מלחמה על הבית

ח.  בת 32, ממרכז הארץ, היתה בתקופה השמחה בחייה. אחרי חמש שנות נישואין, היא ובעלה מצפים לתינוק. בשבעה באוקטובר, בעלה, לוחם ביחידה מובחרת, גויס למילואים והאירוע טילטל את חייה. "הרגשתי כמו מול שוקת שבורה. כל ההתרגשות והשמחה הוחלפו בדאגה, חרדה וגעגועים והרגשתי כל כך בודדה. ההריון היה כ"כ יקר לנו בחיינו רק רציתי לדעת שבעלי יהיה איתי לפחות בלידה, מה שברוך ה' קרה בפועל, ממש בדקה האחרונה, אחרי הרבה דמעות". ח. שמעה מחברה על המענה הטלפוני שמספק מכון פוע"ה, הכולל גם מענה רגשי ולא רק הלכתי ורפואי "מעבר לקו נשמע קולה של יועצת נעימה ומרגיעה ואני יכולה לומר שזו היתה לא פחות מהצלה עבורי בימים הקשים הללו".
מלחמת 'חרבות ברזל' הביאה איתה התמודדויות שונות בתחומים רבים. זוגות רבים עומדים בפני אתגרים בתחומי המשפחה והטהרה שהגיעו לפתחינו: מפונים במהלך טיפולי הפוריות המורכבים, גיוס של בן הזוג בימים הקריטיים שבינו לבינה, בדידות ודיכאון, טבילה בימים מתוחים של אזעקות, הריון כשהבעל מגויס ועוד.
אלפי בוגרי מרכז לימוד פוע"ה הנותנים מענה לזוגות במהלך כל השנה התגייסו עם פרוץ המלחמה ביתר שאת, כדי להיות כתובת מקצועית לכל צורך בתחומי המשפחה.

"עשר בבוקר יום שישי, הנייד מצלצל, על הקו בוגרת קורס פסיכותרפיה בפוריות של מרכז לימוד פוע"ה: 'הדר אני מטפלת ובאישה בהריון, הרופאים אבחנו מום רציני בעובר. היא בלחץ נוראי בנוסף לדאגה כי בעלה מגויס בצו 8 והוא באזור הלחימה. מעבר לתמיכה שלי היא חייבת ייעוץ רפואי והלכתי', הוסיפה. 'בודקת את העניין וחוזרת אליך', עניתי. מבלי להתמהמה, אני פונה לרב אלחנן לואיס, מרבני המכון ומקשרת ביניהם. מכאן ברור לי שהאישה בידיים טובות ומקצועיות ותקבל את המענה מיטבי הן בצד הריגשי והן בצד המקצועי."
הדר פלג, מנהלת מרכז לימוד פוע"ה, משתפת באחד ממאות המקרים שבהם המכון מלווה את אנשי המקצוע שהכשיר במרכז הלימוד. המרכז הוקם בכדי להפיץ את הידע הייחודי של שילוב רפואה והלכה בתחומי המשפחה. הקשר הרציף של רבני המכון עם הרופאים ואנשי המקצוע והניסיון הרב עם אלפי זוגות, מקנים ידע ייחודי המחובר למציאות ולצרכים העולים מן השטח. "היה ברור לכולנו שצריך 'צבא של שליחים' שיפיץ את הבשורה", מציינת הדר בסיפוק.
אלפי בוגרי מרכז הלימוד של המכון הם חלק ממשפחת פוע"ה. הם עוברים הכשרה באופן מקצועי כמדריכים, יועצים ומטפלים בתחומי המשפחה והופכים להיות שגרירים וכתובת משמעותית לציבור. רבני המכון מלווים את הבוגרים באופן קבוע, בהשתלמויות, בקבוצות שו"ת וואטספ, בשיחות טלפון ובאתר ונותנים מענה אישי לשאלותיהם בתחומי המשפחה, הרפואה וההלכה.

חיה בוימל (41) מקרית ארבע, נשואה ואם לשמונה, בוגרת קורס ייעוץ בקדושה לחיי אישות של מרכז לימוד פוע"ה, עונה בקו הנשי – רגשי של המכון ומרצה במרכז הלימוד.

"אל הקורס הגעתי כיועצת זוגית, במהלך עבודתי עם זוגות, הבנתי שכדי לתת ייעוץ מיטבי לזוג אני חייבת ללמוד את תחום האישות. החלטתי ללמוד במרכז לימוד פוע"ה המקצועיות והמחויבות להלכה היו חשובים לי במיוחד. אכן הקורס היה מקצועי, מדויק, וכלל את התחום הטיפולי והרפואי גם יחד. בקורס קיבלתי את מה שחיפשתי – ידע וכלים מקצועיים הפותחים את אפשרויות הטיפול שלי בקליניקה. לפני כשלוש שנים, כשפתחו את קו הייעוץ המקצועי נשי בתחום האישות, הצטרפתי ומאז אני זוכה להתנדב בו פעם בשבוע.
בדרך כלל הפנייה תהיה בתחום הרגשי. אם מתעוררת סוגיה הלכתית- אנחנו מפנות את השאלה לרבני המכון בהתאם לנושא הנדרש".
זוהי גם השנה השנייה שבוימל נמנית על צוות המרצים במכון בקורס הדרכת כלות. "המכון בראש ובראשונה- הוא בית! מקום שזכיתי להתפתח בו. ככלל, מי שעבר הכשרה בקורסים של המכון, לא יוצא ומתנתק. הרבנים והצוות מלווים את הבוגרים ללא לאות. גם היועצות בקו מקבלות הדרכה מקצועית מקיפה. יש תחושה של מעטפת חמה ותומכת. הצוות המוביל במכון, הינם אנשים המתנהלים בענווה גדולה ובלמידה אינסופית ורצון להוסיף טוב ולהתפתח. בזכות זאת- כשאת מקצועית ויש לך מה לתרום- יש לך שם מקום! המטרה היא לחפש את האנשים המקצועיים המומחים בתחומם ולנהל את הקורסים בצורה היסודית ביותר. אני חווה זאת כמרצה, בדיוקים יום יומיים של הצורך העולה מן השטח, והמענה הנדרש לקהל".

איפה המלחמה פוגשת אותך בקו יועצות פוע"ה?
"כמרצה אני נחשפת להשקעה הרבה בקורסים. אנחנו רואים זאת ביתר שאת בתקופת המלחמה. מעבר לזה שהמכון מספק כל הזמן השתלמויות לבוגרי מרכז הלימוד, בתקופה הזו התחושה היא שאתה לא לבד ויש לך מענה בכל רגע נתון. בראייה לאחור, את הקורס סיימתי אמנם מזמן, אבל היום, בעשייה שלי בתקופה המאתגרת כל כך של המלחמה, אני נפעמת ומבינה כמה ידע וכלים של חוסן וביטחון קיבלתי. בתחילת המלחמה, קבלנו כלים מקצועיים כדי לתת מענה מותאם לנשים שבעליהן מגויסים . כך נשות המגוייסים קבלו מענה מקצועי ומדויק לצרכיהן.
בכל תקופה ע"פ הצורך, נערכות השתלמויות מותאמות למציאות, והמכון מתאים את עצמו להתפתחויות הנדרשות מהשטח. לעניות דעתי, הידיעה שיש כזה גב, זה המון".
אספר על שיחה מיני רבות שהגיעו לקו יועצות פוע"ה: "עד שהוא חזר הביתה מהצבא הכול נהפך לכל כך מורכב, כמה חיכיתי, איך הכול מסתבך?" שיתפה האישה בכאב. אני כאן עבורה- מכילה, מרגיעה, נעזרת בידע המקצועי שלי כדי לתת מענה לקשיים של הזוג. להבין איך יוצרים אינטימיות כשהוא חוזר מהחזית לזמן קצר ואיך מגשרים על הפערים. בשלוש השנים האחרונות אני נותנת מענה לשאלות בתחום האישות בקו הייעוץ. המלחמה הציפה אתגרים רבים נוספים. ההשתתפות בכאב והעזרה הגדולה הניתנת לזוגות , נותנת סיפוק רב וכוח להמשיך. כל זה בזכות השותפות שלנו כבוגרות מרכז הלימוד עם פעילות המכון.

"במרוצת השנים מרכז הלימוד של מכון פוע"ה הוביל מהפכה. המכון הוא המוסד הדתי הראשון שהקים קורס ייעוץ לחיי אישות, טרם הפיכת הנושא ל'טרנד' בקרב הציבור הדתי", מציינת פלג. "הייחודיות של מרכז הלימוד זו היכולת המופלאה לעסוק בנושאים רגישים תוך שמירה על מקצועיות ומחויבות להלכה, בנוסף להתקדמות המתמדת וההקשבה לצרכים בשטח כאמור ונתינת מענה מדויק ומותאם למציאות.
כיום, מוכשרים בכל שנה מאות מדריכים יועצים ומטפלים בתחומי המשפחה מהארץ והעולם.
עם בוגרי מרכז הלימוד, הוקמו מספר מיזמים כשביניהם שלושה קווי מענה טלפוניים מקצועיים נשיים. המענים בתחומי האישות, טהרה ומענה רגשי בפוריות. המענה מאפשר לאנשים להציף קשיים שמפאת רגישותם לא דברו עליהם עד כה. אלפי פניות מגיעות לקווים אלו בזכות המקצועיות והמחויבות להלכה המשרים בטחון לפונים. שיחות רבות מתחילות בדמעות ומסתיימות בתחושת הקלה עם הנחייה ברורה, מה על הזוג לעשות כדי להתקדם ולצלוח בע"ה את האתגר שבגינו פנו לקו.

חיה סביר (36) נשואה ואם לשתי בנות מירושלים, עובדת סוציאלית קלינית שמתמחה בטיפול בטראומה, למדה במכון פוע"ה בקורס פסיכותרפיה בפוריות.

"הגעתי לקורס כי נושא הפוריות נגע מאד לליבי בשל הכרות אישית עם מטופלי פוריות, הנמצאים בציפייה ארוכה לפרי בטן. רציתי לקבל ידע נוסף וכלים בתחום בו אני עובדת בעיקר כעצמאית. כמו כן להעמיק את ההבנה של מה שעובר על הנשים בתהליך הטיפולים, במערכת הזוגית ועוד. כשנה לאחר סיום הקורס, הוצאתי ספר בשם 'מחכה לך' המגולל את סיפורן של שלוש נשים המצפות לילדים. הוא מבוסס על סיפורים אמיתיים. החומר שלמדתי בקורס, היה נדבך חשוב ומשמעותי לכתיבת הספר. עברתי במהלך השנים הרבה קורסים והשתלמויות אך מה שמייחד קורס זה של מכון פוע"ה זו הרמה המקצועית הגבוהה יחד עם הידע ההלכתי. אין ספק ששילוב זה משלים את התמונה. היום, כשאני מטפלת בנשים, הידע שלי רחב ומקיף, שוזר את התחום הטיפולי בהיבטים הרפואיים וההלכתיים. הקורס נערך בשיתוף המרכז הרפואי "הדסה" המקיים שיתופי פעולה עם המכון למען הציבור.
גם סביר עונה בקו הרגשי של המכון בתחום הפוריות ."זה מעין 'חדר מיון' או 'עזרה ראשונה' למי שהחליטה לפנות לקו. בקו ישנו מענה וסיוע ראשוני של אשת מקצוע. המענה כולל הכוונה לכתובת המתאימה: לרב, למטפלת או לפי הצורך האינדיבידואלי".
מה שונה בפניות אליך, בתקופת המלחמה?
"כפסיכותרפיסטית בפוריות אני יכולה לשתף כי נשים העוברות טיפולים, עברו טלטלה משמעותית בתקופה זו. בתוך כל ההתמודדות המאתגרת לכשלעצמה, התווספו כעת קשיים שונים: הבעל מגויס, הטיפולים הושהו ועוד. זהו מצב מורכב הדורש תמיכה ועזרה. גם זוגות מפונים נאלצו להפסיק את טיפולי הפוריות או לבצעם במרכז רפואי אחר שלא הורגלו אליו.
אחד המקרים החקוקים בזיכרוני הינה שיחה שהתחילה בהיסוס ונמשכה בבכי משתנק.
האישה נמצאת בטיפולי פוריות ובעלה גויס בצו 8 למילואים בצפון. מעבר לדאגה, היא יודעת שכנראה לא יוכלו כרגע להמשיך בטיפול שכל כך ציפו לו. שני הטיפולים הקודמים לא צלחו, הכאב מתערבב בדאגה ואני נמצאת שם עבורה, לעודד ולסייע, ברוך ה' היא יצאה מחוזקת מהשיחה."

"הרגשנו שגם ברחבי העולם זקוקים למרכז הלימוד. ראינו את הצורך הגדול להגיע ליהודי התפוצות בשפתם. להביא את הבשורה לכל אחד בעם ישראל ובמיוחד בנושאים הקשורים למשפחה. לשם כך, נפתחו תוכניות לימוד בצרפתית ובספרדית. הלומדים מספרים כי בקורסים הם נחשפים ל'תורה חדשה'- תורת ארץ ישראל המאירה את הדרך המיוחדת לבניית בתים בדור הגאולה. כל כך משמח ומרחיב לב לחלק תעודות בסוף שנת הלימודים, ללומדים מקצוות תבל: מקסיקו, מרוקו, שוויץ ואפילו מגוודלופ (שבחבל צרפת). מרגש לדעת כי יש לנו בוגרים שיהיו שותפים למשימה לחיזוק המשפחה גם מעבר לים. הלומדים מחו"ל, נקשרים למכון פוע"ה ומתוך כך מתחזקים בקשר למדינת ישראל, ובמיוחד בימים אלו.

רותי ואברהם רינת, מרמת בית שמש, הם הורים לחמישה. רותי, חובשת שני כובעים, האחד-כמדריכת כלות, ביניהן גם כאלו שעברו פגיעה מינית, והשני- כיועצת רפואה והלכה. אברהם, יועץ לחיי אישות. הזוג רינת מלווים זוגות בשנות הנישואין הראשונות. השניים בוגרי הקורסים במכון פוע"ה. "את המכון הכרנו כשהיינו הורים לילדה אחת בלבד" מספרת רותי. "התעוררה בפנינו שאלה הלכתית רפואית משמעותית ובמכון עזרו לנו מאד. כך נחשפנו לעולם שלא הכרנו כלל. באופן אישי כך גיליתי מקרוב את תחומי הפוריות וההלכה והחלטתי ללמוד קורס יועצות רפואה והלכה. כיום, הידע שרכשתי בלימודי במכון משמעותי מאד ומסייע לי בליווי הכלות והזוגות גם לאחר חתונתם. כל זוג נדרש לשאלות ברפואה והלכה בשלבי הנישואין השונים: בדיקות בהריון, תכנון המשפחה, פוריות, אישות ועוד.
נרשמתי לקורס כדי שאוכל לתת מענה ולהוות כתובת מקצועית. רציתי להיות כצומת עבורן, לדעת לכוון אותן ולהציע פתרונות ועזרה. מכיוון שהמרצים הם הטובים בתחום, קיבלתי ידע מקיף ומדויק בנושא של פוריות והלכה. החומר מוגש באופן מפורט ויסודי. זהו חלק חשוב בעבודת הקודש של המכון".
אברהם, שלמד בקורס ייעוץ בקדושה לחיי אישות במכון, מחזק את דבריה, "ליועצים נדרש ידע רחב בכדי להיות כתובת אפקטיבית בזמן אמת ולא רק להיות אנשי תאוריות. ללא ספק שנינו מרגישים שקיבלנו כלים, הן במהלך הלימודים והן בלווי אחר כך. זכינו ליישם ולגדול לתוך המקצוע. בראשית דרכי, טרם לימודי במכון, לימדתי חתנים בתקופת האירוסין וליויתי זוגות. גיליתי תוך כדי תנועה, כי לאחר החתונה יש צורך ועבודה רבה בתחום האישות. על מנת להתמקצע נרשמתי לקורס ייעוץ לחיי אישות. אהבתי במיוחד את השילוב המדויק בין הידע הרפואי, הפסיכולוגי והתורני. עבורי זה היה מבט מרתק מאד על התחום. בנוסף, יש גם משהו מיוחד מאד בכך שרותי ואני למדנו בפלטפורמה זהה. עובדה המאפשרת לנו לדבר באותה השפה עם שני בני הזוג הפונים אלינו ויש סנכרון בליווי. הלמידה האמיתית היא, כידוע, בשטח עצמו, זה מצוין ומפרה כשיש לנו מענה מהמכון גם לאחר סיום הלימודים".
מה השפעתה של תקופת המלחמה על העשייה שלכם?
רותי: "בוודאי שאירוע כזה משפיע בכל הרבדים. בנוסף לשאלות המגיעות אלינו בשוטף, ישנן שאלות המאפיינות את התקופה, בעיקר סביב רפואה וטהרה. בתחילה, נשים היו חסרות אונים ולא ידעו מה לעשות כשהבעל הגיע במפתיע מהמילואים בהתראה קצרה. הן רצו לשמור את כל ההלכות ובקשו הוראה וחיזוק שלנו. כמו כן, התעוררו שאלות מורכבות שבעקבותן המכון יזם במיידי הרצאות וסדנאות עם התייחסות ופתרונות מתאימים לתקופה. מענה חשוב זה היה כמו אוויר לנשימה בתקופה כל כך מורכבת ובלתי צפויה".

הרב מנחם בורשטין, מייסד וראש מכון פוע"ה רואה במענים הללו, המשך של עשייה ברוכה רבת שנים, עם שליחות גדולה של כל צוות המכון, בתוכם, גם בוגרי מרכז הלימוד. חשוב לנו שהלומדים שלנו יהיו חדורי שליחות ובעלי יכולת לתת מענה במציאויות מורכבות ומשתנות. הרפואה מתקדמת, הפסיקות ניתנות בהתאם והמציאות לא מפסיקה להשתנות. לפני שנתיים עדיין התמודדנו עם מחלת הקורונה, היום אנו כבר כשמונה חודשים במלחמה. במקצועות הקשורים לתחומי המשפחה – יש השלכות לכל מציאות כזו. לכן, בעת ההכשרה מקבלים מאיתנו הלומדים את הכלים הדרושים לתקופות שגרתיות וכן לתקופות מיוחדות.
מעבר לכך, כיוון שזכינו לקשר הדוק ומקצועי עם הבוגרים שלנו, אנו מרגישים את השטח ומכוונים אותם כדי שיוכלו לסייע לציבור לגווניו באופן מקצועי ועדכני. "
הרב בורשטין והצוות כולו, דרוכים לאורך כל הדרך ונמצאים עם היד על הדופק. "אנשים זקוקים לעזרתנו. מדובר ממש בהצלת חיים, זוגיות ומשפחה."

"לראות בוגרים שהתמקצעו במרכז הלימוד ושותפים לשליחות בסיוע לזוגות לבנות את ביתם, לדעת שהליווי הוביל את הזוג למציאות טובה יותר, זה לראות הצלה של בית כפשוטו. יש לציין כי טיפול לא פחות חשוב הוא הטיפול המונע. לכן אנחנו מכשירים מדריכים ואנשי טיפול למציאויות מורכבות הדורשות תיקון.
מבחינתנו כל זוג שבנה מציאות טובה יותר זו קומה בבניין עם ישראל, זה שכרנו. מזמינה אתכם להצטרף למשפחת הלומדים ולהיות שותפים בשליחות." מסכמת פלג

בוקסה
נפתחה ההרשמה לתוכניות תשפ"ה במרכז לימוד פוע"ה
קורסי נשים

ייעוץ בקדושה לחיי אישות –
לנשות ייעוץ וטיפול
קורס מקיף בתחום האישות כולל ידע מקצועי וכלים לעבודה בקליניקה . הקורס כולל תהליך התפתחות אישית תוך שילוב של הידע התיאורטי והניסיון בקליניקה. מפגשי הדרכה קבוצתיים.
פרונטלי | ירושלים | שלישי | 9:15-16:00
• פסיכותרפיה בפוריות –
לבעלות תואר טיפולי
מקנה ידע וכלים לטיפול ביחידים וזוגות החווים קשיים בתחום הפוריות. הקורס יספק בסיס תאורטי לאבחנה וכן כלים לטיפול. שילוב תחומי לימוד: פסיכוסוציאלי, רפואי והלכתי .הקורס כולל מפגשי הדרכה קבוצתית.
היברידי | רביעי | 16:30-21:30

יועצות רפואה והלכה –
לנשות מקצוע מהתחום הרפואי וההלכתי
כאשת מקצוע מהתחום הרפואי ו/או ההלכתי את כתובת משמעותית לנשים לשאלות בתחומי הרפואה וההלכה, בואי ללמוד כך שתוכלי לתת מענה מקצועי המחויב להלכה. תחומי הלימוד: הריון, לידה, פוריות, טהרה, אישות ועוד.
מקוון | שני | בוקר

• מדריכות לנשיות בריאה –
לנשות חינוך ואימהות
הכשרת נשים להדרכת אימהות ובנות בתחומי המיניות הבריאה. מקנה ידע מקצועי מתוך פתיחות וצניעות . קורס חובה לכל אמא ואשת חינוך
מקוון | רביעי | 8:45-13:45

• חדש !!! הכשרת דולות –
מעוניינת לפתוח אפיק מקצועי עם שליחות? הצטרפי לקורס דולות
מקנה לך ידע מקצועי וכלים לליווי לסיוע ללידה מיטבית.
היברידי | שני | 9:30-14:45
הדרכה לחיי אישות
למדריכות כלות / אחיות / רבניות
בירושלים וקריית מלאכי
ידע שיסייע לך ללוות ולהדריך כלות ונשים בתחום האישות
היברידי | שני | ערב

תוכניות נוספות:
מדריכות כלות, בלניות, בודקות טהרה
לגברים: הדרכת חתנים, פסיקה במראות, רפואה והלכה לרבנים ועוד

הרשמה או תאום ראיון באתר מכון פוע"ה
ההרשמה מסתיימת עם מילוי המקומות
פתיחת הקורסים בחודש חשוון תשפ"ה

צריכים עזרה?

אנחנו כאן בשבילכם!
השאירו פרטים וצוות המכון יחזור אליכם ויסייע במהירות ובמקצועיות :)

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן