שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב google
שיתוף ב whatsapp

הדגים מוזכרים בהיסטוריה ובמקרא בהקשר של שפע ופוריות וכך בתרבויות רבות הדג מסמל שפע. אולם, כיום הדגים אותם אנו אוכלים לא שופעים כפי שנדמה ואף חסרים בחומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3.

אומגה 3 הינה חומצת שומן חיונית בכל שלבי מעגל החיים, לרבות לפני ובמהלך ההריון וכמו כן בהנקה, בילדות, במצבי מחלה כרונית ולאדם הקשיש.

ראשית, אציג את עצמי עם גילוי נאות:

שמי חן ואני דיאטנית קלינית. נולדתי וגדלתי במושב בגליל וכיום אני גם מגדלת פה את ילדיי. אני עובדת בחברת אומגה 3 גליל וגם במסגרת של ילדים עם צרכים מיוחדים. אני רואה בתזונה, יחד עם כחות הנפש, את הכוח לכוון את הגוף שלנו לבריאות או לחולי. בעולם בו התרחקנו ממקור המזון שלנו, המזון הטבעי קיבל משמעות שונה. אני מאחלת לכל אדם למצוא את המזון הנכון לו לבריאות מיטבית, הן לגוף והן לנפש.

כלל הזוגות הפונים למכון פוע”ה יכולים כעת לקבל דרכי מידע תזונתי מקיף בנושאים שונים, לרבות המומחיות שלי בחומצות שומן חיוניות. תוכלו לעקוב אחר מדור שיתפרסם כאחת לחודש ולפנות אליי עם שאלות למייל

chen@omega3galil.com

מלומדים וחכמים יסכימו שמהות החיים היא עניין של איזון. איזון בין גוף לנפש, בין מחשבה לרגש ובין עודף וחוסר. איזון בחיים הוא מושג רחב המשתנה בין אדם לאדם ובין שלבי החיים, והוא גם עקרון מרכזי בפיזיולוגיה שלנו. למשל עודף בסוכר יגרום לסוכרת ועודף חלוקה של תאים יגרום לסרטן, ומנגד חוסר בויטמינים, מינרלים וחומצות שומן חיוניות יגרום למחלות שונות.

מאמר זה מסכם בקצרה מדוע כה חשוב לאכול שומן איכותי במהלך כל החיים, ומדוע מחסור בשומן-חיוני, כמו אומגה 3, יכול להיות גורם סיכון לתחלואה ובמיוחד לבעיות פוריות.

הריון ופוריות:

הדגים מוזכרים בהיסטוריה ובמקרא בהקשר של שפע ופוריות. אישה פורייה היא אישה שבגופה יכול להתפתח עובר והיא מסוגלת לשאת אותו בבטחה למשך כ9 חודשים, אולם נשים הרות כיום נמנעות מאכילת דגים.

אחוז ניכר ממשקל המוח עשוי מאומגה 3. התפתחות העובר מחייבת אספקה סדירה של אומגה 3 בצורת EPA ו- DHA לצורך בניית המוח ומערכת העצבים והראיה. הדרך היחידה של העובר לקבל אומגה 3 היא דרך המאגרים הנמצאים ברקמת השומן של האם. על כן, כל אישה שהייתה בהריון, במיוחד יותר מפעם אחת, נמצאת בסיכון למחסור.

 היכולת להגיע להריון וללידה תלויה בגורמים פיזיולוגיים, אנטומיים, חיסוניים ופסיכולוגיים מורכבים, הן של האישה והן של הגבר. הרקמה העשירה ביותר בגוף האדם באומגה 3 מסוג  DHA היא זרע הגבר. מחסור באומגה 3 אצל הגבר עלול להפחית את רמת הפוריות עקב פגיעה בתפקוד הזרע.

לידה והנקה:

חומצות שומן אומגה 3 מסוג EPA ו-DHA נחוצות לבריאות האם והתינוק אך מיוצרות בגוף האדם באופן מוגבל, ולכן חייבים לצרוך אותן מהמזון.

בסקירה רחבה של 70 מחקרים, שכללו 19,927 נשים, מצאו החוקרים כי נטילת אומגה 3 בהריון מפחיתה את הסיכון ללידה מוקדמת.

הנקה מהווה את אחד הגורמים החשובים ביותר בהתפתחות התינוק בשנת חייו הראשונה. הרכב חלב האם משתנה בהתאם לצורכי התינוק, כאשר החומרים הנוכחים בדם האם בזמן ההנקה עוברים אל התינוק דרך החלב ויכולים להשפיע על מצבו הבריאותי. הדרישות התזונתיות של האם בזמן ההריון, ובמיוחד בהנקה, גבוהות בהרבה מאשר בימים רגילים, ועל כן האם בסיכון מוגבר לחסרים תזונתיים גם בהנקה. במידה והאם לא תקפיד על תזונה מתאימה, המאגרים שלה ילכו ויצטמצמו עד למחסור העלול להתבטא בדלקות כרוניות, אלרגיות ודיכאון לאחר לידה.

תזונת האם קובעת את הרכב וסוג השומן בחלב. על כן מומלץ להעשיר את התזונה בשומנים בריאים ובשמנים בלתי-רוויים (שמן זית, אבוקדו, שקדים, אגוזי מלך, גרעינים, שומשום) ובדגים המכילים חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 (אנשובי, מקרל, סרדינים). במידה ואין נגישות לדגים קטנים מהים המקור החלופי הנוח והזול ביותר הינו קפסולות שמן דגים.

ילדות:

נתונים מהשנים האחרונות מראים על עלייה דרמטית בשכיחות הילדים המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז (ADD/ADHD) ובעיות התנהגות, לצד עלייה בהשמנת יתר וסיבוכים נלווים. מסתבר שלתזונה, במיוחד אם היא לא מאוזנת, יש קשר להפרעות קשב וריכוז. מחד, עודף סוכר ומזון מעובד יכולים להשפיע ישירות על מרכז התגמול במוח. ילדים עם ADHD המאופיינים במחסור של דופאמין (הורמון ה”תגמול” במע’ העצבים) יגיבו בהתנהגות “מכורה” למזונות עתירי סוכר. מנגד, מחסור באומגה 3 וויטמין E הוא גורם סיכון להפרעת קשב וריכוז. אומגה 3 מונעת את המחסור בדופאמין על ידי כך שהיא מסדירה את המעבירות של דופן תא העצב כך שדופאמין יעבור במידה הנכונה.

אדם בוגר:

המחסור באומגה 3 נפוץ מאוד ויכול להיווצר ולהתגבר עם השנים, במיוחד אצל אדם בוגר שלא קיבל מספיק מהמזון במהלך חייו (צמחונים למשל בסיכון גבוה יותר למחסור). המחסור עשוי להתבטא בתסמינים שונים וברקמות רבות, למשל במערכת העצבים (טיקים, הפרעות פסיכיאטריות לרבות דיכאון או חרדה), במערכת הלב וכלי הדם (סיכון גבוה לתמותה ממחלות לב), במערכת העור (פסוריאזיס ודלקות עור), בעין יבשה ועוד.

ההשפעה של אומגה 3 על הפחתת תהליכי דלקת ידועה ומוכרת. צריכה קבועה של תזונה עשירה באומגה 3 מובילה לירידה משמעותית במדדי דלקת ולכן מפחיתה סיכון לדלקות כרוניות כגון טרשת עורקים, דלקת מפרקים, מחלות מעי דלקתיות, דיכאון (שמוכר כמצב דלקתי במע’ העצבים).

קשישים:

האם יש קשר בין אריכות חיים ואיכות חיים לבין תזונה?

בגיל הזהב יש חשיבות רבה לאיזון בין עודף לבין חוסר תזונתי. קשישים נמצאים בסיכון מוגבר לתת-תזונה, במיוחד בגלל היחלשותם של מערכות שונות בגוף ולאור שינויים גופניים, חברתיים, כלכליים ונפשיים. כמו כן, שימוש ממושך ועודף בתרופות וירידה בתאבון, אשר עלולים להביא להידרדרות תזונתית. קיימות עדויות רבות לכך שבקרב האוכלוסייה המבוגרת מתפתחים חסרים תזונתיים.

קיימות עדויות המראות ששמירה על רמה גבוהה של אומגה 3 יעילה ובטוחה במניעת מגוון מצבים בריאותיים הקשורים בהזדקנות. חוקרים שבדקו את סודם של האוכלוסיות עם הריכוז הגבוה של אנשים מעל גיל 100 חקרו את התזונה המאפיינת אותם. בסין למשל, צריכה גבוהה של דגים הייתה קשורה בסיכון נמוך לתמותה. באוקינאווה שביפן אוכלים מגוון גדול של מזונות אך בכמויות מאוד קטנות. התזונה שלהם כמעט ולא כוללת פחמימות, אך עשירה בטופו, פירות ים ואצות. אנשי הים התיכון, באי סרדיניה שבאיטליה ובאוקרינה שביוון, הפתיעו את מדעי התזונה כשהסתבר שהם צורכים די הרבה שומן (עד כדי 40% קלוריות משומן) לצד כמות גבוהה של ירקות וקטניות, ובריאותם הכללית ובריאות עורקיהם טובה מאוד יחסית. על כן המלצות התזונה כיום שמות דגש על איכות השומן ולא רק לכמות.

ועוד, כנגד הדעה הרווחת שיש להפחית צריכה של שומנים בתזונה ולהעדיף מוצרים דלי שומן, מחקרים שונים מראים קשר ישיר והפוך בין אחוז השומנים בתזונה לבין רמת הסיכון לאלצהיימר-  לאכילת שומנים יש יתרון במניעת נסיגה קוגניטיבית בגיל מבוגר.

מינון מספיק של אומגה 3 בשילוב ויטמין E  מפחית את הסיכון להזדקנות מוקדמת ודמנציה ויש רמזים לכך שעשוי להאריך את תוחלת החיים (מחקרי אוקינאווה, סרדיניה וכו’).​

לסיכום, דגים – מחסור או שפע?

בתרבויות רבות הדג מסמל שפע, אך כיום הדגים אותם אנו אוכלים לא שופעים כפי שנדמה ואף חסרים בחומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3. גם הדגים שגדלו בים הצפוני, כמו הסלמון, כבר לא בהכרח מכילים כמות נאותה של אומגה 3 מכיוון שגדלו בכלובים.

אז מה בין דגים לשמן דגים?

לאדם בריא, מומלץ לאכול כ 2 מנות דג עשיר בשומן בשבוע (דגים כגון סלמון בר, פורל, מקרל, סרדינים או בורי). אדם שאינו בריא וסובל מתסמינים של מחסור באומגה 3, מומלץ לקחת תוסף שמן דגים שנשמר בקירור.

כמה? באתר אומגה 3 גליל יש מחשבון מינונים הנותן המלצה לפי משקל ומצב הבריאותי.

ואיך נדע האם חסר לנו אומגה 3 בגוף? ניתן לבצע בדיקת אינדקס אומגה 3 לקביעת רמת אומגה 3 בתאי הדם

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp

עוד דברים שיענינו אותך

ויסות חושי והשלכותיו על חיי אישות

עיבוד חושי הינו האופן בו אדם מעבד קולט ומגיב לגירויים תחושתיים, בתוך המרחב הזוגי אינטימי, מקבלות מערכות החוש משמעות ומשקל רב. – בחיי אישות המפגש

דילוג לתוכן