עוד בגנטיקה, הריון ולידה
רקע רפואי
הגדרה
אמצעי מניעה הם שם כולל לסוגים שונים של תרופות או מכשירים שתכליתם למנוע את האפשרות שהאישה תיכנס להיריון כתוצאה מחיי אישות.
סוגים שונים של אמצעי מניעה
יש כמה סוגים של אמצעי מניעה, להלן נסקור את העיקריים שבהם:
1. אמצעים הורמונליים – מדובר באמצעים שמכילים פרוגסטרון או שילוב של אסטרוגן ופרוגסטרון, שתפקידם בדרך כלל הוא למנוע ביוץ ועל ידי כך למנוע את אפשרות הכניסה להיריון.
בין האמצעים ההורמונליים ניתן למנות:
א. גלולות למניעת היריון (משולבות – מכילות אסטרוגן ופרוגסטרון, או גלולות מיני – שמכילות פרוגסטרון בלבד).
ב. זריקות למניעת היריון (שמכילות פרוגסטרון בלבד).
ג. מדבקה למניעת היריון (מכילה אסטרוגן ופרוגסטרון).
ד. טבעת נרתיקית למניעת היריון (מכילה אסטרוגן ופרוגסטרון).
ככלל, יעילותם של האמצעים ההורמונליים במניעת היריון נחשבת לגבוהה מאוד, אולם אצל חלק מהנשים עלולות להיות תופעות לוואי שונות, כגון דימומים (במיוחד באמצעי המניעה שמכילים פרוגסטרון בלבד), שינוי במצבי רוח ועוד.
השימוש באמצעי מניעה אלו מחייב מרשם רופא.
למאמר שסוקר את הדימומים שעלולים להיגרם כתוצאה מנטילת גלולות מסוימות ומציע פתרונות>
2. התקנים תוך רחמיים – מדובר בעצם קטן שמוכנס לרחם האישה על ידי רופא נשים, ומטרתו למנוע קליטה של היריון.
ההתקנים מחולקים לשני סוגים:
א. התקני נחושת, שמלבד היותם גוף זר בחלל הרחם פולטים יוני נחושת שמקשים על אפשרות ההפריה.
ב. התקנים שמפרישים פרוגסטרון (התקנים הורמונליים), שפועל אף הוא במניעת יכולת ההפריה וההשרשה של עובר ברחם.
יעילותם של ההתקנים גבוהה מאוד במניעת היריון, והם גם אינם מצריכים עיסוק מסביב למניעה.
תופעת הלוואי השכיחה ביותר בהתקני הנחושת היא הכבדה ולעתים התארכות של הווסת החודשית.
ההתקנים ההורמונליים לרוב מקצרים מאוד את הווסת ולעיתים אף מעלימים אותה כליל, אולם עלולה להיות להם תקופת הסתגלות ארוכה בת כמה חודשים שבמהלכה שכיחים מאוד דימומים בלתי סדירים.
3. אמצעים חסימתיים – הכוונה למכלול של אמצעים שמטרתם לחסום את הזרע מלהיכנס לרחם, ובכך למנוע את האפשרות שהוא יפרה את הביצית.
אמצעים אלו כוללים בין היתר:
א. קונדום – שרוול גומי חד פעמי שמולבש על אבר הגבר לפני חיי האישות, כך שהזרע נשפך לתוכו ואינו נוגע בגוף האישה כלל.
ב. דיאפרגמה – כיפת גומי רב פעמית שמוכנסת על ידי האישה לעומק הנרתיק לפני חיי האישות, ומונעת את מעבר הזרע מהנרתיק לתוך צוואר הרחם.
ג. ספוגית – ספוג חד פעמי שמוכנס על ידי האישה לנרתיק לפני חיי האישות, וחוסם את מעבר תאי הזרע בנרתיק. בנוסף הוא גם מכיל קוטלי זרע (ראו להלן).
היתרון המעשי באמצעים הללו הוא שהם אינם מצריכים מרשם רופא, ואין להם תופעות לוואי של דימומים, מצבי רוח ועוד.
יעילותם במניעת היריון פחותה מאשר באמצעים ההורמונליים וההתקנים (האחוז המדויק של המניעה תלוי בסוג האמצעי ובשאלה אם השתמשו בו בצורה נכונה), ולעיתים קרובות השימוש בהם אינו נוח (על הבעיה ההלכתית בשימוש באמצעים אלו, ראו להלן).
4. קוטלי זרע – כינוי למגוון של תכשירים, שבכללם נרות, שקפים ומשחה, שמכילים חומר שפוגע ביכולת התנועתיות של הזרע, ובכך מפחיתים את הסיכויים להיכנס להיריון. גם אמצעים אלו אינם מצריכים מרשם רופא, ואין להם את תופעות הלוואי שיש באמצעים אחרים.
יעילותם במניעת היריון נמוכה משמעותית מיתר האמצעים, וגם בהם השימוש עלול להיות לא נוח.
5. הימים הבטוחים – כינוי לשיטה שבה בני הזוג נמנעים מקיום חיי אישות בזמנים הסמוכים לביוץ, ובכך כמובן מונעים את האפשרות להיכנס להיריון.
היעילות של שיטה זו תלויה ביכולת לדעת מהם זמני הביוץ המדויקים.
קיימים היום מכשירים שבאמצעות מדידת החום וחישובים שונים יכולים להצביע על "הימים הבטוחים", ובכך להגביר מאוד את יעילות השיטה.
חסרונה המרכזי של שיטה זו הוא העובדה שהיא מצמצמת (לעיתים באופן משמעותי) את הימים שבהם בני הזוג יכולים לקיים יחסי אישות, ובפרט סביב יום הטבילה, כיוון שהביוץ חל פעמים רבות בזמן הזה.
6. עיקור – יש אפשרויות למניעת היריון באופן בלתי הפיך, אצל האישה ואצל הגבר:
א. אצל האישה – הוצאת החצוצרות, כך שהאפשרות היחידה להרות בעתיד תהיה באמצעות הפריה חוץ גופית.
ב. אצל הגבר – ניתוח לחיתוך צינורות הזרע (וסקטומי), כך שהדרך היחידה שלו להשיג היריון בעתיד תהיה באמצעות ניתוח להפקת זרע ישירות מתוך האשך.
לסקירה רפואית מלאה של אמצעי המניעה השונים מתוך ספר פוע"ה כרך ג – היריון ולידה>
רקע הלכתי
השאלות ההלכתיות בשימוש באמצעי מניעה
השאלות ההלכתיות שיש בשימוש באמצעי מניעה, מתחלקות לשני סוגים, האחד הוא עצם המניעה והשני הוא שאלות שנובעות מעצם השימוש באמצעי. עקב המורכבות של השאלות, יש הסכמה בין הפוסקים שמבחינה הלכתית השימוש באמצעי מניעה מצריך שאלת רב!
להלן נסקור בקצרה את השאלות העיקריות שיש לדון בהן:
1. ביטול מצוות פרייה ורבייה – כל עוד לא נולדו לבני הזוג בן ובת, הם חייבים במצוות עשה מן התורה של פרייה ורבייה (המצווה אמנם מוטלת על הבעל, אבל הוא כמובן לא יכול לקיים בלי אשתו שהיא שותפה מלאה לקיום המצווה), ואין לעכב קיום של מצוות עשה ללא סיבה חשובה (סיבות חשובות יכולות להיות זמן להתאוששות בין לידות, מצב רפואי שמקשה על כניסה להיריון ועוד). גם לאחר קיום מצוות פרייה ורבייה, עדיין יש מצווה (שמכונה מצווה מדברי קבלה) לתוספת ילודה.
2. שאלת הוצאת זרע לבטלה – בחלק מהאמצעים, בעיקר האמצעים החסימתיים, קיימת בעיה של הוצאת זרע לבטלה, שכן הזרע נחסם ואינו מגיע לרחם. הסכמת הפוסקים היא שיש איסור על חיי אישות עם קונדום, שבהם הזרע נשפך ישירות לתוכו ואינו מגיע לגוף האישה כלל. לגבי דיאפרגמה, שבה הזרע נשפך בגוף האישה אולם נחסם ואינו יכול להתקדם, יש מחלוקת גדולה בין הפוסקים, כשרובם אוסרים את השימוש באמצעי זה ומיעוטם מתירים במקום צורך. לעומת זאת, לדעת פוסקים רבים אין איסור של הוצאת זרע לבטלה בשימוש בקוטלי זרע, כיוון שהם אינם חוסמים את מעבר הזרע ופעילותם אינה נראית לעין.
3. סירוס – בעיקור קבוע יש בעיה של סירוס. כשמדובר בעיקור של האישה, לדעת רוב הפוסקים האיסור הוא מדרבנן, אולם יש סוברים שהוא מן התורה. כשמדובר בעיקור של האיש מדובר באיסור תורה חמור, ועל פי ההלכה במצב כזה אסור לו להתחתן עם בת ישראל כשרה (ואם הוא נשוי, עליו להתגרש).
4. טהרת המשפחה – באמצעים שעלולים לגרום לדימומים, מתעוררות שאלות שנוגעות לאותם דימומים, ויש לתת עליהם את הדעת. למאמר שעוסק בדינם ההלכתי של דימומים בנוכחות התקן תוך רחמי >
5. חציצות בטבילה – באמצעים שמונחים על הגוף, כגון מדבקה למניעת היריון וטבעת למניעת היריון, קיימות שאלות של חציצה בטבילה.
לדף מידע הלכתי על שימוש בטבעת למניעת היריון>
לדף מידע הלכתי על שימוש במדבקה למניעת היריון>
להתייעצות עם רב יועץ ופוסק במכון פוע"ה על עצם מניעת ההיריון, משכה ובחירת האמצעי המתאים מבחינה רפואית והלכתית, באופן שנכון כרגע לסיטואציה שבה אתם נמצאים, חייגו 02-6515050 בשעות הפעילות של מכון פוע"ה.
לקריאה הלכתית מורחבת
כמה ילדים צריך ללדת?/ מתוך שו"ת פוע"ה חלק א – מניעת היריון
מבוא הלכתי על מניעת היריון/ מתוך שו"ת פוע"ה חלק א – מניעת היריון
סדר העדיפויות ההלכתי בשימוש באמצעי מניעה / מתוך ספר פוע"ה כרך שלישי – היריון ולידה
מניעת היריון אצל בני זוג שטרם ילדו/ מתוך שו"ת שאגת כהן חלק א