האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הקפאת עוברים לזוגות

רקע רפואי 

אחד הגורמים המשפיעים ביותר על פוריות האישה הוא גילה. מקובל לומר שאחרי גיל 30 מתחילה ירידה מסוימת בפוריות, אחרי גיל 35 ירידה זו נעשית משמעותית יותר, ומגיל 40 מדובר בירידה דרסטית. אחרי גיל 45, מעטות הנשים שנכנסות להיריון ספונטני, וגם טיפולי פוריות, כגון הפריה חוץ גופית, כמעט תמיד אינם מביאים לתוצאות (זו הסיבה שטיפולי הפוריות במדינת ישראל ממומנים עד גיל 45 אצל האישה, כשמעבר לכך מוצע לה להשתמש בתרומת ביצית. להסבר על תרומת ביצית>).

רקע מציאותי 

עשרות השנים האחרונות, גיל הנישואין הממוצע במדינת ישראל עלה בצורה משמעותית. מקרים של זוגות שנישאים (לראשונה או בנישואים שניים) בשנות השלושים המאוחרות לחייהם הופכים להיות שכיחים יותר ויותר. לאיחור גיל הנישואים יש השלכות כבדות על יכולת הפריון וההולדה. זו הסיבה שכיום מדינת ישראל מאפשרת (תמורת תשלום) לכל אישה מעל גיל 30 להקפיא ביציות למטרת שימור פריון (לפרטים על הקפאת ביציות לנשים רווקות>).
גם זוג שנישא בשנות השלושים המאוחרות לחייו, יוכל בדרך כלל ללדת ילד אחד או שניים, באופן ספונטני או באמצעות טיפולי פוריות. אולם במדינת ישראל אחוז הילודה הוא גבוה יחסית לעולם המערבי, ובציבור הדתי והחרדי הממוצע אף גבוה מכך. המשמעות היא שבשונה מרוב מדינות העולם בהם טיפולי פוריות נעשים במטרה להולדת ילד או שניים, בישראל יש זוגות רבים שמבצעים טיפולים לצורך לידת שלושה ילדים ואף יותר. אצל זוג שנישא בגיל מבוגר, יש כמה משמעויות לכך:
1. עקב המשמעות של הגיל והתמשכות הזמן, זוגות כאלו רוצים לעתים לחזור לטיפולי פוריות כמה שיותר מהר. מצב זה עלול לגרום לכך שהם ירצו לקצר את זמן ההמתנה לאחר הלידה על חשבון ההנקה. גם במקרים שבהם יש צורך במנוחה ארוכת טווח יותר, כגון אחרי ניתוח קיסרי, הם לעיתים יעדיפו לקצר אותה על חשבון בריאות האישה.
2. בנוסף, עם עליית הגיל, הסיכון למומים גנטיים, כגון תסמונת דאון, עולה.
3. יש בני זוג שירצו לבצע הליך של תרומת ביצית לצורך הולדת ילדים נוספים. לתרומת ביצית יש מחירים נפשיים, הלכתיים וכלכליים.

מהו תהליך הקפאת עוברים 


הרעיון שעומד בבסיס תהליך הקפאת העוברים הוא שזוגות שנישאים בגיל מבוגר יחסית (35 ומעלה), יפנו לביצוע טיפולי פוריות, עוד לפני שמתברר אם יש קשיים בפריון, זאת כדי לקבל "מאגר" של עוברים מוקפאים, בהם יוכלו להשתמש בגיל מבוגר יותר, שבו סיכויי הכניסה להריון, באופן טבעי או אפילו באמצעות טיפולי פוריות, נמוכים יותר. רק לאחר שיהיו להם די עוברים מוקפאים לשם כך, יחזרו אותם זוגות לנסות להיכנס להריון באופן טבעי, ובמידת הצורך – באמצעות טיפולי פוריות, אך מבלי להשתמש בשלב זה באותם עוברים מוקפאים.

יתרונות התהליך 

יתרונות התהליך:
1. הגדלת הסיכויים להולדת ילד שלישי ויותר אצל זוגות שחפתים בכך, על אף העובדה שהם נישאו בגיל מבוגר.
2. מניעה של טיפולי פוריות בגיל מבוגר יותר עם אחוזי כישלון גבוהים יותר.
3. הפחתת הסיכון לתסמונות גנטיות ששכיחותן עולה עם הגיל, ובעיקר לתסמונת דאון (שכן מה שקובע את רמת הסיכון הוא גיל הביצית שהופרתה, ולא גילה של האישה בפועל בזמן ההיריון).
4. מניעת הצורך להשתמש בתרומת ביצית בעתיד.
5. גם מבחינה מערכתית, יש לטיפולים כאלו יתרון במניעת טיפולים מיותרים בעתיד, שסיכויי הצלחתם קטנים באופן משמעותי, והם מעמיסים על המערכת הרפואית.

חסרונות התהליך 

1. ביצוע טיפולי הפריה חוץ גופית לזוגות שיש להם אפשרות להרות ללא צורך בטיפולי פוריות, על אף הסיכון (הקטן מאוד) שיש בטיפולים כאלו.
2. העמסת טיפולי פוריות, שיש להם השלכות גופניות ונפשיות, על זוגות שזה עתה נישאו, והם בונים את ביתם (כאשר גם ללא טיפולי הפוריות, נישואים בגיל מבוגר יותר הם לרוב נישואים מורכבים יותר מאשר נישואים בגיל צעיר).
3. העלויות הכלכליות – בניגוד לטיפולי פוריות שנועדו לצורך השגת היריון עכשווי, והם מצויים בסל הבריאות וממומנים על ידי המדינה (עד שני ילדים, ומעבר לכך – ממומנים ברובם הגדול על ידי הביטוחים המשלימים של קופות החולים), טיפולים שנועדו לצורך הקפאת עוברים אינם ממומנים, והמעמסה הכלכלית נופלת במלואה על בני הזוג. עלות של סבב טיפולים כזה יכולה להגיע להרבה מעל 10,000 ₪, כשלרוב יש צורך בכמה סבבים כדי לקבל מספר מספק של עוברים מוקפאים.
רקע הלכתי
כאמור לעיל, המלצה על הקפאת עוברים לצורך פריון עתידי, פירושה ביצוע טיפולי הפריה חוץ גופית לזוגות שיש להם אפשרות להרות ללא צורך בטיפולי פוריות. פוסקים רבים הסתייגו מביצוע טיפולי פוריות כשאין לכך צורך רפואי ברור.
בנוסף, מטרת הקפאת עוברים כעת היא הרחבת המשפחה בעתיד, אולם יש פוסקים שהסתייגו מביצוע טיפולי פוריות לזוגות שכבר יצאו ידי חובת פרייה ורבייה, דהיינו יש להם בן ובת. אם כך, ודאי שפוסקים אלו יסתייגו גם מביצוע תהליך של הקפאת עוברים כדי להרחיב את המשפחה בעתיד.
על אף האמור לעיל, מכיוון שבסופו של דבר מטרות הקפאת העוברים הן עידוד ילודה והגדלת עם ישראל, שהן ודאי מטרות בעלות ערך יהודי מובהק, ויש פוסקים שעודדו מטרות אלו גם כשהדרך להגשימן היא באמצעות טיפולי פוריות, נראה שזוגות שמעוניינים בכך, יש מקום לעודדם ללכת בכיוון זה.
כמובן שכשמבצעים הקפאת עוברים, יש להקפיד על כל התנאים ההלכתיים הנדרשים בביצוע הפריה חוץ גופית (לדף המידע על הפריה חוץ גופית>)

אז האם ההליך מומלץ? 


כאמור לעיל, להליך יש יתרונות וחסרונות, ולכן אין תשובה חד משמעית שמתאימה לכל הזוגות. בהחלטה אם ללכת להליך כזה חשוב לשקול כמה שיקולים, וביניהם:
• הגיל המדויק שבו נישאו בני הזוג.
• כמה עז רצונם למשפחה גדולה
• מצבם הבריאותי של בני הזוג ובעיקר של האישה
• מצבם הכלכלי של בני הזוג
• האם יש אינדיקציות לכך שקיימות בעיות פוריות שיצריכו ממילא הזדקקות לטיפולי פוריות

אם נישאתם לאחר גיל 35, ואתם שוקלים הליך של הקפאת עוברים, מומלץ מאוד ליצור קשר עם רבני מכון פוע"ה 02-6515050 בשעות הפעילות, כדי לקבל פיתרון שיתאים למצב הנוכחי שלכם.

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן