האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פרופ' דוד שויקי: החיבור הייחודי בין רפואה לסיפורי התנ"ך

פרופ' דוד שויקי: החיבור הייחודי בין רפואה לסיפורי התנ"ך

מנהל אגף הנשים והיולדות במרכז הרפואי הדסה מסביר לקראת כנס מכון פוע"ה וערוץ 7 על החיבור הייחודי בין רפואה לסיפורי התנ"ך בנושא של פיריון. אני חושב שההסתכלות על אירועי התורה גם על הצדדים הטכניים המדעיים שלהם"

השבוע (רביעי) יתקיים בירושלים הכנס השנתי של מכון פוע"ה בנושא בריאות כהלכה.

בראיון מיוחד לקראת הכנס הגיע מנהל אגף הנשים והיולדות במרכז הרפואי הדסה, פרופסור דוד שויקי, שינאם בכנס וצפוי לדבר על החיבור הייחודי בין הרפואה לסיפורי התנ"ך בנושא הפריון.

במהלך הריאיון לאולפן ערוץ 7 מביא פרופסור שויקי מספר דוגמאות לכך שהמרכזית שבהן היא מדמותה של רחל אימנו.

"אני לא פרשן ואני גם לא חוקר מקרא, אני יהודי שהולך לבית הכנסת ושומע את פרשת השבוע וקורא אותה גם בעצמי ומסתכל על פרשנים" מסביר פרופסור שויקי בראשית דבריו. "אני חושב שההסתכלות על אירועי התורה, או על הדברים של התורה, גם מהצדדים לא לא רק רוחניים שלהם אלא גם על הצדדים הטכניים, המדעיים שלהם. אותי כרופא נשים דווקא תחום העיסוק, תת ההתמחות שלי, הוא לא פוריות אבל אני נוגע בדברים האלה ביום יום שלנו וכמובן בתיק כמנהל זה לפתחי כל יום", הוא מוסיף.

לדבריו, "בספר בראשית יש סיפורי נשים, סיפורים של האימהות שלנו, עם פוקוס מאוד מאוד משמעותי על עניין הפוריות, הלידות, ההריונות. זה מופיע בהרבה מאוד מקומות. התחושה היא שלא באנו בקלות לעולם כעם. היו צריכים ניסים בשביל שהדברים האלה יקרו. אני חושב שהתורה ניתנה לנו לעסוק בה, וכל אחד בה מהמקום שמעניין אותו. ולכן אני לא מתיימר לפרש והדברים עלו וצפו מתוך עלו העיסוק הזה כי באמת יש שם דברים מאוד מאוד מעניינים".

בהמשך דבריו מביא פרופסור שויקי מספר דוגמאות. לדבריו, "על כל על כל אחת מהאימהות אפשר להגיד משהו. משרה שהייתה מבוגרת, ומה היא עשתה כדי לבדוק אצל מי הבעיה, אולי יבנה ממנה, והיא מנסה להבין מה קורה פה ולכן היא נותנת את הדר שפחתה. ההמשך ברבקה, אבל אני חושב שרחל האישה שהכי מביעה את הכמיהה לילד באופן הכי ברור שהיא באה לבעלה יעקב ואומרת לו הבה לי בנים ואם אין מתה אנוכי. הלב נכמר מאמירה שכזו".

"אנחנו גם יודעים מה רחל, שהם בורחים הרם נהריים היא גונבת את התרפים אשר לאביה ושלבן מדביק אותם ומחפש באוהלי השפכות והאימהות היא אומרת לו " אל יחר בעיני אדני כי לוא אוכל לקום מפניך כי דרך נשים לי". הרמב"ם כבר שואל שם מה ההתנצלות הזאת. למה אישה שיש לה מחזור לא יכולה לקום בפני אבא שלה, והוא הוא נותן כמה פירושים שהפירוש הראשון שלו הוא 'שכן דרכן של הנשים המתקשות לילד שהוסת קשה עליהם ביותר וכול גופן כואב'" מסביר פרופסור שויקי.

לדבריו, "הרמב"ם ממש מביא תמונה בעיניו שרחל סבלה יותר מאשה אחרת. אלא בהקשר של העקרות שלה, בהקשר של חוסר הפריון שלה היא סבלה אולי מכאבי מחזור יותר חזקים. זה מיד הקפיץ לי את ההבחנה ש האנדומטריוזיס, זאת בעיה לא נדירה בכלל של נשים שסובלות מכאבי מחזור מאוד חזקים מאוד חזקים, מונעים מהם ימי עבודה. ולצד זה שכיחות גבוהה יותר של בעיות פוריות.

"זאת בעיה שבה בעצם תאים שמקורם ברירית הרחם, בתוך הרחם, נזרעים בבטן ובאגן, ולכן בזמן המחזור יש כאבים. לכן זה מהדהד את הקריאה של רחל 'הבה לי בנים ואם אין מתה אנוכי'. לצערנו לא נפקדות להריון, הסימן הכי בולט לאי הריון זה קבלת המחזור הבא. אז אני יכול רק לדמיין את רחל אימנו מקבלת את הבשורה הזו חודש אחר חודש, יחד עם תזכורת מאוד מאוד כואבת תרתי משמע. מכאן ההשערה שייתכן שיש לנו כאן סיפור של אנדומטריוזיס". האם לרחל עצמה היה או לא היה הבעיה הזאת, אין לי מושג. אני לא מתיימר לדעת או לפרש את זה. אני יכול להגיד מה אני קורא שמתמקד בתחום הזה רואה כאן", מוסיף להסביר פרופסור שויקי.

במהלך הכנס ידבר פרופסור שויקי על הפיתוחים האחרונים בתחום הפוריות. לדבריו לקראת הכנס, "תחום הפוריות הוא תחום שעבר מפץ גדול בעשורים האחרונים, וממש הולך ומתפתח לנגד עינינו. בהדבה יש שתי מחלקות פוריות מאוד מתקדמות, עם שיעורי הריונות מאוד גבוהים. עם מומחים וצוות מומחים מאוד גדול שממש שוקד ועמל יום יום מכל הלב, עם כל הטכנולוגיה. לעזור לזוגות שמתקשים להרות. זה בעניין הפוריות באופן כללי"

הטכנולוגיה הזאת, כפי שמתאר פרופסור שויקי נודעת לתחומים רבים. "בעיות שקשורות לגיל, שימור פוריות, איך אנחנו יכולים להכין את עצמנו לעלייה בגיל הנישואין, ואולי לשמר ביציות או לשמר עוברים. יש המון, המון טכנולוגיה ולצידה בעיות או השאלות האתיות שעולות סביבה וגם איתה אנחנו מתמודדים" אומר פרופסור שויקי לקראת הכנס של מכון פוע"ה השבוע.

לסיום מדגיש פרופסור שויקי כי הוא מגיע בעיקר כדי לדבר ולתמוך בקשר המיוחד שיש בין מכון פוע"ה והדסה. "כמו שאני רואה את זה, זה היצירה את הממשק המשותף בין רופאים לאנשי ההלכה שבסופו של דבר קשה טובת המטופלת נמצאת בראש מעייניו. זאת אומרת לפעמים זה עוזר לנו לתווך המלצה רפואית זה עוזר לנו להבין מאיפה האישה מגיעה, מה העולם שנמצא מאחוריה שהיא מחליטה החלטות מסוימות. בדברים האלה אני מאוד מאוד שמח על שיתוף הפעולה הזה".

צריכים עזרה?

אנחנו כאן בשבילכם!
השאירו פרטים וצוות המכון יחזור אליכם ויסייע במהירות ובמקצועיות :)

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן