האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מגע בשבעת נקיים

שאלה בנושא אישות וצניעות

רציתי לשאול אני בשבעת נקיים וממש קשה לנו העניין של להיות אסורים. האם מותר נגיעה כדי שחלילה לא להכשל במעשה חמור יותר?

תשובת הרב אודי רט - רב משיב במכון פוע"ה

שלום וברכה,

ראשית ישר כוח גדול על הפניה. עצם הפניה מראה את הרצון שלכם לשמור על ההלכה, לקבל כלים ובצד זה מכירים בקושי שנמצא בביתכם.

בטרם אענה תשובה, אתחיל מ"הכשל הלוגי" הנמצא כאן, מגע כאשר הוא טוב, מביא את הרצון למגע משמעותי יותר, זה טבעי, זה בריא וזה נכון.

ולא בכדי חכמים תחמו את המעבר בין בין איש לאשה בכלל בעולם בכלל (להוציא אב אל ביתו ואם אל בנה) כי כל מגע יהא אסור ולו המגע הקל ביותר, שכן אין אפוטרסופוס לעריות, וצאו וראו מה קורה בעולם היום.

גם בין איש לאשתו, כל מגע וגם הקל יש בו עולמות שלמים של חיבה וקרבה, של טוב ואהבה, של רצון ורגישות, גם המגע הקל ביותר, אפילו שהוא טכני נראה אחרת כאשר יש טוב ושלום בינהם לבין מצב בו יש ריחוק וקושי ומתח ואז בדרכ גם ימנעו ממגע אפילו בהושטת דברים קלים בינהם.

מגע של חיבה בין בני הזוג, אומנם יש מחלוקת בגדרו האם הוא איסור תורה או איסור דרבנן, אבל אין ספק כי הוא אסור, וכך נפסק בשולחן ערוך (עד לכדי דיון האם הבעל הרופא יוכל לבדוק את הדופק של אשתו, מגע שהוא אמור להיות מוגדר כטכני ועם מטרה ייעודית).

 

בצד זה, אתם מעלים את הקושי, ומציבים בצידו הנחת יסוד האומרת כי המגע עצמו יביא לכדי מניעת איסורים חמורים יותר, מהם האיסורים החמורים יותר שיקרו בשל כך? האם ברור כי הנחת יסוד זו נכונה או אולי להיפך, דווקא המגע יגרום לכך שיהיה רצון לעוד, אולי לא בשלב הראשון, אבל משזה יפרץ הרי שזה יביא לצורך שמקורו במקום של אמת וקרבה, אבל פורץ את גבול.

יש עוד לשאלות כמובן שאלות רבות, מה הצורך כעת במגע, וכיצד ניתן לתת לו מענה באופן אחר שיתן מענה בנפש, כיצד בונים את הקשר הזוגי ואת התמיכה, ואת ביטוי האהבה בינכם גם כאשר אסורים וגם כאשר אין אפשרות למגע, אלו מאפשרים לזוג להרחיב את עולמם, להרחיבו מעבר לעולם הפיזי ולאפשר למגע לעלות קומה ולנפש לפרוח עוד.

גם במצבים פרטניים וייחודים יש לבחון את הדברים ולראות כיצד סוללים ועוזרים בכל מקרה לגופו ומאתרים את הקושי העיקרי ואיך נותנים לו מענה, ומתוך כך בונים.

אין לי ספק כי אפשרי לחבר בין הדברים, לשמור על ההלכה, לא לפרוץ את הגבולות לא רק מחשש שמא הפריצה תביא לתקלה ואיסור חמור יותר, או אי הפריצה תביא לאיסור חמור יותר, אלא כדי לשמור על דרכה של תורה, על הקרבה ומתוך כך גם להרחיב את המקום של הנפש ושל החיבורים הזוגיים.

למען הסר ספק, איני רואה היתר או פתח להיתר, למגע בעת שאסורים, אבל, אל לנו להשאר בשורת הדין התחומה אלא להבין לעומק הדברים ומתוך כך לסלול את הכוחות בנפש ובקשר הזוגי, כך ששמירת ההלכה ביופיה תהיה בביתכם, ושמירה על הזוגיות ועל החום והקשר תהיה נחלתכם.

מעבר לאמור כאן, פעמים רבות טוב להיוועץ באנשים מסביב, יכולה להיות זו רבנית או מדריכת כלות, אפשר להעזר בקו המענה הנשי שלנו בשעות הערב (יש מענה נשי בתחום האישות והסובב, ומענה נשי בתחום הפוריות והסובב), אפשר לדבר עם אחד הרבנים המשיבים במכון, לעיתים, טוב ונכון להעזר ביעוץ מקצועי בתחום הנפש ולקבל כלים להתמודדות, ומתוך כך לצמוח, אישית, זוגית ומשפחתית.

אם תרצו להעמיק את הבירור, מוזמנים ליצור עימנו קשר למכון פועה ונשמח לסייע.

ברכת שמים בביתכם ובהצלחה רבה בדרך

אודי רט

רב משיב מכון פועה

יש לכם שאלה?

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן