האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפולי רפואה משלימה

רקע רפואי

כולנו מתפללים לבריאות איתנה ולזרע של קיימא, שיבואו באופן טבעי. אך כאשר נתקלים בבעיות רפואיות, או באי פוריות – פונים לרופא.

יש תחום רחב של רפואה מסוג אחר, שברוב המקרים אינה מוגשת על ידי רופאים אלא על ידי מטפלים שעברו הסמכה במסגרות שונות, שעוסק ב'רפואה טבעית'. תחום זה נקרא לעיתים 'רפואה אלטרנטיבית', אך אנו מעדיפים לקרוא לו 'רפואה משלימה' או 'רפואה הוליסטית'.

פעמים רבות שואלים אותי האם אני מאמין ברפואה הטבעית, והתשובה שלי היא שאני מאמין בקב"ה! יחד עם זאת אני יודע שהרפואה הטבעית יכולה לעזור במקרים רבים, ויש מקרים בהם היא עדיפה על פני הרפואה הקונבנציונלית.

הרפואה הטבעית מתבססת על ההבנה שיש לגוף כוח לרפא את עצמו, ואם מתרחשת תקלה במהלך הטבעי והבריא של הגוף – הדרך לרפא אותה היא בעזרת כוחות שונים מהטבע שהקב"ה ברא בעולמנו, שמסייעים לגוף לשוב לאיתנו.

הבדל מהותי נוסף בין שני סוגי הרפואה הוא שהרפואה הקונבנציונלית מתעסקת פעמים רבות בטיפול בסימפטומים של הבעיה שעליהם מתלונן החולה, ואילו הרפואה ההוליסטית כמעט תמיד משתדלת לטפל בשורש של הבעיה וממילא על ידי כך יטופל גם הסימפטום.

אצל חלק מהציבור קיימת תפיסה שטיפול טבעי מתאים לכל דבר ואין בו סיכונים, אך צריך להדגיש ש'טבעי' זו לא מילת קסם, וצמח הוא לא בהכרח בריא – גם 'ציאניד'הוא צמח, וגם 'סמים' הם טבעיים.

גם המציאות של 'תופעות לוואי' עלולה להופיע בטיפולים טבעיים, אך במידה מועטת באופן משמעותי ביחס לטיפולים הקונבנציונליים השונים.לכן דרוש ניסיון גם בהתאמת הטיפול למטופל, ובהתאמת סוג הטיפול לסוג הבעיה.

שיטות שונות של רפואה משלימה

בין השיטות השונות של הרפואה המשלימה אפשר למנות:

1. אירידיולוגיה – שיטת אבחון הטוענת שאפשר לאבחן את מצבו הבריאותי של האדם או את נטיותיו הגנטיות באמצעות התבוננות בתבניות, צבעים ותכונות אחרות של העין.

2. אקופרסורה – טכניקת טיפולים ברפואה הסינית, שחותרת לניקוי רגשות שליליים וטראומות עבר. על פי השיטה, הפעלת לחץ על נקודות מסוימות בגוף שנקראות "מרידיאן", משחררת חסימות ומאפשרת מעבר אנרגיה בגוף באופן מאוזן. השיטה מאזנת את האדם ומשחררת רגשות שליליים.

3. דיקור – דיקור סיני או אקופונקטורה מתבסס על דקירת המטופל בסיכות דקות במיוחד במקומות מסוימים בגוף. המטפלים בשיטה זאת טוענים שהדיקור מסייע בהקלת כאבים, מונע מחלות ומסייע בטיפול בהן, וכן משפר את מערכת החיסון.

4. הומאופתיה – שיטת טיפול שעובדת לפי העקרון "דומה בדומה ירפא". הרעיון הוא שחומר שגורם לתסמינים אצל אדם בריא, מסוגל לרפא את אותם התסמינים אצל אדם חולה. תרופה הומאופתית מתבססת על עיקרון המנה המינימלית – מינון מינימלי של תרופה כדי להשיג השפעה רבה בלי תופעות לוואי. כאשר רוקחים תרופות הומאופתיות מוהלים את החומר הפעיל פעמים רבות, ובין כל דילול למשנהו מטלטלים את החומר במטרה להשאיר את התכונות המרפאות ולסלק את התכונות הרעילות.

5. הילינג – ריפוי באנרגיה או ריפוי רוחני, שפועל מתוך אמונה שמרפא יכול לתעל את אנרגיית הריפוי לאדם אחר, באמצעות מגע כפות הידיים או השראה ללא מגע.

6. כירופרקטיקה – שיטת טיפול על ידי לחיצות ידניות בנקודות מסוימות בגוף.

7. מיקרוביוטיקה – פילוסופיית תזונה ואורח חיים תזונתי, שמבוססים על תורות המזרח הרחוק, שדוגלים באכילה מתוך התחשבות באיזון היין והיאנג, ניגודים משלימים שגורמים להרמוניה, חושך לעומת אור, שקט ושלווה לעומת תנועה ואנרגיה, במודעות לגידול המזון ולצורת הכנתו ואכילתו, וכמו כן בהתאמתו לאדם המסוים.

8. צמחי מרפא (הרבליזם) – שם כולל לצמחים שנמצאו כבעלי ערך מרפא או מועיל, על פי מחקרים מדעיים או על פי מסורות שימוש, לריפוי ולמניעה של מחלות ובעיות.

9. רפלקסולוגיה – שיטת טיפול שנעשית באמצעות לחץ בכפות הרגליים.

10. תזונה טבעונית – תזונה שמתבססת על רכיבים צמחיים בלבד, על פי התפיסה שאדם בריא יכול לקבל חלבון מלא, אם המזון שהוא ניזון ממנו מכיל כמות מספקת של סויה, שהיא מקור ישיר לחלבון מלא, כל עוד היא מתוכננת כהלכה.

רקע הלכתי

יש כמה שאלות הלכתיות שקיימות בהזדקקות לרפואה טבעית:

1. השאלה העקרונית – על פי ההלכה – ניתנה רשות לרופא לרפא. האם רשות זו ניתנה גם לרפואה הטבעית? הפוסקים נחלקו בכך, אך אנו נוקטים כשיטת רבים מהפוסקים שאין בעיה הלכתית להיעזר ברפואה הטבעית.

2. כשרות – הרפואה הטבעית מתבססת פעמים רבות על תוספי תזונה שעשויים מחומרים שונים, מן החי ומן הצומח. יש היום הרבה תוספים, במיוחד בתחום הפוריות, שיש להם כשרות. כאשר מדובר בתוסף שאין עליו כשרות, הדבר עלול להיות בעייתי, במיוחד אם מדובר בתוסף שיש לו טעם. לכן במקרה כזה חשוב להתייעץ עם פוסק הלכה כדי לברר האם מותר לצרוך תוסף כזה.

3. עבודה זרה – חלק נכבד מהשיטות של הרפואה המשלימה מקורו במזרח הרחוק, ולעתים קיימות בעיות של עבודה זרה בשיטות מסוימות.

המחלקה לרפואה משלימה/ טבעית במכון פוע"ה:

אנו משתדלים לשלב בייעוץ שלנו גם את התחום של הרפואה הטבעית, ולצורך כך אנו בודקים כל שיטה וכל מוצר לפני שאנו ממליצים עליו.
הבדיקה שלנו כוללת 3 תנאים מקדימים:
1. לא מדובר במקרה שמצריך טיפול רפואי מציל חיים.

2. יש פיקוח רפואי מסוים על המוצרים או השיטה.

3. עלות המוצר או השיטה אינה גבוהה במיוחד.

אם השיטה או המוצר עומדים בקריטריונים האלה, אנחנו עורכים מעין "מחקר" לגבי היעילות של השיטה. חשוב להדגיש שהבדיקה שלנו איננה מחקר מדעי, אלא מדובר בהתרשמות מתוך המשוב של הזוגות ששלחנו לנסות את השיטה.
כיון שגם ההתאמה למטופל/ת והחיבור שלו/ה לטיפול חשובים מאד להצלחת הטיפול – אנו משתדלים לא לפרסם המלצות כלליות, אלא לבחון כל מקרה לגופו.
מוזמנים בשמחה לפנות אלינו בטלפון 02-6515050 ולקבל ייעוץ, ללא תשלום, לגבי רפואה טבעית שיכולה לסייע לכם להתגבר על הבעיה.
אליהו האיתן
רב יועץ ופוסק במכון פוע"ה, ומנהל תחום הרפואה המשלימה במכון.

לקריאה הלכתית מורחבת
התייחסות הלכתית לרפואה משלימה – מתוך ספר פוע"ה כרך שני (פוריות) לחץ כאן>>

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן