האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שאלות על סוף החיים

שיתוף פעולה ראשון וייחודי מסוגו בין מכון פוע"ה לבית החולים הלל יפה בחדרה: מדברים על חולה הנוטה למות ברפואה ובהלכה

"אבי מורדם ומונשם וניכר כי הוא סובל. לפני שנכנס לתרדמת ביקש מאיתנו שלא להאריך את חייו באופן מלאכותי. האם עלינו להיענות לבקשתו?"
"אמי סובלת מדמנציה מזה מספר שנים וכעת עברה אירוע מוחי. אנו מרגישים שפעולות הרפואה מאולצות ומייסרות אותה. האם מותר לנו להפסיק טיפול מאריך חיים ?"
שאלות כאלו ואחרות המגיעות לפתחן של רבני קהילות, רבני ישובים ורבני ערים מידי שבוע, הביאו את מכון פוע"ה לפתוח לפני כארבע שנים את 'קדושת החיים'.
באגף נותנים מענה רבנים מתחומי הרפואה וההלכה, המכירים את כל קשת הפסיקה, ושעסקו שנים בבירור הנושאים בתפר שבין חיים למוות בהיבט אתי, רפואי והלכתי. 


כחלק מהקמת האגף, פועלים במכון פוע"ה בשיתוף פעולה עם בתי חולים שונים בארץ ובחודשים הקרובים צפויים להתקיים ימי עיון ייחודיים וראשונים מסוגם בבתי חולים ברחבי הארץ. הראשון יתקיים בבית החולים הלל יפה בחדרה ביום ראשון הקרוב, כ"ז תשרי 3.10. בנושא התפתחות הרפואה בסוגיות בוערות על סוף החיים בראיה הלכתית. ימי העיון יועברו על ידי רבנים מומחים ורופאים בכירים העוסקים בתחום. בין השאר ישתתפו בכינוס הרב יעקב מרגלית, ד"ר מיקי דודקביץ' מנהל בית החולים, ד"ר אמנון בן משה – מנהל אדמניסטרטיבי , הרב מנחם בורשטיין, ראש מכון פוע"ה, הרב צבי ארנון והרב אריאל וידר – ראשי אגף קדושת החיים.
במהלך היום תילמד בין השאר האנטומיה של מערכת הלב והריאות ע"י פרופסור שמחה מייזל, מנהל טיפול נמרץ – לב במרכז הרפואי הלל יפה, תערך היכרות עם אמצעי טיפול ופרוצדורות רפואיות בסיסיות ע"י הרב צבי ארנון והרב אריאל וידר.
הרב אריאל וידר, העומד בראש אגף קדושת החיים, הסביר לערוץ 7 את המשמעות של הפעילות: "רבנים רבים נתקלים בשאלות העוסקות בקדושת החיים במהלך כהונתם ופעילותם בסוגיות שונות. פעילות אגף 'קדושת החיים' במכון פוע"ה מתמקדת בחולים קשים ומסוכנים שמשפחותיהם מתמודדות עם השאלות ההלכתיות האם להמשיך להחיות ולהאריך את החיים בצורה מלאכותית, או שמא 'לשחרר' אותם ולתת להם לסיים את חייהם. אנו מקבלים אינספור פניות מרבני קהילות, רבני ישובים, רבני ערים, המתמודדים עם שאלות שהם לא בהכרח יודעים כיצד לגשת אליהן כיוון שהעיסוק בנושא הזה מורכב. צריך פה חיבור של הבנת המציאות לצד רפואי מדוייק והיכרות עם עולם הפסיקה בנושא הזה".
מדוע בחרתם להתחיל עם בית החולים הלל יפה?
לבקשתו של הרב מרגלית- אחד מרבני הצפון, הרמנו את ימי העיון הללו שמטרתם לתת לרבנים כלים ראשוניים של היכרות עם העניין ולאפשר לרבנים להתמודד עם השאלות הללו. להכיר את המציאות הרפואית ואת הקשת ההלכתית הנוגעת לה. איך ניגשים לשאלה, איך מנתחים את הענין וכיצד לענות.
רב שישתתף בימי העיון הללו יוכל להתחיל לקבל הבנה כיצד לגשת לשאלות מסוג זה. לא בטוח שכבר יוכל לפסוק בהן אבל לפחות לקבל כיוון ומושג ובע"ה בהמשך – יוכל להיעזר באגף קדושת החיים במכון פוע"ה.
בכנס ישתתפו דמויות רפואיות משמעותיות וכן אנשי אתיקה ורפואה בכירים – הרב פרופ' יגאל שפרן המומחה לענין והרב פרופ' שטיינברג שהוא מומחה בינלאומי לענין. חשוב בעינינו ליצור קשר בין רבני האיזור והצפון למרכז הרפואי הלל יפה ולאגף קדושת החיים. הרב דובב בינדיגר -רב המרכז הרפואי הינו רב משיב בקדושת החיים והחיבור היה טבעי ומתבקש".
הרב מנחם בורשטיין, ראש מכון פוע"ה, אמר: " אנו במכון פוע"ה רואים חשיבות גדולה בהנגשת סוגיית קדות החיים. אנו רואים חשיבות גדולה שרבני קהילות יכירו את הנושא ויהיו בקיאים הן בפרטים ההלכתיים של הנושא, הן בהיבטים הרפואיים והן בהיבטים האתיים שלו".
ביום העיון הבא מתכננים במכון פוע"ה לצלול קצת יותר עמוק ולעסוק במשמעות ההלכתית של הסבל והייסורים, ושל רצון החולה עצמו, הצגת מערכת השיקולים ההלכתיים לצורך פסיקה וכן הכרת 'חוק החולה הנוטה למות'.

להרשמה ותשלום >>

צריכים עזרה?

אנחנו כאן בשבילכם!
השאירו פרטים וצוות המכון יחזור אליכם ויסייע במהירות ובמקצועיות :)

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן