האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"באף קורס לא הכינו אותנו לשאלות קץ החיים"

"באף קורס לא הכינו אותנו לשאלות קץ החיים"

גובר הביקוש לקורסי ברגע האמת, העוסקים בהתמודדות עם קץ חייו של בן משפחה, ובאגף קדושת החיים של מכון פוע"ה נערכים.
בשיתוף קדושת החיים

אגף קדושת החיים במכון פוע"ה פותח בימים אלה מחזור נוסף של קורס הדרכת אנשי הסיעוד והאחיות בתחום רגיש זה של ההתמודדות עם רגעי האמת של האדם, ובמקביל נערכים באגף לקורס נוסף לרבני קהילות וגם בו יעסקו בסוגיות הללו.

באולפן ערוץ 7 מתארחים שניים, הרב אריאל וידר, ראש אגף קדושת החיים במכון, ואסתר ארליך, אחות חדר מיון ובוגרת אחד המחזורים הראשונים של קורס 'ברגע האמת', ושניהם מספרים על חשיבותו של הקורס שעל אף היותו נצרך כל כך לא היה כמותו בעבר.

"בשנים האחרונות ענינו על מאות שאלות, ליווינו משפחות שמתמודדות עם שאלות לא פשוטות וקבלת החלטות רפואית במצבי סוף חיים, ליווי חולי דמנציה מורכבים ועוד, ואת הידע הזה אנחנו רוצים לשתף את כל מי שזה רלוונטי לו", אומר הרב וידר ומספר על ארבעת מחזורי הקורס לאחים אחיות ואנשי סיעוד תחת הכותרת 'ברגע האמת'.

"הם אלה שנמצאים שם, בחדר המיון ובמחלקות הפנימיות, הם שרואים את מצוקת המשפחות, ולתת להם יד זה בעינינו דבר גדול ומשמעותי".

הרב וידר מספר על שיתופי פעולה רציפים ורבים בין בוגרי הקורסים הקודמים שמלווים משפחות שזקוקות לתמיכה והליווי.

אסתר ארליך מספרת כי כבוגרת שני תארים בסיעוד "מעולם לא דיברו איתנו על רגע האמת. לא הייתה שום התייחסות בלימודים שלנו על מה עושים באותו רגע שבו מטופל זקוק לשאלות על סוף חייו. ההתייחסות למוות כחלק ממעגל החיים מצריכה התייחסות מקצועית ורגישה והיה לי חשוב גם לקבל את הכלים ההלכתיים לגבי הרגעים האלה. זה משהו שלא קיבלתי בעבר, חיפשתי מענה מקיף, קצר, מקצועי, קולע, הלכתי ואת זה קיבלתי במכון פוע"ה".

ארליך מספרת על רגעי הקיצון שאתו נפגשות האחיות מול חולים שמצבם מגיע לרגעים אקוטיים, בין אם בעקבות מחלה שהולכת ומתדרדרת, ובין אם בעקבות תאונה, התקף וכיוצא באלה. "כשמגיעים עם מטופל לנקודה שבה הוא צריך להחליט מה הוא עושה בסוף חייו עולות שאלות וספקות ובקורס קיבלתי מענה לגבולות הגזרה שלי, מה מותר לי לעשות ומה לא, על מה צריך להתייעץ, איך להיענות לחוק הקיים וכו', והדברים הללו קיבלו מענה בקורס".

באשר ליחסן של המשפחות מציינת ארליך כי למעשה מי שמוביל את הטיפול בחולה הוא האחות, היא שמייצגת את החולה והמשפחה מול הרופאים, היא זו שמכירה את רמת התפקוד של החולה כיום לעומת העבר ועוד. "כשאנחנו שם כדי לענות למשפחה על השאלות הללו או שאנחנו יכולות להפנות אותם למישהו כדי לשאול, זה דבר שנותן להם כוח ועצמה. אלו כלים שקיבלתי בקורס וסייעו לי".

הרב וידר מדגיש כי המשמעות היא שמדובר בלא מעט שאלות ונושאים שהם מעבר לסוגיה ההלכתית, אלא סוגיות שמשולב בהן רגש רב שעמו המשפחות מתמודדות. ברגעים האלה חיפוש המענה הוא קריטי לעיתים מתוך תחושת אבדן עשתונות, ובדיוק ברגעים האלה חשוב להיות איתם ולחבר בין הצוות הרפואי שמדבר בשפה שלו לבין הרב שמדבר בזווית התורנית.

על הקורס המיועד לרבני קהילות אומר הרב וידר כי כשאדם מבקש מענה מרב בסוגיות הנוגעות לו עצמו או לבני משפחתו, על הרב להיות מצויד בכלים ההלכתיים המאפשרים לו להתמודד עם השאלה, ובמקביל נדרש הרב לסייע למשפחה להתמודד ולא להיאלם או להיעלם ממנה ברגעים הקשים הללו.

"אם הרב לא מבין ולא מכיר את מה שעובר על המשפחה הוא נאלם ונעלם. לכן אנחנו מקיימים השתלמות מקוצרת לרבנים, על מנת לתת להם את היכולת לחבר בין העולם הרוחני תורני הלכתי לבין המציאות והשאלות שעולות", אומר הרב וידר ומספר על תגובות נלהבות, בין השאר הוא מתאר כיצד אחד הרבנים שהיו בעיצומו של הקורס נצרך לתכני הקורס בשל אירוע משפחתי שלו עצמו ולאחר מכן סיפר עד כמה תכני הקורס היו משמעותיים עבורו כמי שמשלב בין מעמדו כרב לבין היותו בן משפחה.

"התורה היא תורת חיים בכל רגע בחיים, מתחילתם ועד שאלות סוף החיים", אומר הרב וידר ומספר על דרישה הולכת וגוברת גם מהציבור הרחב, לא רק רבנים ואנשי מקצוע, להיכרות עם התכנים הללו באופן המותאם להם. "אנחנו מקבלים בקשות מקהילות ומגיעים להרצות בפניהם. אנשים רוצים לשמוע את התורה ביחס לשאלות הללו".

הקורס לאנשי הסיעוד ייפתח כבר בעוד כשבועיים, קורס ערב שרובו בזום על מנת לאפשר למי שיומו מלא בעבודה להשתתף מכל מקום בארץ, והקורס לרבנים ייפתח מיד אחרי שבועות והרישום אליו בעיצומו. לבד מכך מוקד האגף פעיל 24 שעות ביממה במספר 079-5555955 לטובת הציבור הרחב ומבקשי המענה.

צריכים עזרה?

אנחנו כאן בשבילכם!
השאירו פרטים וצוות המכון יחזור אליכם ויסייע במהירות ובמקצועיות :)

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן