האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

צום יום כיפור

לרב שלום!
אני מניקה תינוקת בת 7 חודשים. בבית פעוט נוסף בן 3. מאז ההיריון של הבכור הצומות הפכו קשים ביותר, כך שכל צום [ הכוונה לתשעה באב וכיפור] אני מתחילה לצום, ובשלב מסוים בבוקר המחרת לא מתפקדת, שוכבת במיטה, רואה שחור ומרגישה נורא.
ביום כיפור האחרון הייתי בהיריון והרגשתי תחושת נימול חזקה בגפיים. כשהרגשתי שאני לא מרגישה את הזרועות בעלי הלך להתייעץ עם הרב במנחה והרב התיר לי לשתות ולאכול לשיעורין.
חוץ מ2 ימי כיפור ותשעה באב אחד, לא הצלחתי לצום בשנים האלו. תמיד בשלב מסוים יצרנו קשר עם הרב שהתיר, ועדיין לקחו לי מספר ימים לחזור לעצמי.
את הבכור הנקתי שנה וחודשיים כך שאני יודעת איך אני מגיבה לצום בהנקה
ואני חוששת מאוד מהצום הקרוב, יותר מאשר לתינוקת- לעצמי.

אינני יודעת אם יש הבדל בין הפוסקים, אנחנו פוסקים לפי הרב עובדיה

לתשובתך אודה,

תשובת הרב אודי רט - רב משיב במכון פוע"ה

שלום וברכה, יום כיפור הוא צום מהתורה וחמור ברמתו ולכן הדרישה היא בו כי גם נשים הרות ומניקות צריכות לצום, והגדר בהלכה היא לחולים שיש בהם סכנה שאינם צמים. הנקה לילד בשלב של שבעה חודשים כי בדרכ ניתן לשלב לו גם אוכלים אחרים ולהפחית את כמות ההנקה ובכך לסייע לך לעבור את הצום ביתר קלות. מעבר לכך, מוטב כי הבעל יהיה נוכח יותר בבית ויסייע לך לעבור את הצום בצום, אף במחיר של תפילות במנין עבורו. כמובן, שתורתנו תורת חיים, ואם מגיעים למצב של חשש התייבשות, עילפון, סחרחורת, או אם כל מזונו של הילד עליך, ויש קושי להניקו הרי שניתן לשתות שתיה איכותית לשיעורים. גמר חתימה טובה אודי רט רב משיב מכון פועה

יש לכם שאלה?

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן