האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

צום ט באב למניקה תינוק גדול

שלום,
אני מניקה תינוק בן שנה ו9 חודשים. הוא יונק הרבה (כמה פעמים ביום ובלילה), אוכל אוכל רגיל אבל לא בכמות גדולה ודורש הרבה הנקה. האם אני צריכה לצום?
(חוששת שיגמר החלב והוא ידרוש לינוק בלי סוף כמו שהוא עושה לפעמים בימים רגילים כשאין מספיק)
אולי רלוונטי:
ביום כיפור לפני כשנה הנקתי והצלחתי לצום, אבל בצאת הצום הרגשתי מאד לא טוב ולקח לי הרבה זמן עד שהצלחתי לשתות ולאכול. חוששת להגיע למצב כזה אם לא חייבים .. (אולי זה לא מייצג, היו צומות שכן הצלחתי לעבור בטוב, נראה לי גם עם הנקה… כבר לא זוכרת…)

תשובת הרב אודי רט - רב משיב במכון פוע"ה

שלום וברכה, אודה כי קשה לי את ההנקה כגדר של מזונו תלוי באם בשלב זה, אומנם הצום השנה בתשעה באב נדחה והוא קל יותר, ויש בהחלט בפוסקים מי שיגדיר זאת כאפילו מיחוש מספיק או שמקביל לארבע התעניות הקלות (ושם באמירה די גורפת נהוג לומר שחזל לא גזרו מניקות כלל ולא משנה באיזה שלב) אבל צום תשעה באב בבסיסו הקבילו חז"ל ליום כיפור. החשש כי יתמעט החלב מיום אחד אינו נכון במציאות ובדרך יצירת החלב, אומנם נכון כי הנקה מרובה מקשה על האם ומצריכה שתיה. ולכן, נראה כי נכון להתחיל את הצום, לדלג יותר על הנקות,  ואם תחושי שלא בטוב (ואין צריך להגיע למציאות של קושי מוחלט או תשישות או כל קושי חריג אחר, שכן בכל אופן גדרו של הצום קל יותר) אפשר בהחלט לעצור ולאכול ולשתות. ובסיום הדברים, צום תשעה באב מסיים את שלושת השבועות, והינו צום שמבטא את האבלות של על החורבן ועל חסרון בית קודשנו, כמדומה שפעמים רבות הווית החיים שלנו אינה חווה את הרצון לצום, את הצורך לצום, את הצורך לבטא את האבלות, ואנחנו (כולנ) 'נמלטים' אל הגדרים שהינם חשובים של אסור ומותר, ובהקשר זה ודאי יש פתח ויש אפילו מי שירחיב יותר, אבל בעומקו של הדבר, עלינו לבדוק אם אכן בראש ובראשונה אנחנו מבקשים ביום זה להיות שותפים עם כלל עם ישראל בתחושת החוסר והחורבן, עם הצום והצער של תשעה באב. בעה מהרה יבנה בית קודשנו יחד כל עם ישראל אודי רט רב משיב מכון פועה

יש לכם שאלה?

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן