האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הסתייעות בפונדקאית גרושה כשהאב כהן

אם כן מוכח שכל עוד האישה לא התחללה, אין בנה מכוהן נחשב לחלל, גם אם היא אסורה לכוהן, והאישה בוודאי שאינה מתחללת ללא ביאת איסור.

הסתייעות בפונדקאית גרושה כשהאב כהן

מתוך שו"ת שאגת כהן חלק א, לפרטים נוספים על הספר ולרכישתו, לחץ כאן

שאלה:

כוהן שאשתו אינה יכולה להיכנס להיריון מטעמי פיקוח נפש, האם יש להתיר להם להסתייע בפונדקאית גרושה (מדובר שהזרע והביצית של בני הזוג)?

תשובה:

לכאורה שאלה זו שייכת רק לפוסקים הסוברים שמבחינת ההלכה הפונדקאית נחשבת לאימו של הילד, שכן לפוסקים הסוברים שבעלת הביצית נחשבת לאימו של הילד, מעמדה של הפונדקאית אינו משנה, שכן הוולד אינו מתייחס אחריה. אמנם לדעת רבים מפוסקי דורנו, הפונדקאית נחשבת לאם הילד, ולפחות הדבר מוגדר כספק, ועל כן עלינו לדון בשאלה האם בן של כוהן וגרושה, שנולד ללא ביאת איסור, נחשב לחלל או שהוא כוהן כשר.

לגבי חשש ממזרות בנידון מעין זה, לדעת רוב הפוסקים, אין לחשוש לכך, אלא שמכל מקום לכתחילה ייתכן ויש לחשוש לפוסקים שבכל אופן חששו לכך[1].

אלא שכל זה דווקא לגבי חשש ממזרות, אך לעניין חללות, גם הגרש"ז אויערבאך עצמו (אשר חשש בממזרות) כתב (שו"ת מנחת שלמה תניינא סימן קכד) שהיא תלויה אך ורק בביאת איסור, או ליתר דיוק: אין חלל אלא מי שנולד מחללה, ואישה אינה מתחללת עד שתיבעל בעילה אסורה לכוהן. הוכחתו היא מהשולחן ערוך (אבן העזר סימן ז סעיף יד), שפסק בעקבות הרמב"ם, שכוהן שבא על יבמה לשוק, אף על פי שעשאה זונה, אין הוולד מביאה ראשונה נחשב חלל, ורק מביאה שנייה התחללה, והוולד חלל. ואם כן מוכח שכל עוד האישה לא התחללה, אין בנה מכוהן נחשב לחלל, גם אם היא אסורה לכוהן, והאישה בוודאי שאינה מתחללת ללא ביאת איסור.

סיכום: אף שיש לדון בפונדקאות מי נחשבת האם, וכן במקרה של פונדקאית אשת איש האם הוולד ייחשב לממזר או לא, במקרה של פונדקאית גרושה והאב כוהן, אין חשש של חללות, כיוון שאין חללות ללא ביאת איסור, אף למי שסובר שממזרות נוצרת גם ללא ביאת איסור.

 


 

* פורסם לראשונה באמונת עתיך 104 (תמוז תשע"ד), עמ' 44–45.

[1] הערת הגר"י אריאל: לעניות דעתי, פונדקאות שונה מהזרעה מלאכותית, שבה אשת איש מופרית מזרעו של אדם זר. שם יש לחוש לממזרות לסוברים כן, מה שאין כן בפונדקאות, שבה העובר כבר נוצר לפני כן במבחנה. הסיבה לחוש לממזרות בהזרעה היא משום שהוולד הוא "מום זר". אומנם ללא ביאה ישירה, אך סוף סוף האישה הופרתה מאיש זר. אך ביצית שהופרתה כבר במבחנה, העובר כבר החל להיווצר שם והוחדר לרחמה של האישה לאחר היווצרותו, האישה משמשת רק כאינקובטור בעלמא, ותו לא. ואפילו למאן דאמר שהולכים אחרי האם היולדת, הלידה רק קובעת את דין הייחוס של הוולד, אך הכל מודים שהעובר לא נוצר על ידה. הפונדקאית רק מגדלת אותו, ואין כאן דין ממזרות כלל.

צריכים עזרה?

אנחנו כאן בשבילכם!
השאירו פרטים וצוות המכון יחזור אליכם ויסייע במהירות ובמקצועיות :)

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן