האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

על רווקות ואמהות- הקפאת ביציות- ראיון עם יפית מדר

על רווקות ואמהות- הקפאת ביציות- ראיון עם יפית מדר

 

יפית מדר- מרצה ומורה לחינוך מיוחד, בת 35 מפתח תקווה, עדיין לא מצאה את בחיר ליבה, בעקבות התייעצות עם מכון פוע"ה, החליטה לעבור הליך של הקפאת ביציות במרכז הרפואי הדסה.
"חשבתי על זה הרבה, זו החלטה מאוד משמעותית אבל מדובר בתהליך שכל רווקה בגיל 30 ומעלה צריכה לעבור לדעתי, למרות שאני לא רוצה להיות במקום של נבואה שמגשימה את עצמה- שאם אקפיא זה יוביל להמשך הרווקות. כשהייתי בת 33 שמעתי על האפשרות להקפיא ביציות כדי שאוכל להיות אמא בעתיד והתעלמתי. ביום ההולדת ה-35 הלכתי לרופא נשים שיבדוק שהכול בסדר והוא שלח אותי למספר בדיקות. כשחזרתי אליו הוא הפנה אותי לרופא פיריון עם הבדיקות שהיו מצויינות, אך קיבלתי ממנו המלצה לעבור הליך הקפאת ביציות. ביני לבין עצמי החלטתי כבר קודם שאם לא אתחתן בקרוב אתחיל לשקול את הנושא ברצינות.
הבנתי שאני רוצה להקים משפחה נורמלית שיש בה אבא ואמא
"לפני מספר חודשים צפיתי בתוכנית בנושא: ״דתיות חד הוריות״ שסיפרה על דתיות שהביאו ילדים מתרומת זרע והרב בורשטין טען שדבר זה אסור הלכתית. החלטתי להתייעץ עם ראש מכון פוע״ה על דבריו בתוכנית, ולאחר השיחה הבנתי שאני רוצה להקים משפחה בריאה ונורמלית שבה יש אבא ואמא. ניסיתי לחשוב על שאלות שיעלו לילדי אם אחליט להפוך להיות אם יחידנית או אם של הורות משותפת ובכל זאת אחיה לפי אורח חיים דתי שסותר את ההלכה. מה יקרה אם יבוא הילד שלי ויגיד לי: אמא חינכת אותי לפי אורח חיים דתי ואני חי במצב משפחתי שהוא סותר את ההלכה. חשתי חוסר נוחות ומבוכה עם עצמי – מה אענה לו?! שחשבתי רק על רצוני להיות אמא ולא על השלכות של חייו בעתיד? בנוסף, כשהייתי בת 28 אבי נפטר ואני יודעת כמה זה קשה לגדול בלי אבא וכמה תפקיד חשוב ומשמעותי יש לאבא עבור ילד. המחשבות היו רבות והלבטים קשים אך בתור בחורה דעתנית, בדקתי את כל האפשרויות והנתונים וקיבלתי מהמכון את כל המידע החשוב. כמו כן, סיפרתי לרב שלי הרב נחמיה וילהלם הרב של חב"ד תאילנד, על כך שמכון פוע"ה מאשרים את זה, והוא נתן את ברכתו.
"כאשר החלטתי לעבור את ההליך, בחרתי לעשות זאת במרכז הרפואי הדסה בשיתוף מכון פוע"ה אצל פרופסור בנימין רובינוף שהינו מקצועי ביותר וסופר אמפתי. בזכות המעורבות של מכון פוע"ה  אני רגועה שההקפאה שלי שמורה ובטוחה עם פיקוח ושאין מצב שהביציות שלי יגיעו לאחרת בטעות כפי שקרה בעבר. למכון ישנו וותק של המון שנים, צוות שמבין את הרצון שלי לשמר פוריות לעתיד ויודע היטב את העבודה. ידעתי שאם כבר ללכת על זה, אז כמובן במקום הכי מוסמך ואחראי שיש, וכמובן שיהיה דיסקרטי ביותר. לא משחקים בכזו החלטה וזה אחד הדברים החשובים שאני ממליצה לכל בחורה – ללכת על הטוב ביותר מהרגע שאת מקבלת על עצמך להיכנס לתהליך".
איך הרגעת את החששות מההליך?
"למרות החשש שלי מהמחיר הכבד, דווקא הופתעתי לטובה. מדובר במחירים נוחים, ועם התרופות ניתן להסתדר. ישנה קבוצה בפייסבוק שבה נשים נותנות אחת לשנייה את תרופות הפוריות שהן כבר סיימו להשתמש בהן וכך רק יש צורך לקנות רק חלק. מדובר בתהליך קצר וממוקד של 20 יום בלבד ויש כאלה שאפילו פחות מ-20 יום. החלטתי לעשות מחזור אחד וב"ה אני מרוצה מאוד.
אני באמת מאמינה שאני לא אצטרך להשתמש בביציות שישמרו עבורי, בע"ה יהיו לי ילדים באופן טבעי. אבל יחד עם האופטימיות שלי אני רוצה להיות ריאלית ולבטח את עצמי על מנת להיות אמא למשפחה ב"ה, לכן כדאי לחסום או לפספס שום הזדמנות.
מאחר והייתי ממוקדת מטרה זה עזר לי מאוד ברמה של ההתמודדות המנטלית, האמנתי שאני עושה את הדבר הנכון. קיבלתי ליוויי מהצוות המקצועי והנעים בהדסה: פרופסור בנימין רובינוף וצורית האחות, זה כל כך חשוב לקבל את התמיכה מהצוות! יחד עם זאת, החלק הכי מורכב עבורי היה עניין ההיעדרויות מעבודתי כמורה לחינוך מיוחד וזה הקשה עליי, למרות שמנהלת בית הספר תמכה בי מאוד וידעתי שזה פרויקט שעוברים אותו בתקופה ממוקדת – והוא מסתיים".
הכל התגמד בהשוואה למטרה הנעלה
"כאחת שלא מסוגלת לשאת כאב, אני מעידה שזו לא פרוצדורה קשה בכלל. יש כאבים קלים, אך זה לא טראומטי. כן חשתי נפוחה במהלך הימים האחרונים להליך אך לא מעבר. הייתי מודעת לחשיבות המהלך אז גם אם היה כואב יותר הכל התגמד בהשוואה למטרה חשובה זו.

אני ממליצה בחום על ההליך לכל רווקה שהגיעה לגיל מבוגר, עדיין לא התחתנה וזה מתחיל להרגיש לה לחוץ, זו גם הסיבה בגללה הסכמתי להיחשף. החשיבות הגדולה של התהליך הזה ברורה לי. בסופו של דבר כל אחת מאיתנו רוצה אבא לילדיה וכמובן רוצה בן זוג שיעטוף אותה ויהיה שם בשבילה. זה שילוב מנצח, ולכן הפתרון של הקפאת ביציות הוא מבורך וטוב ואני מודה מאוד על קיומה ל האפשרות.

אני בת מזל שיש לי משפחה תומכת שליוותה אותי לאורך כל התהליך, וכמובן שכאשר שיתפתי את חברותיי והצעתי שיעברו את התהליך, חלק תמכו אבל היו שאמרו ש"אין צורך לעשות זאת, לי זה לא יקרה אני צעירה מידי", ועניתי להן שזו בסופו של דבר סוג של תעודת ביטוח וכי ההכחשה לא מובילה להצלחה – ככה אני אישית רואה את זה, וזה מה שמתאים לי. אבל כל אחת תפעל כפי שהיא מרגישה.
אני חושבת שצריך להיות סבסוד דרך קופות החולים כדי להקל על העניין, צריך להסתכל על שימור פוריות כעל טיפול מונע – הרי הקופה תצטרך לעזור לנשים בכל ההליך של טיפולי פוריות אח"כ, אז בתמיכה מוקדמת, הקופה חוסכת לעצמה".
 
האם את מספרת בדייטים שעברת את ההליך?
בשלבים הראשונים לא רלוונטי להגיד. בע"ה כשזה יהיה מישהו רציני כמובן שאספר לו ואני בטוחה שישמח לגבי העניין. צריך לזכור שאולי אצטרך להשתמש בביציות המוקפאות ואולי לא, אבל בכל מקרה כל אחד ישמח לשמוע שיש ביטחון מאחורינו.
יש הרבה בחורות שפונות אליי כיוון שאני מדברת על הנושא באופן פתוח ושמחה לעזור וחלקן כבר מעל גיל 40, יצא שאמרו לי ״חבל שלא ידענו על ההליך״ מאחר והן עוברות בימים אלו טיפולי פוריות מורכבים וקשים יותר. המינונים ההורמונליים שלי היו נמוכים יחסית בשל גילי. פנו אליי בנות שרוצות לעבור את ההליך כיוון שהוא חשוב. אני ממליצה לעבור את התהליך דרך מכון פוע"ה הפועל בשיתוף בית חולים הדסה, ששניהם גופים אחראיים ביותר – שיש פיקוח של הביציות ושאני יכולה להיות בטוחה ורגועה שהן שלי, כיוון ששמעתי שהן בחו"ל והן בארץ נעשות טעויות מפחידות. כמו שהדגשתי קודם, חשוב לי לומר שוב: אם עושים – אז אצל המנוסים ביותר ובליווי המוקפד ביותר.
בקרוב אשתתף בפאנל מיוחד ומרתק בכנס של המרכז הרפואי הדסה ומכון פוע"ה. יהיו שם ביחד על הבמה: רופא מהדסה, רב, עובדת סוציאלית שמלווה נשים בתהליך ועוד אנשי צוות. אני מעריכה מאוד את העשייה הברוכה בעניין ותומכת בכנס– הוא המקום לפגוש ולשמוע את כל מה שחשוב ולקבל מענה על שאלות שלא תמיד ניתן לשאול. אני מזמינה את כולן: רווקות ואמא לרווקות– לבוא לכנס החשוב הזה, ואני מאחלת הצלחה לכל מי שתכנס לתהליך.

ההרשמה נסגרה

צריכים עזרה?

אנחנו כאן בשבילכם!
השאירו פרטים וצוות המכון יחזור אליכם ויסייע במהירות ובמקצועיות :)

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן