לפנות או לא לפנות?

"הרב, רציתי לשאול כיצד מתכוננים לסוף?" את השאלה קיבלתי מליאת בשעת ערב. כדרכנו, אני מבקש ממנה לקבל נתונים רפואיים מדויקים של אימה, והיא מספרת "שאימה סובלת ממחלת דמנציה במצב מתקדם. אין לה מחלות רקע נוספות, אך אנו מרגישים כי ביומיים האחרונים היא בקושי אוכלת ושותה וחלה הידרדרות ואיטיות בכל." ליאת הסבירה כי באופן קבוע אימה שוכבת כל היום במיטה, ללא שום יכולת תזוזה והיא מאכילה אותה בכפית בסבלנות יתרה. שאלתי אותה האם אמה הייתה חולה בתקופה האחרונה. "לפני יומיים עלה לה החום, אך לאחר מספר שעות התאזן. התייעצתי עם מספר אנשים ואנחנו מבינים שמדובר בהחמרה של הדמנציה וש…" ליאת שתקה מספר רגעים והוסיפה "צריך לאפשר לה לסיים את חייה, ללא התערבויות מיותרות שיגרמו לה לסבל, חלילה".
משהו לא היה נראה לי בסיטואציה, אדם שלא חולה בשום מחלה מסכנת חיים ולפתע פתאום שוקע. זהו מקרה אקוטי שאולי יש מה לעשות בו. סיימתי את השיחה וביקשתי ממנה לשלוח את המסמכים הרפואיים העדכניים. לבינתיים יצרתי קשר עם אחד הרופאים המומחים שמלווה אותנו בקדושת החיים, תיארתי בפניו את המקרה והוספתי שלדעתי צריך לפנות את אמה למרכז רפואי, בשונה ממצבים שבהם אנו יודעים מה יש לחולה ומדוע הוא בהתדרדרות, כאן הנעלם נסתר על הגלוי ונדרש בירור רפואי. הרופא הוסיף ששכיח מאוד במצבים כאלו התייבשות שאפשר וכדאי לטפל בה כראוי.
לאחר התייעצות מהירה בינינו הרבנים, כפי הנוהל, יצרתי קשר עם ליאת ואמרתי לה שעליה לקחת את אימה למרכז רפואי, היא שאלה אותי האם באופן דחוף ועניתי בהחלטיות "כן!".
למחרת בבוקר ליאת התקשרה וסיפרה שמיד בהגעה למרכז הרפואי נלקחו מאימה בדיקות דם ואובחנה בהתייבשות קיצונית. היא קיבלה נוזלים ולאט לאט רואים את ההתאוששות ב"ה. ליוויתי את ליאת ומשפחתה במשך כשנתיים בדילמות ושאלות נוספות, אך בכל פעם שהתקשרה נזכרתי בשיחה הראשונה…
אין ספק ששאלת הפינוי למרכז הרפואי אינה פשוטה, חולים מורכבים שמפנים אותם, עלולים לסבול ממגוון סיבוכים. ביניהם, בלבול חריף שגורם להם סבל, סיכון מוגבר לפצעי לחץ וזיהומים. בכל שאלה נדרש לשקול את הצדדים השונים בטרם מתקבלת ההחלטה הנכונה.
בני משפחות רבים מגיעים לצומת דרכים מרובת דילמות שבו הם נדרשים לקבל החלטות מכריעות חיים.
בשל ריבוי הפניות למוקד בנושא הטיפול הביתי, הבנו בקדושת החיים שיש לעסוק בו בהרחבה. לכן השנה, יעמוד הכנס השנתי שלנו בסימן הטיפול הביתי מזוויות שונות ויספק כלים מעשיים להתמודדות מיטבית עבור בני המשפחות ויקיריהם החולים בכל הרבדים: רפואי, הלכתי, רגשי וכלכלי.
הכנס הינו דיגיטלי ויתקיים ביום רביעי ט"ו באלול (18.9.24 למניינם). מוזמנים להירשם ולצפות ללא עלות, בהרשמה מראש. חפשו בגוגל כנס קדושת החיים על החיים ועל המוות".
הרב אריאל וידר, ראש אגף קדושת החיים מבית מכון פוע"ה

צריכים עזרה?

אנחנו כאן בשבילכם!
השאירו פרטים וצוות המכון יחזור אליכם ויסייע במהירות ובמקצועיות :)

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן