנה' מיו"ט לשבת) והלאה. את עיון הגוף תעשה בלילה, סמוך לטבילה.

זמן הטבילה: הטבילה תתבצע לאחר צאת הכוכבים (=כ-18 דק' לאחר השקיעה). הנוהגות לטבול בלילות שבת לאחר השקיעה, בזמן 'בין השמשות' (כגון הנוהגות כדעת הגר"ע יוסף) – תנהגנה כך גם הפעם.
יש לשים לב לברר את שעות הפתיחה העדכניות של המקווה ובמקרה הצורך לתאם שעה עם הבלנית. יש להקפיד להגיע בזמן על מנת שלא לעכב את הבלנית מללכת לביתה לסעודת השבת (לעניין הדלקת נרות – יש לזכור להדליק לפני השקיעה, בזמן הכתוב בלוחות, כיוון שבליל שבת אסור להדליק אפילו ע"י העברה מאש לאש).


חג שמח ושבת שלום!
צוות רבני מכון פוע"ה

צריכים עזרה?

אנחנו כאן בשבילכם!
השאירו פרטים וצוות המכון יחזור אליכם ויסייע במהירות ובמקצועיות :)

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן