שלום רותם,
ראשית מחילה על העיכוב במענה, שילוב של תקלה ועומס רב מאוד גרמו לעיכובים שונים.
א. יצר הוא מלשון יצירה, וכוחות היצירה הטמונים באיש ובאשה הינם כוחות נפלאים שיש בהם בכדי ליצור חיים, יש בהם בכדי ליצור קרבה ובנייה בבית שיבוא בעת הנכונה בקדושה וטהרה.
גדלות היצר היא גם היכולת והחכמה לדעת לנתבו ולכוונו באופן הנכון, לשלוט בכוחות הגוף באופן של צמיחה ועצמה ולא חלילה באופן של דיכוי, אלו הינם מביאים לידי קדושה וגם לידי הבאת הכוחות באופן הנכון בעת הקמת הבית.
במקביל, נכון ללמד את הדרך הנכונה להתייחס אל נפילות וחטאים, להבין כי דרכי קיימות וכי נפילה היא רכיב מתוך מכלול ועבודה מאירה ושמחה, הפנית הכוחות וגם קבלת הקשיים היא דבר טבעי ונורמלי.
ודאי שכאשר יש קושי לא פותרים אותו בבריחה, ואם אדם מקים בית מתוך בריחה של התמודדות ביצר זה ודאי דבר לא נכון וגם לא נותן מענה.
ויש עוד הרבה להאריך בכך.
ב. לצערי לא אוכל להרחיב גם כאן במענה מלא ושלם, אבל אשתדל לתת התייחסות ראשונית.
לט מלאכות שהיו במשכן והיו חשובות ומבטאות יצירה וחידוש הם אלו שנאסרו, הגמרא אומרת כי יכול אדם לגרור כסא וספסל כל היום ולא יעבור על שום איסור שבת אבל יעשה פעולה נה של הדלקת אש וכד ויעבור על איסורי תורה.
המנוחה האמורה בשבת אינה רק מנוחת הגוף, אלא היא מנוחת הנפש, מנוחת העולם, מנוחה שצריכה ויכולה לאפשר לכוחות אחרים של קדושה והופעת ה' לעלות ולהיגלות.
איסורי מלאכות שבת לא נועדו בגלל שהינם טרחה או עבודה, אלא בשל מהותם.
מכאן אפשרי ונכון להיכנס לפרטים, אחרי שמבינים בכל מלאכה את מהותה ואת עומקה, מבינים כי חכמים מסרו בידינו גם פרטים הבאים לידי ביטוי בקיום היום יום.
אל תרפה משאלותיך, אל תרפה מחקר האמת, עשה זאת מתוך הקשבה ושיחה, מתוך בירור ואמת.
אני מציע גם ליצור קשר עם חברים מקשיבים שיוכלו לסייע בהמשך לבון ובירור הדברים.
תחל שנה וברכותיה
בהצלהח רבה ושפע ברכה עד בלי די
אודי רט
רב משיב מכון פועה