האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קושי בשמירת הטהרה

שאלה בנושא טהרת המשפחה

חג פסח כשר ושמח!
אנחנו עכשיו כחודש וקצת אחרי לידה והקושי הכרוך בשמירת הלכות טהרה הם קשים ממש. חוץ מהקושי הרב, המתח עולה לפעמים וויכוחים קטנים הופכים גדולים. וישנם גם נפילות לצערנו. אנחנו נשמח להכוונה לתשובות ולהבנת העיניין לעומק יותר אוליי כך נוכל להכיר במצוה ובחשיבותה ובכך להימנע מאיסורים חמורים. שבכנות, אנו מנסים בכל הכוח. העובדה גם, שהאשה אחרי לידה ועם התינוק החמוד מגיע גם קושי הטיפול בו ואנחנו מרגישים שאנחנו חייבים הקלה באמת!!! ודווקא בזמנים כאלו האיסור הוא יותר ארוך ויותר קשה ולא נראה סיומו באופק…. נשמח לתשובות האם ישנם קולות מסוימות במקרים כגון אלו. כמו"כ נשמח למידע שיעזור לנו בהמשך לקבל את המצווה החשובה הזו ולשמור עליה בקלות יותר.

תשובת הרב אודי רט - רב משיב במכון פוע"ה

שלום וברכה,

ראשית מזל טוב ושפע ברכה, ויהא ביתכם בית שמחה וברכה שפע וקדושה, ותהא השמחה הבאה אל ביתכם מרחיבת הלב והנפש, ממלאת את הבית בכל מובניו.

תקופת הריחוק לאחר הלידה אכן יכולה להיות מאתגרת, לעיתים מבקשים רק את המגע הפשוט ולעיתים מעבר לכך, לעיתים התינוק שזה עתה נכנס אל הבית, ממלא את החלל, ולעיתים מבקשים גם חיזוק וחיבוק בקרבה בינכם.

עצם הבקשה לקרבה היא דבר טוב ונפלא, ומעידה על הרצון שלכם לקשר ולקרבה, וזה בהחלט דבר מבורך וטוב, היצרים והכוחות המבקשים חיבור, אמיתיים וטובים, ורוצים אנחנו כי יקבלו את מקומם הנכון.

אתייחס לשני הדברים שאתם מעלים.

 

תגובות שונות וחוויות במצבים שונים הינם דבר המאפשר הזמנה להתבוננות, לבחינה וגם לראות מה עושים ומה מבקשים שיהיה, וזה בפני עצמו כמודעות דבר נפלא ומצויין. 

אני רואה שני דרכים בהם אפשר לפעול, 

האחת, לחזק אתכם במצוות הטהרה, בחשיבותה ובצד זה להעצים את ההיבטים הזוגיים בעת שאסורים.  

דרך זו ודאי חשובה ואמיתית, יש בה בכדי לתת כוחות ולסייע, כאשר יש לנו משמעות לדברים, הכרה בחשיבות שלהם, יש לנו גם כוחות נפש להתמודד עימם. 

תחושתי כי היבט זה, אינו הנקודה המרכזית כאן, והבהירות ביחס למצוות הטהרה ושמירתה קיימת ללא פקפוק, ואם אכן מרגישים כי זה הכיוון שיש לפעול בו, ודאי שטוב ונכון לקבל חיזוק בהיבט זה. 

בהקשר זה ניתן למצוא ספרים רבים העוסקים בפן הרעיוני של מצוות הטהרה, של הקירוב בריחוק (דוגמא לכך הוא ספרה של הרבנית נעמי וולפסון, ובוודאי יש בנמצא עוד ספרים בגוונים וזויות מבט נוספות). 

 בתוך כך, גם החיפוש אחר היבטים הלכתיים שיקלו (יקלו במה מבקשים? להגיע אל הטהרה? או יקלו בתוך התקופה שאסורים) אינו הנקודה המרכזית שכן היא לוקחת את הנפש למקום בו אולי יכול להיות אחרת ומעצימה את הקושי. כמובן שאם יש דרך לסייע להגיע אל הטהרה, ודאי שיש לעשות זאת.

ואפשר להציע דרך נוספת. 

בירור והתבוננות נפשית מעמיקה. 

אפשר לשאול מגוון שאלות, 

כיצד היית רוצה לחוות את הימים האלו,   אלו דברים, לתחושתך, יוכלו לסייע לך להערך לכך? 

מה הקושי המרכזי עבורך בימים אלו, האם יש חששות הבאים לידי ביטוי לקראת ימים אלו של הפרישה? האם הם קשורים לפן העצמי או לפן הזוגי? 

ועוד שאלות רבות... 

אפשרי בעבודה ממוקדת בהיבט הרגשי, על ידי אשת מקצוע לקבל כלים להתמודדות, ולחוות את הריחוק הפיזי כמקום של צמיחה וגדולה, ולייצר את הדרך המתאימה עבורכם לתקופה זו. 

הרצון לחוות ימים אלו בטוב הוא בהחלט אפשרי, ואשריך שזו הבקשה, בצד הבהירות של השמירה, לקיים גם חלקים שיש בהם לעיתים אתגר ומורכבות, בשמחה וטוב. 

 

בהצלחה רבה ושפע ברכה 

אודי רט 

רב יועץ ופוסק מכון פועה וקדושת החיים 

יש לכם שאלה?

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן