עוד יהיו פירות טובים

בסיומו של בוקר שיגרתי במכון פוע"ה, הכולל שיחות ופגישות עם זוגות מאותגרי פוריות בשלבים השונים של הציפיה להבאת אור לביתם, אני מקבל שיחת טלפון מרופא, ידיד קרוב מאוד של מכון פוע"ה.
"הרב, אתמול ביקר במרפאתי נער צעיר, אשמח לעזרתכם", פתח הרופא בדברים.
שיחות מעין אלו גורמות לי לנוע בכסאי, משער את מה שאני עתיד לשמוע בדקות הקרובות. לנגד עיני רואה את ההורים המתייסרים לשמע הבשורה המטלטלת ולקראת המסע הקשה הנכפה עליהם בעל כורחם.
"הבחור הצעיר הגיע מלווה בהוריו לבדיקה בעקבות כאבים לא שגרתיים ברגלו. משקיבלנו את כל תוצאות הבדיקות, קבענו להיפגש ולהבהיר את המצב לאשורו. עד אתמול חי את חייו בשמחת נעורים כשאר בני גילו, אך לצערנו התגלתה אצלו מחלת הסרטן. ב"ה מדובר בשלבים די ראשוניים". המשיך הרופא.
אני כבר מבין מהי העזרה הנדרשת שבגינה פנה אלי.
"צריך להתחיל טיפול כימותרפי בהקדם", הוסיף הרופא.
פניות מרופא, חולה או בני משפחה, ללא הבדל בין המגזרים השונים הינן שכיחות במכון. מיד עם קבלת הפניה, צוות המכון נרתם למשימה במהירות, ברגישות ובדיסקרטיות הנדרשת.
כידוע, ישנם טיפולים נגד מחלת הסרטן העלולים לפגוע בפוריות. במטופלים אונקולוגיים צעירים יש להיערך לשימור הפריון שלהם טרם התחלת הטיפולים. להליך זה ישנן משמעויות אתיות, מוסריות, סוציאליות והלכתיות רבות. נדרשת אף מעורבות הורית, כדי לבחור בסוג הליך השימור הנכון וביצועו בצורה הטובה ביותר מבחינה פיזית ונפשית. יצוין, כי רוב ההורים מעוניינים ומעורבים בביצוע הליך שימור פריון לבנם, מתוך תקוה להחלמתו ודאגה לעתידו.
מבחינתנו, כשמתקבלת אבחנה מעין זו, הריפוי וההחלמה המהירה חשובים מאד, אך הדאגה כי הפוריות לא תפגע – חשובה לא פחות.
ראשית, יש להסביר בעדינות את הצד ההלכתי של הליך זה אצל בחור שאינו נשוי. ישנן דעות שונות בפוסקים לגבי איסור והיתר להליך, ומתפקידנו לבאר לחולה את שיטות הפוסקים השונות כדי שיוכל לבצע זאת בהתאם לפסיקה המקובלת עליו ועל משפחתו. אין ספק, כי האפשרות לשמוע מרב באופן מסודר את ההיתר וטעמו- מקל מאד על ביצוע התהליך.
לכל פונה, בונים תכנית ליווי ותמיכה, הכוללת גם השאלת ציוד הלכתי ככלי עזר לתהליך. בנוסף, משגיחה יראת שמים המוכשרת לכך מטעמנו מלווה את הליך ההקפאה במעבדות הפוריות במרכזים הרפואיים. המטרה כי הליך השימור יסתיים בהצלחה ויניב את פירותיו.
לא אשכח את אותם מקרים מרגשים המגיעים לפתחנו. צעירים שלאחר מספר שנים, זכו לנצח את המחלה הארורה והתקשרו לבשר על נשואיהם במזל טוב ומתעניינים מהם השלבים הבאים.
אך לפני כשבוע, התקשר בחור יקר ושאל בהיסוס מה, איך יוכל להשתמש במנות ששימר.
היום על צג הטלפון התקבלה הודעה נרגשת, " הרב, ההוראות מיותרות כעת. בחסדי שמים כבר התחיל קודם הריון טבעי…".
מבחינתי – זהו הניצחון האמיתי!
הרב ידידיה לביא, רב יועץ ופוסק במכון פוע"ה

צריכים עזרה?

אנחנו כאן בשבילכם!
השאירו פרטים וצוות המכון יחזור אליכם ויסייע במהירות ובמקצועיות :)

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן