האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

צומות לנשים בהריון

רקע רפואי 

במחקרים שבדקו את השפעת הצומות על מעוברות לא נמצאו השפעות שליליות על הוולדות. אמנם במחקרים אחדים הוכח שהצום גורם להשראת לידה, ויש עלייה מובהקת בשיעור הלידות ב-6 עד 24 שעות אחרי תום צום יום הכיפורים, אלא שכל הדיווחים הללו מתייחסים ללידה במועד, ולפיכך אין בזה כדי לגרום נזק ליולדת או לוולד.
אמנם פשוט, שלא כדאי לאישה בהיריון להגיע להתייבשות, ולכן יש רופאים שממליצים לנשים בהיריון לשתות ביום כיפור, אולם בהתייעצות של רבני מכון פוע"ה עם עשרות רופאות ורופאי נשים בעלי מומחיות וניסיון רב, התברר שכשמדובר באישה בהיריון שאין בו סיכון מיוחד, והיא מתכוננת היטב לצום, כשבמהלך הצום האישה שוהה במנוחה ובמקום מוצל וקריר – אין מקום לחשש מפני הצום. כמובן שעל האישה לעקוב אחר תחושותיה, ואם מתעורר חשש לבריאותה או לבריאות העובר, כגון התחלת צירים מוקדמים, הקאות, סחרחורות קשות וכדומה – יש צורך בשתייה כדי למנוע את התסמינים, אולם כאמור לעיל, בדרך כלל אין מקום לחששות אלו.

רקע הלכתי 

במהלך השנה יש כמה וכמה צומות, שמחולקים לשלוש דרגות שונות:

הצומות הקלים – הכוונה לצום גדליה, עשרה בטבת, תענית אסתר ושבעה עשר בתמוז. זמנם של הצומות הללו הוא רק החל מלפנות בוקר ועד הערב, רק אכילה ושתייה נאסרו בהם, וחולים, אפילו שאינם מסוכנים, פטורים מלצום בהם. בנוסף, גם נשים בהיריון ונשים מניקות פטורות מהצומות הללו.


צום תשעה באב – צום זה מתחיל כבר מהערב שלפני, ונאסרו בו דברים נוספים כגון רחצה. כמו כן, על אף שחולים שאינם מסוכנים פטורים גם מצום זה, נשים בהיריון ונשים מניקות חייבות לצום בו ככל שהצום אינו מסכן אותן או את עוברן/ תינוקן.


צום יום הכיפורים – צום זה הוא הצום היחיד שחיובו הוא מהתורה, ועל פי ההלכה רק מי שהצום מסכן את חייו או את חיי התלויים בו (כגון אישה בהיריון בסיכון לגבי העובר) פטור מלצום. בנוסף לכך, גם במקרים שבהם יש צורך לאכול או לשתות עקב סכנה, יש לעשות זאת (כשהדבר אפשרי) באופן שמכונה "אכילה ושתייה לשיעורים", דהיינו לאכול ולשתות כמויות קטנות בשיעור מסוים ובהפרשי זמן מסוימים בין אכילה לאכילה ובין שתייה לשתייה. להסבר מפורט על אופן השתייה לשיעורים>

 

הדרכות הלכתיות 

הצומות הקלים

כאמור לעיל, נשים בהיריון פטורות מלצום בצומות הקלים, והן יכולות לאכול ולשתות כרגיל.

תשעה באב
  1. אישה בהיריון רגיל צריכה לצום בתשעה באב תוך הכנה מרבית לצום, מנוחה במקום מוצל וקריר ושימת לב למצבה.
  2. במקרה של היריון בסיכון או היסטוריה של הפלות, עליה לבדוק עם רופא נשים מומחה את מצבה, ולאחר מכן להתייעץ עם רב האם עליה לצום. לעניין זה, רופא נשים מומחה אינו רופא שאומר לכל אישה בהיריון שלא לצום, אלא מתייחס לאותה אישה באופן ספציפי.
  3. בשנים שבהם תשעה באב חל בשבת והצום נדחה ליום ראשון, יש מחלוקת בין הפוסקים האם אישה בהיריון צריכה לצום, ועליה להתייעץ עם רב מה לעשות.
  4. במקרים שבהם האישה פטורה מהצום, לדעה המקובלת להלכה, אין בתשעה באב דין של "שיעורים", והיא יכולה לאכול ולשתות כרגיל, אך כדי להשתתף בצרת הציבור, תאכל רק מאכלים "פשוטים" ולא לתענוג.

יום כיפור
  1. אישה בהיריון רגיל צריכה לצום ביום הכיפורים תוך הכנה מרבית לצום, מנוחה במקום מוצל וקריר ושימת לב למצבה.
  2. צום יום הכיפורים חשוב יותר מתפילה, ובוודאי יותר מתפילה בבית הכנסת. לכן עדיף שהאישה תשהה בבית ולא תגיע לתפילה, כדי שלא תתאמץ יתר על המידה ותיאלץ לשתות. אם האישה יודעת שקל לה לצום, ובית הכנסת קרוב למקום מגוריה, יש אפשרות שתבוא לתפילות "כל נדרי" ונעילה, כמובן רק אם היא חשה בטוב.
  3. במקרה של היריון בסיכון או היסטוריה של הפלות, עליה לבדוק עם רופא נשים מומחה את מצבה, ולאחר מכן להתייעץ עם רב האם עליה לצום. לעניין זה, רופא נשים מומחה אינו רופא שאומר לכל אישה בהיריון שלא לצום, אלא מתייחס לאותה אישה באופן ספציפי.
  4. במקרים שבהם האישה פטורה מהצום, בדרך כלל היא יכולה להסתפק בשתייה בלבד. כמו כן, במרבית המקרים די ב"שתייה לשיעורים". כשניתן להסתפק בשתייה, אסור לאישה לאכול. כשניתן להסתפק בשיעורים (בין בשתייה ובין באכילה, כשיש צורך בכך), ואסור לאישה לאכול או לשתות כרגיל. לכן, גם כשהתשובה הרפואית וההלכתית היא שאין אפשרות לצום, חובה להתייעץ עם הרופא אם יש צורך גם באכילה, וכן להתייעץ עם רב בשאלה האם לאכול או לשתות כרגיל או "בשיעורים".
  5. כשניתן היתר לשתייה, אפשר לשתות גם משקאות מזינים, כגון מיץ, חלב או מרק מרוסק היטב, ואין חובה להסתפק במים בלבד.

 

מכון פוע"ה מפעיל מערך ייעוץ מיוחד לפני תשעה באב ויום כיפור כדי לתגבר את המענה לשאלות שנשאלות לקראת הצום. להתייעצות עם רב יועץ ופוסק במכון פוע"ה האם עלייך לצום כשאת בהיריון, חייגי 02-6515050 בשעות הפעילות של מכון פוע"ה.
 

בנוסף, מכון פוע"ה הוציא קובץ מאמרים נרחב בשם שו"ת רבני פוע"ה – יום הכיפורים, שרובו עוסק במצבים שונים של היריון בסיכון, לפרטים נוספים ולרכישת קובץ המאמרים, לחץ כאן>

לקריאה הלכתית מורחבת
הדרכה מעשית לנשים בהריון לקראת יום הכיפורים
צומות בהריון/ מתוך ספר פוע"ה כרך שלישי – הריון ולידה

מאמרים בנושא צומות לנשים בהריון

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן