האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ברירת עוברים בגלל מוטציה

לאחרונה נודע לנו כי לי ול…. מילדי יש מוטציה הנקראת dicer1. מוטציה נדירה (כיום ידוע על 1000מקרים) הגורמת בחלק מהמקרים לריבוי של גידולים, רובם שפירים. המלצת הגנטיקאי (פרופ' פרידמן משיבא) היא לעשות ברירת עוברים לפני כל הריון. רצינו לבקש להתייעץ בנושא, אנו יודעים שברירית עוברים מותרת במקרים של מוטציה מסכנת חיים, אך לא ברור לנו מצד האמת אם יש בזה צורך במקרה שלנו ואם יש סכנות כלשהן לעובר הנולד בעקבות הפריה חוץ גופית בדרך זו (על פניו נראה שיש צורך לשקול רווח לעומת הפסד)
יש לציין שאני לא מתכננת ללדת עוד ילדים והילד הגדול שלנו…, ועדיין לא נמצא לקראת נישואין, כך שזו שאלה שנוכל כנראה להעלות גם בהמשך, ואולי אז יהיו למדע יותר תשובות.

תשובת הרב אודי רט - רב משיב במכון פוע"ה

שלום וברכה, ישר כוח על הפניה. מכון פועה אכן עוסק באופן תדיר בשאלות אלו ומתעדכן כל העת בהתקדמות הרפואית והפתרונות האפשריים. ביצוע הליך של הפרית מבחנה עם בדיקת העוברים בטרם החזרה לא צריך להיות רק במצבים מסכני חיים, אלא בהחלט קורה ואפשרי גם במצבים אחרים בו יש פגיעה באיכות החיים (לדוגמא מניעת הורשה של גן הגורם לחירשות קנקוסין) וזאת על מנת לחסוך את ההתמודדות במישורים השונים עבור ההורים ועבור הילד הנולד. יחד עם זאת, אכן צריך לשקלל יתרונות מול חסרונות, יכולת מענה וסבירות מענה וטיפול במהלך החיים ואינו דומה מחלה הגורמת לפגיעה קשה האיכות החיים, לעומת מחלה הפוגעת או עלולה לפגוע (וגם זה משפיע על שיקול הדעת והבנת הדברים) רק בשלבים מאוחרים של החיים כגול BRCA המאפשר איכות חיים שלמה וטובה וגם היכולת מענה לגביו הן של אבחון והן של מענה הולכת ומתקדמת כל העת. ככל הידוע היום, עוברים וילדים הנולדים מהליך של הפרית מבחנה הינם ילדים בריאים לגמרי, וגם לגבי ילדים ועוברים הנולדים מהליך של הפריה עם PGD (הליך בדיקת העוברים) הינם עוברים וילדים בריאים, אף שדברים אלו עדין נמצאים במחקר ומעקב לשקול האם יש סיכונים כלשהן. המחיר העיקרי בהליך הנוכחי הוא כי כל הריון יהיה מתוזמן וגם לאחר מאמץ לא מבוטל וזאת מעבר לשאלת עלויות בתהליך עצמו, פעמים ואכן זהו הדרך הנכונה שחוסכת הרבה מאוד עגמת נפש וגם מונעת כניסה לשאלות הלכתיות כבדות משקל, אבל פעמים ואכן נכון לאפשר הליך טבעי עם יכולת מענה במהלך החיים, ועל כן כל מקרה צריך להיבחן לגופו של עניין ומקרה. כאמור, מכון פועה מלווה הליכים אלו בשאלות המקצעיות וההלכתיות, ומפנה אל מרכזים רפואיים העוסקים בכך בפועל, ואני מציע ליצור עימנו קשר למכון פועה ולדבר עם אחד הרבנים המשיבים ונשמח לסייע 026515050 בשורות טובות ובהצלחה רבה אודי רט רב משיב מכון פועה

יש לכם שאלה?

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן