האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מענה לשאלות טהרה

הנחיות בעניין חפיפה וטבילה, לקראת שבת וחג השבועות, תשפ"ב 

טבילה בזמנה – ערכה גדול מאוד. לכן אע"פ שהשנה במוצ"ש שחל בו ליל חג השבועות, לא מתאפשר לבצע הכנות סמוך לטבילה – אין לדחות את הטבילה בשל כך, ויש לדעת כיצד להיערך נכון לטבילה זו.

טבילה בליל שבת
בטבילה זו תנהג כפי שנוהגת תמיד בטבילה שחלה בליל שבת. כלומר – ביום שישי ד' בסיוון, תתכונן היטב לטבילה ע"י רחיצה, חפיפה, גזיזת ציפורניים, סירוק השיער והסרת חציצות, רצוי בסמוך ככל האפשר לכניסת השבת. כמו כן תאסוף ותקשור שערותיה על מנת למנוע היווצרות קשרים וסיבוכים בשערות, ותלך לטבול.
הטבילה תתבצע לאחר צאת-הכוכבים (=כ-18 דק' לאחר השקיעה). ויש הנוהגות לטבול בלילות שבת לאחר השקיעה ולפני צאת הכוכבים, בזמן 'בין השמשות' (כגון הנוהגות כדעת הגר"ע יוסף).

טבילה במוצאי שבת – ליל חג השבועות

הכנות: הכנות רבות לטבילה (כגון גזיזת ציפורניים, סירוק שיער ועוד) אינן יכולות להתבצע בשבת/בחג עקב איסורי מלאכה בשבת וביו"ט. לכן, יש לעשות את כל הכנות הטבילה, כולל: רחיצה, חפיפה, גזיזת ציפורניים, סירוק השיער והסרת חציצות שונות – ביום שישי ד' בסיוון. לאחר ההכנות, על האישה לאסוף ולקשור שערותיה על מנת למנוע היווצרות קשרים וסיבוכים בשערות.
יחד עם זאת, ישנן הכנות שיש לעשותן בסמיכות לטבילה, כדלהלן.

הישמרות מחציצות: לאחר ההכנות שביום שישי ועד הטבילה – יש להשתדל להישמר מהיווצרות חציצות.
בכל יום טבילה יש להימנע מאכילת מאכלים העלולים להישאר בין השיניים ולהוות חציצה, כגון בשר. אך, בשבת מותר לאכול בשר וכד', כדי לענג את השבת. בכל אופן, יש להימנע מאכילת מאכלים העלולים להשאיר שאריות שיהיה קשה מאד להסירם.

עיון הגוף והכנות סמוך לטבילה: יש להקפיד ביותר לצחצח שיניים היטב לפני הטבילה. לשם כך ניתן להשתמש במברשת שיניים ובמי-פה (ויש הנוהגות היתר להשתמש במשחת שיניים בשבת ובחג), וכן ניתן להשתמש בקיסם או בחוט דנטלי שנחתך לפני שבת (ותיזהר שלא יישארו שאריות ממנו בין השיניים). אם עלול להיגרם – באופן קרוב לוודאי – דימום מהחניכיים, תנקה בזהירות ותשתמש במברשת רכה או בכל מה שיכול לסייע לניקוי ללא שייגרם דימום מוכרח.

לכתחילה יש לרחוץ את המקומות שבגוף בהם עלולים להצטבר לכלוכים וזיעה. לשם כך ניתן להשתמש במים חמים שהתחממו על ידי דוד חשמלי או ע"י דוד שמש. ניתן להשתמש בסבון נוזלי.
לפני הטבילה, על האישה להקפיד לעיין בגופה (בראיית העיניים ובמישוש בידיים) כדי לוודא שהוא נקי מחציצות. כמו כן, תעבור בעזרת אצבעותיה בין שערותיה על מנת להפרידם.

זמן ההכנות הסמוכות לטבילה: את ההכנות והרחיצה יש לבצע רק מזמן צאת השבת הכתוב בלוחות השנה (בד"כ כ-35 דק' לאחר השקיעה), ולאחר אמירת 'ברוך המבדיל בין קודש לקודש'. את 'עיון הגוף' תעשה סמוך לטבילה.

זמן הטבילה: הטבילה תתבצע בלילה (וכאמור – לאחר צאת השבת ואמירת 'ברוך המבדיל' וכו'). אף הנוהגות לטבול בלילות שבת לאחר השקיעה, בזמן 'בין השמשות' (כגון הנוהגות כדעת הגר"ע יוסף) – תטבולנה הפעם רק בלילה ולא לפני כן.
יש לשים לב לברר את שעות הפתיחה העדכניות של המקווה ובמקרה הצורך לתאם זמן עם הבלנית. יש להקפיד להגיע בזמן על מנת שלא לעכב את הבלנית מללכת לביתה לסעודת החג. לעניין הדלקת נרות – יש לזכור להדליק רק בלילה, לאחר צאת שבת ואמירת 'ברוך המבדיל' וכו', ע"י העברה מאש לאש.

שבת שלום וחג שמח!
צוות רבני מכון פוע"ה

להורדת המסמך להדפסה >>

להמשך קריאה

הנחיות בעניין איפור וטבילה - לקראת שבת וחג השבועות, תשפ"ב 

אישה שליל טבילתה חל הפעם בליל שבת פרשת 'נשוא' או במוצ"ש שהוא ליל חג-השבועות, והיא מעוניינת להיות מאופרת באותו לילה – אסור לה להתאפר לאחר הטבילה באיפור רגיל, עקב איסורי 'צובע' ו'ממרח'.
ישנן כמה אפשרויות חלופיות, לפי סדר העדיפות ההלכתי הבא:
א. להתאפר כרגיל לפני שבת, ולטבול רק לאחר סעודת ליל שבת (פתרון מתאים לשבת אך לא לליל החג השנה).
(יש לתאם עם הבלנית את פתיחת המקווה בשעה מאוחרת. לכתחילה יש להימנע מאכילת בשר ועוף בסעודה זו. לאחר הסעודה יש להסיר האיפור בעזרת מים וסבון / חומר נוזלי מתאים / מגבונים-בעדינות שלא לסוחטם. כמו כן יש לצחצח שיניים היטב במברשת, אך דווקא באופן שאין הוצאת דם מוכרחת מהחניכיים כתוצאה מהצחצוח. תעיין בגופה היטב לפני הטבילה).

ב. להתאפר לאחר הטבילה באיפור אבקתי, הנושא תעודת הכשר לשימוש בשבת ובחג (פתרון מתאים לשבת ולחג).
(חומר כזה הינו משולל חומרי משחה/שמנים. לדעת פוסקים רבים אין בכך צביעה או מרוח. יש כמה חברות בעלות תעודת כשרות. כל שאר המוצרים בשוק, שאין להם אישור כשרות, אף אבקות – עלולות להיות אסורות בשימוש בשבת/בחג כי עלולות להכיל חומרים מדבקים, כל עוד לא ידוע אחרת. מידע לגבי חברות כשרות הידועות לנו – מובא לקמן).

בעת השימוש באיפור האבקתי הכּשר, חובה להקפיד על ההוראות דלקמן:

1. אין לערבב באבקה חומר מדבק – כגון משחה/קרם, ולא לשים חומרים כאלו על הפנים קודם נתינת האבקה. על הפנים להיות יבשות קודם נתינת האיפור עליהם.

2. יש לייחד מברשת נפרדת לאיפור זה (מחשש שאריות איפור אסור ואיסור 'עובדין דחול').

3. יש להימנע מפיזור האבקה על הפנים בעזרת צמר-גפן או ספוגית (מחשש איסור צביעתן).

4. אין ליצור גוון חדש – ע"י ערבוב אבקות בכלי.

5. יש המחמירים שלא להשתמש אף באיפור אבקתי, כשמדובר באיפור ששמים על הפנים בצורה מדויקת, כגון
אייליינר, וכן בשפתון אבקתי. אך יש מקלים גם באלו.

ג. להתאפר לפני שבת באיפור עמיד במים ולטבול עמו בליל שבת / ליל החג.
(לסמוך על הסוברים שהאיפור אינו חוצץ. חובה להקפיד לעשות זאת באופן שהאיפור יישאר בשלימותו ובוודאות לא יימחה במים. לצורך כך יש לקבל הדרכה מתאימה מקוסמטיקאית).

ד. רק כאשר אין שום אפשרות אחרת, והיותה של האישה לא מאופרת עלול לגרום לה לבושה ממשית ולדחיית הטבילה, יש לפנות למורה-הוראה בשאלה האם אפשר להתיר טבילה בערב שבת מבעוד יום (כלומר ביום השביעי לנקיים).
(גם כאשר ניתן היתר שכזה, עליה להספיק לחזור הביתה, להתאפר ולהדליק נרות בזמן, ועל הבעל לצאת לבית הכנסת לפני שתחזור מהמקווה, ויתראו רק בלילה. יש לדאוג לבלנית שתפתח את המקווה מוקדם).

לשאלות בנושא ניתן לפנות לרב עומר שפס, מכון פוע"ה
 sheps@puah.org.il

שבת שלום וחג שמח!

 


מידע – מוצרים כשרים לשימוש בשבת ובחג – תשפ"ב

מבדיקתנו בשוק האיפור עלה שיש כיום כמה וכמה חברות שיש להם אישורי כשרות לשימוש בשבת ובחג (חלקן גם פגשנו ובדקנו באופן אישי), דהיינו שעומדים בתקן של אבקה טהורה נטולה חומרים שמנוניים. ישנם שינויים המתהווים במהלך הזמן ויש לעקוב. מוצרים רגילים בשוק עלולים להכיל חומרים שמנוניים ולהיות אסורים בשימוש בשבת.

חובה לוודא שאכן ישנה תעודת כשרות על המוצר אותו רוכשים בחברות אלו, כיוון שלחלקן יש מוצרים מסוימים שאינם כשרים לשבת:


א. מינרז – Mineraz

אתר: http://www.mineraz.co.il

מפתחת המוצר והמשווקת: עדי 054-4875104 (תינתן הנחה למי שתציין שהופנתה על ידי מכון פוע"ה).

 

ב. איפור מינרלי כשר לשבת – Makeup4Shabbat

אתרים:
https://www.facebook.com/Makeup4Shabbat

https://www.instagram.com/makeup4shabbat/

משווקת ראשית: הדר 054-2563570 (תינתן הנחה למי שתציין שהופנתה על ידי מכון פוע"ה).


ג. שבת מייקאפ – Shabbesmakeup

אתר: https://shabbesmakeup.com/

 

ד. גאיה – Gaya

אתר: https://gayacosmetics.co.il/kosher-makeup/

טלפון: 09-9586845

להורדת המסך להדפסה >>

להמשך קריאה

צריכים עזרה?

אנחנו כאן בשבילכם!
השאירו פרטים וצוות המכון יחזור אליכם ויסייע במהירות ובמקצועיות 🙂

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן