האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איסור אחרי לידה – התמודדות נפשית ורגשית עם הריחוק

שאלה בנושא אישות וצניעות

אני לקראת לידה ומאד חוששת… לפני שנכנסתי להריון היה לי ולבעלי מאד קשה (רגשית, ב"ה לא עלה פקפוק בקיום ההלכה חלילה!) עם תק' האיסור של סביבות השבועיים… התגעגענו אחד לשני מאד… ועכשיו עוד יותר אחרי 9 חודשים של הריון שבהם היינו מותרים והקשר בינינו מאד התחזק ואני לא מסוגלת לדמיין איך אסתדר בלי שאנחנו יכולים לגעת למשך תקופה ארוכה שממה שהבנתי היא בד"כ בין חודש וחצי לחודשיים… אפילו לא ברמה של חיי אישות, אלא איך אני אוכל להסתדר בלי חיבוקליטוף וכו' כשקשה לי, וברור לי שיהיה לפעמים קשה להסתדר עם תינוק…
יש לכם עצות או טיפים איך לעבור תק' כ"כ ארוכה בלי לגרום ליותר מדי קושי רגשי? (כן לגרום קצת לגעגועים בשביל ההתחדשות של הקשר, אבל לא ברמה של קושי שמפריע לשגרת החיים)
חוץ מזה אני גם דואגת לבעלי, שגם לו יהיה קשה בלעדיי…

תשובת הרב אודי רט - רב משיב במכון פוע"ה

שלום וברכה,

ראשית לידה ובעיתה בבריאות ושמחה, בריאות הגוף ושלמות הנפש.

נפתח בטוב, העדות לכך שהקשר הפיזי בינכם הוא טוב, ולא פחות מכך הוא מקום של קרבה ונחמה, של אהבה וגעגוע, מקום של התקרבות וטוב, היא דבר נפלא וטוב.

החיבור בין העולם הפיזי ובין העולם הנפשי, הם פשוטים ועמוקים, ומקרינים זה על זה.

בצד זה גם הבהירות שיש לכם בשמירה על ההלכה, והבקשה כי למרות שיש קושי, מבקשים לקבל כלים והכוונה כיצד לשלב בין הדברים, אלו יהוו מפתח להצלחה, מפתח לצמיחה ועלית קומה, בקשר שלכם, ביכולת לתת תמיכה ומענה, באופן מילולי וגם ללא מגע, ולאפשר את הקרבה באופן טוב ונכון, מתוך חוסן פנימי.

 

גם התחושה כי יש קושי בעת הריחוק היא טבעית ונורמלית ובודאי אחרי תקופה ארוכה של היתר, זה אפילו מועצם, ועם מוסיפים לכך את החששות (ואולי גם לעיתים הפחדות או אמירות מהסביבה) ביחס להתמודדות לאחר הלידה, אלו אכן יכולים לייצר חשש ולהעצים את הקושי, וגם להקשות על הכניסה ללידה והתקופה שלאחריה.

 

יש בכוחנו לשאול את עצמנו כיצד אנחנו רוצים שזמנים אלו יעברו ויהיו, כיצד אנחנו רוצים להרגיש ו"איזה חוויה אנחנו רוצים לחוות", ומתוך כך לשאול מה יעזור לנו להיות במקום הזה, שמחד שומר על הקרבה הנפשית, מקבל תמיכה ומאידך מציב את הגבולות שאנחנו רוצים לשמור עליהם מתוך עולם ההלכה.

לעיתים נפגוש שאלות נוספות, שזו תהיה הזדמנות להעמיק בהם, מתוך התחושות השונות שעולות בנו, ביחס להלכה, ביחס למגע ועוד, וזו תהיה הזדמנות לצמיחה בע"ה ומפגש עם עומקים נוספים בתוכנו.

נראה כי הטוב ביותר הוא לדבר בינכם, ובעת הצורך גם להעזר באשת או איש מקצוע שיוכלו לחבר בין העולם התורני בעומקו ובין העולם המקצועי, להבין מה הקושי שהיה, ולא פחות מכך, כיצד יוצרים עוגנים של תמיכה אחד בשני.

גם המקום של המגע הוא חשוב ואמיתי ונצרך ונכון לכל אשה לאחר הלידה, המודעות של הסביבה, המודעות של הבעל, ולא פחות מכך המוכנות לומר אמירה פשוטה, לבקש חיבוק לבקש ממגע, היא כוח וגדולה.

כאשר הסביבה יודעת שאתם שומרים על טהרת המשפחה, מקבלת ומכבדת זאת (ולא משנה היכן הם נמצאים בעולמם האישי, אבל מכבדים את עולמכם) אלו יאפשרו גם לקבל מענה ותמיכה ברמה הכי פשוטה של מתן מגע וחיבוק, מעבר לחיבוק הפשוט שבעזרת ה' גם תמצאי במפגש וקרבה הבלתי אמצעית עם התינוק הנולד.

 

אם מרגישים שיש קושי מעבר לכך, טוב ונכון להעזר גם באנשי מקצוע, לא לחשוש מכך, לדעת שיש כלים, ולדעת כי הקושי בריחוק הוא טבעי ואפילו בריא, אבל אפשרי גם לעבור אותו בטוב, וכי הגעגוע יוסב למקום של רצון להתקרבות ובעת ההתקרבות תהיה עצמה גדולה ונפלאה בינכם.

 

אני מאחל לכם כי תזכו לצמוח ולפרוח, לחבר את החיבורים האלו בטוב כפי שאתם מניחים אותם, ממקום המבקש לקבל כלים, אלו יעזרו לכם לצמוח ולקבלם בעה.

 

אפשרי במידת הצורך גם לשוחח עימנו טלפונית למכון פועה, 026515050, אפשרי לדבר עם נשות המקצוע שלנו בשעות הערב בין 20-22 בתחום הרגשי והמיילודתי ואפשרי לשוחח עימי או אחד מרבני המכון האחרים בחיבורים בתחום זה ונשמח לתת מענה והכוונה.

 

ברכת שמים ובהצלחה רבה

אודי רט

רב יועץ ופוסק מכון פועה

יש לכם שאלה?

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן