האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפול תרופתי לפוריות

טיפולים תרופתיים לגבר

ככלל, לצערנו מדע הרפואה טרם הצליח לפתח תרופה שמיועדת לייצור זרע, והטכניקות הרפואיות שקיימות כיום לטיפול בבעיות פוריות של הגבר מתמקדות בעיקר ביכולת להשיג הריון במצב הזרע הקיים באמצעות טיפולי פוריות.

הטיפולים התרופתיים שניתנים לעתים לגבר מתחלקים לשלושה סוגים:

תרופות הורמונאליות  

כאמור לעיל, אין כיום תרופה לייצור זרע. אולם במקרים חריגים בעיית ייצור הזרע נובעת מחוסר פעילות הורמונאלית מתאימה במוח שאחראית לשדר לאשכים ליצר את הורמון הטסטוסטרון. אחת מפעולותיו של הורמון זה היא ייצור תאי הזרע. במצבים כאלו מתן תרופות הורמונאליות מתאימות (כדוגמת אלו שניתנות לאישה, ראו להלן) עשוי לגרום להפעלת המערכת ההורמונאלית ולייצור זרע. בנוסף, יש רופאים שמנסים טיפול הורמונאלי במצבים מסוימים של חוסר מוחלט בתאי זרע (אזוספרמיה) כדי לשפר את הסיכוי למצוא זרע בניתוח באשכים.

ויטמינים ומינרלים  

במחקרים מסוימים נמצא שמחסור בויטמינים ובמינרלים מסוימים בגוף, כדוגמת ויטמין C, ויטמין E, קו-אנזים Q10, אבץ ועוד, עלול להשפיע לרעה על ייצור תאי הזרע או על איכותם. לכן פותחו תוספי תזונה מסוימים שמכילים שילוב של ויטמינים ומינרלים, ולקיחתם עשויה לשפר את מצב הזרע ברמה מסוימת.

תוספי תזונה טבעיים 

יש תוספי תזונה שמכילים תמציות של צמחים מסוימים, שלטענת העוסקים בתחומי הרפואה המשלימה יכולים לשפר את מצב הזרע

טיפולים תרופתיים לאישה

הטיפולים התרופתיים העיקריים שניתנים לאישה במהלך טיפולי פוריות הם תרופות הורמונאליות שמטרתן לגרום לביוץ, לעתים של יותר מביצית אחת. התרופות ניתנות כאשר האישה אינה מבייצת באופן טבעי או כדי להגביר אצלה את הביוץ ובכך להגדיל את סיכוייה להרות.

את הטיפולים התרופתיים ניתן לקחת בפני עצמם או כחלק מטיפול פוריות שכולל גם הזרעה תוך רחמית או הפריה חוץ גופית.

ככלל, הטיפולים התרופתיים ההורמונאליים מתחלקים לשני סוגים עיקריים:

כדורים להשראת ביוץ  

הכדורים הללו מכילים את ההורמון קלומיפן ציטרט או לטרוזול. ההורמונים הללו חוסמים את הקולטנים להורמון האסטרוגן בבלוטות שונות במוח. בכך הם מעודדים את אותן בלוטות להפריש את ההורמונים שאחראים להתפתחות זקיקים בשחלות

זריקות להשראת ביוץ  

זריקות אלו מכונות גונדוטרופינים. מדובר בזריקות שמכילות בדרך כלל את הורמון ה-FSH, שהוא ההורמון שגורם להתפתחות הזקיקים בשחלות. השמות המסחריים הנפוצים כיום של הזריקות הללו הם פיוריגון וגונאל F. יש גם זריקות שמכילות בנוסף גם את הורמון ה-LH, והן ניתנות לרוב כשהזריקות הרגילות אינן יעילות מספיק.

בנוסף לזריקות הללו, יש שני סוגים נוספים של זריקות שניתנות במהלך הטיפולים:

  1. זריקה שניתנת כשהזקיקים כבר מפותחים לקראת הביוץ. מטרתה לגרום לתזמון מדויק של הביוץ בטווח של כ-36 שעות לאחר מתן הזריקה. השם המסחרי הנפוץ כיום של זריקה זו הוא אוביטרל.
  2. לצורך טיפול הפריה חוץ גופית נותנים לרוב מינון מוגבר של גונדוטרופינים. הסיבה לכך היא כדי לקבל הרבה ביציות ולהגדיל את סיכויי הצלחת הטיפול (בטיפולים רגילים לא מעוניינים בהרבה ביציות, שכן בניגוד להפריה חוץ גופית שבה אפשר לשלוט במספר העוברים שיוכנסו לרחם האישה, בטיפולים אלו אין שליטה על כמות העוברים, והדבר עלול לגרום להריון מרובה עוברים שיש לו סיבוכים). כדי שהמינון המוגבר לא יגרום לאישה להיכנס למצב של גירוי יתר של השחלות, שהוא מצב מסוכן, יש צורך בטיפול תרופתי (לרוב בזריקות) שמטרתו לאזן את גירוי היתר. יש כמה פרוטוקולים של טיפולים, שלפיהם נבחר הסוג המדויק של הטיפול.

מקובל ללוות את הטיפול התרופתי במעקב מדוקדק אחרי התפתחות הזקיקים של האישה בשחלות, זאת באמצעות בדיקות אולטרא סאונד ובדיקות דם.

שאלות הלכתיות 

יש כמה שאלות הלכתיות שקיימות בטיפולים תרופתיים לאי פריון, להלן נתייחס לכמה מהן:

  1. האם טיפול תרופתי להשארת ביוץ משנה את דיני הווסתות של האישה?

הטיפול התרופתי "משתלט" על מהלך המחזור החודשי, ולרוב משנה את זמן הביוץ. ממילא, גם הזמן שבו האישה אמורה לקבל את וסתה עשוי להשתנות. לכן ייתכן והזמן שבו בני הזוג יהיו חייבים לפרוש מיחסי אישות מדין "פרישה בסמוך לווסת" ישתנה. לתשובות הפוסקים כיצד יש לחשב את זמן הפריה בסמוך לווסת בנטילת טיפול תרופתי לאי פריון, לחץ כאן

  1. האם לבעל מותר להזריק גונדוטרופינים לאשתו בזמן נידתה?

ככלל, רוב הזריקות שניתנות במהלך טיפולי הפריון מיועדות להזרקה עצמית, ואלו שלא – מוזרקות לרוב על ידי אחות, כך שאין צורך בסיוע הבעל בהזרקה. אף על פי כן, יש נשים שאינן מסוגלות להזריק לעצמן. במצב כזה יש למצוא אישה אחרת או אחות שתזריק לה את הזריקות. אם הדבר גורם לטרחה מרובה, יש מקום להקל שהבעל יזריק לאישה דרך בגד וללא מגע ישיר.

  1. האם מותר להזריק גונדוטרופינים בשבת?

ככלל, הזריקות שניתנות במהלך טיפולי פוריות בשבת הינן זריקות תת עוריות שאינן מוציאות דם, לכן אין בהזרקתן בשבת איסור תורה. עדיין מדובר בטיפול תרופתי שהותר בשבת רק בתנאים מסוימים, ולכן אם יש אפשרות לדאוג שזמן נטילת התרופות או הזרקת הזריקות יהיה לפני שבת ואחריה עדיף לעשות כן. אולם כשאין אפשרות אחרת, מותר לבצע את הטיפול התרופתי בשבת. חשוב להיזהר לא לתלוש צמר גפן ולא לסחוט לצורך חיטוי המקום לקראת הזריקה.

  1. האם יש צורך בכשרות/ כשרות לפסח לתוספי תזונה?

ראשית, נציין שאפשר להשיג היום תוספי תזונה מכל הסוגים עם ציון כשרות. במקום שבו לא ניתן להשיג תוסף תזונה עם כשרות, הדין הוא שאם מדובר בתוסף שאין בו שום טעם, ויש צורך חשוב בלקיחתו, הלקיחה מותרת. לגבי פסח, כיוון שמדובר לרוב בתוספים שנלקחים זמן ממושך, והפסקה שלהם למשך שבוע אינה קריטית, אפשר להפסיק את נטילת התוסף למשך שבוע. במקרה שיש חשש שהפסקת לקיחת התוסף תפגע במטופל, יש להתייעץ עם רופא האם ועד כמה עשויה להיות פגיעה, ולאחר מכן להתייעץ עם רב בעניין.

 

לקריאה הלכתית מורחבת 

מאמרים בנושא טיפול תרופתי לפוריות

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן