האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בחירת מין היילוד ביחד עם טיפולי IVF

האם יש בעיה הלכתיות / אתיות עם מי שמבצעת הפריה חוץ גופית (עקב אי פוריות) כדי לבקש מין מסוים של הילד באמצעות תהליך הנקרא PGD?

שמעתי כי הרב ש.ז. אוירבך חשבה שזה לא מוסרי עבור זוג לעבור IVF עם PGD במיוחד כדי לקבל התינוק המגדר הרצוי, אבל מה יהיה עם אחד שהוא בכל זאת עובר IVF על אי פוריות?

ממה שאני מבין, ברגע שהם מפרידים בין תאי זרע וכו 'עבור IVF, זה מאוד פשוט אז להפרד תאים זרע דומיננטי מיגדר ולבחור אילו להשתמש כדי לנסות להפיג את האישה.

הזוג המדובר יש שתי בנות לאחר מספר שנים של נישואין והתערבות רפואית בעבר, ואז רוצים להיות מקיים מצוות פרו ורבו.

תשובת הרב אודי רט - רב משיב במכון פוע"ה

שלום וברכה, ראשית אנסה להבהיר את התהליך הקורה לבחירת מין העובר בהפריה חוץ גופית עם בחירת מין העובר. הליך IVF נעשה כרגיל, על גביו, לאחר ההפריה והשאיבה, נבדקים העוברים המופרים מבחינה גנטית, עיקרו של הליך זה מטרתו היא למנוע החזרת עוברים חולים במחלות שונות כאשר בני הזוג או אחד מהם נשא למחלה שיכולה לעבור לעובר (מחלה ולא רק נשאות). עצם הבדיקה הגנטית מאפשר לדעת באופן ודאי מה מינו של העובר. אלא שצריך לדעת שהליכים אלו מצויינים וטובים כאשר יש שימוש בטכנולוגיה זו של PGD בדיקת העוברים טרם החזרה, אלא אם הליך זה לא נצרך הרי שהתערבות באופן הזה עלולה גם לצמצם את מספר העוברים שיוחזרו לרחם וממילא גם לפגוע בסיכוי הילודה והקליטה. הפרדת זרעונים היא פעולה שיש בה הגדלת סיכויי ההצלחה, אבל זו פעולה הנעשית במספר מקומות מצוצמם ואינה מוגדרת כמדעית ולכן לא נראה לי שניתן לבקשה במעבדות הפיריון השונות וליישם אותם בכל אופן. בהיבט ההלכתי, אומנם, אם אכן עושים בכל אופן הליך של הפריה חוץ גופית, ההתערבות הנוספת הזו הינה פחות בעייתית שכן גם כך יש הוצאת זרע וכו. מבחינה אמונית זו בהחלט שאלה, ובאופן פשוט ודאי שעבור קיום המצווה אין הצדקה להתערב באופן כזה ויש קבל באהבה ובתודה כל מתנה מהקבה ולא לעשות חשבונות אלו של שמים, גם האמירה כלפי שמיא כי בזה אנחנו חפצים ובזה פחות אינה ראויה. אומנם יש מצבים חריגים בהם יש לשקול זאת, אבל באופן פשוט אין זו הדרך, והטכנולוגיה הזו נועדה כדי לסייע לזוגות להביא ילדים בריאים לעולם ולא למטרת אחרות. בשורות טובות בבריאות ושמחה אודי רט רב משיב מכון פועה

יש לכם שאלה?

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן