האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

Search
Close this search box.

הנחיות בעניין חפיפה וטבילה, לקראת ראש השנה שחל בשבת תשפ"ד

הנחיות בעניין חפיפה וטבילה, לקראת ראש השנה שחל בשבת תשפ"ד

טבילה בזמנה – ערכה גדול מאוד. לכן, למרות האתגר שיכול להיות כרוך בטבילה בראש השנה – הרי שיש בכך זכות ומצווה. ההנחיות הבאות נועדו להדריך ולסייע בהיערכות מתאימה ונכונה לכך, על מנת להגיע לטבילה כשרה ברוגע ובשמחה (במצבים שבהם עולה מורכבות פרטנית גדולה, נכון לשאול רב באופן אישי כיצד לנהוג).

טבילה בליל שבת – ליל חג ראשון

בטבילה זו תנהג כפי שנוהגת תמיד בטבילה שחלה בליל שבת: ביום שישי תתכונן היטב לטבילה ע"י רחיצה, חפיפה, גזיזת ציפורניים והסרת חציצות, רצוי סמוך ככל האפשר לכניסת השבת והחג. כמו כן תאסוף ותקשור שערותיה על מנת למנוע היווצרות קשרים וסיבוכים בשערות.
זמן הטבילה – בצאת הכוכבים (=כ-18 דקות לאחר השקיעה). הנוהגות לטבול בלילות שבת לאחר השקיעה, בזמן 'בין השמשות' (כגון הנוהגות כדעת הגר"ע יוסף) – תנהגנה כך גם הפעם.

 

טבילה במוצאי שבת – ליל חג שני

הכנות מקדימות: הכנות רבות לטבילה (כגון גזיזת ציפורניים, סירוק שיער ועוד) אינן יכולות להתבצע בשבת ובחג, עקב איסורי מלאכה. לכן, יש לעשות את כל הכנות הטבילה, כולל: רחיצה, חפיפה, גזיזת ציפורניים, סירוק השיער והסרת חציצות שונות – ביום שישי כ"ט באלול, ערב ראש השנה.
לאחר ההכנות, על האישה לאסוף ולקשור שערותיה על מנת למנוע היווצרות קשרים וסיבוכים בשערות. עם זאת, ישנן הכנות שיש לעשותן סמוך לטבילה, כפי שנכתוב לקמן.

הישמרות מחציצות: לאחר ההכנות שבערב החג ועד הטבילה – יש להשתדל להישמר מהיווצרות חציצות. בכל יום טבילה יש להימנע מאכילת מאכלים העלולים להישאר בין השיניים וליצור חציצה, כגון בשר. אך בשבת ובחג מותר לאכול בשר. בכל אופן, יש להימנע מאכילת מאכלים העלולים להשאיר שאריות שקשה מאוד להסירם.

עיון הגוף והכנות סמוכות לטבילה: לכתחילה תמתין עם ההכנות עד זמן צאת השבת (זמן זה מקביל לזמן צאת החג למחרת, כפי שמופיע בלוחות השנה. אם ממהרת מאוד ואינה יכולה להמתין עד זמן זה – תשאל שאלת רב). קודם ההכנות, תאמר: 'ברוך המבדיל בין קודש לקודש'.

ההכנות הנדרשות:
א. צחצוח שיניים היטב. לשם כך אפשר להשתמש במברשת שיניים עם מי-פה (ויש הנוהגות היתר להשתמש במשחת שיניים בשבת ובחג), וכן ניתן להשתמש בחוט דנטלי שנחתך לפני השבת והחג (ותיזהר שלא יישארו שאריות ממנו בין השיניים), או בקיסם. אם באופן קרוב לוודאי עלול להיגרם דימום מהחניכיים, האישה תנקה בזהירות את שיניה ותשתמש במברשת רכה או בכל מה שיכול לסייע לניקוי ללא דימום.

ב. רחיצה של חלקים מהגוף שבהם מצטברים לכלוכים וזיעה. לשם כך אפשר להשתמש במים חמים שהתחממו על ידי דוד שמש או על ידי דוד חשמלי (שהופעל ע"י שעון שבת כמובן). כמו כן תשתמש בסבון נוזלי ולא מוצק.

ג. עיון בגופה סמוך לטבילה, לוודא שהוא נקי מחציצות (בראיית העיניים ובמישוש בידיים). כמו כן, תעבור בעזרת אצבעותיה בין שערות ראשה וגופה, על מנת להפרידם.

זמן הטבילה: עקרונית, אישה יכולה לטבול מזמן צאת-הכוכבים (=כ-18 דקות לאחר השקיעה) והלאה. בפועל, הטבילה תתאחר יותר, עקב ההכנות המתבצעות בזמן צאת השבת, כדלעיל.
אף הנוהגות לטבול בלילות שבת לאחר השקיעה, בזמן 'בין השמשות' (כגון הנוהגות כדעת הגר"ע יוסף) – הפעם, בליל החג, תטבולנה רק לאחר צאת הכוכבים (וההכנות שנעשו בצאת השבת). יש לברר במקווה את שעות הפתיחה העדכניות ללילה זה.

מצוות 'עונה': גם בראש השנה קיימת מצוות 'עונה' בליל הטבילה. יש מהגברים הנוהגים לאחר קיום מצוות עונה לטבול למחרת בבוקר, לפני התפילה.

שנה טובה ומבורכת, כתיבה וחתימה טובה! צוות רבני מכון פוע"ה

צריכים עזרה?

אנחנו כאן בשבילכם!
השאירו פרטים וצוות המכון יחזור אליכם ויסייע במהירות ובמקצועיות :)

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן