תנשמו עמוק!!!

יום חמישי בלילה, בסיומה של תפילת ערבית, מכשיר הפלאפון שבכיסי, מהבהב. על הצג שיחה בלתי מזוהה. "כבוד הרב, אימי כבת 73, אישה בריאה בדרך כלל, לפני כשבוע קיבלה באופן פתאומי דום לב. השכנה ברוב תושייתה הזמינה את כונני מד"א שביצעו בה בחסדי שמים החייאה מוצלחת ופינו אותה להמשך טיפול במרכז הרפואי הקרוב." סיפר הגבר מעבר לקו. "ומה מצבה כעת"?, שאלתי. "כבר מספר ימים אמי מאושפזת בטיפול נמרץ. כפי שהרב יודע והוסבר לנו, החל מהרגע בו מצבה יחל להתייצב, יעשו כל מאמץ להחזירה לנשום לבד ", אמר הלה בהיסוס.
"והיכן הדברים עומדים?", בררתי. "כבר כמעט יומיים שאמא ברוך השם נושמת בכוחות עצמה, אך היא אינה מגיבה", הוסיף בדאגה שאינה משתמעת לשתי פנים. "לדעת הרופא, יתכן ואמא סובלת מנזק מוחי משמעותי", לחש.
"במצב של דום לב, כשפעילות הלב נפסקת ואין זרימת דם אל המוח כלל, עלול להיווצר נזק מוחי בלתי הפיך, חלילה, באם לא ניתן טיפול תומך מתאים ", ניסיתי לפשט את דברי הרופא.
למחרת, מצב האם החמיר. "כיצד עלינו לנהוג במידה ותהיה שוב קריסה נשימתית?", תמה הבן המסור. "אמי ציינה בפנינו לא אחת כי כשיגיע יומה, היא לא תהיה מעוניינת להיות תלויה במכשירים לשארית חייה", הוסיף בכאב.
נדרשנו לסוגיה בכובד ראש. לאחר בירור מעמיק והתייעצות עם מספר רופאים, פסקנו כי יהיה נכון לבצע הנשמה חוזרת, על אף החששות וסערת הרגשות של בני המשפחה. בליבי נשאתי תפילה שלא תיפול תקלה תחת ידינו חלילה. למחרת, אכן בוצעה באם הנשמה תוך עידוד וליווי בני המשפחה.
חלפו מספר ימים והתקבלה הודעה נרגשת. ברוך השם ניסיון גמילת האם מההנשמה צלח והיא מתאוששת משיירי חומרי הרדמה והתרופות השונות, וחוזרת אט אט לתפקוד, להפתעת רבים.
כידוע, תוחלת החיים ברחבי העולם הולכת וגדלה כתוצאה מאיכות חיים טובה יותר, מרמת רפואה מתקדמת ומהתפתחויות טכנולוגיות חדשות להארכת חיים. מספר החולים אשר זקוקים להנשמה מכאנית, גדל אף הוא במהירות. שאלת ההנשמה המלאכותית המגיעה לקדושת החיים מידי יום, הינה השאלה הנפוצה ביותר, והכרעתה, בעלת משמעות קריטית.
כדי לתת מענה הלכתי מוסמך וראוי בשאלות של דיני נפשות כאלו ואחרות, אנו מקפידים לערוך בירור מקיף אודות המצב הרפואי, ליצור קשר עם הצוות המטפל ולהתייעץ עם רופאים מומחים ופוסקים מובילים ככל שנדרש. כל זאת, במקביל לליווי ותמיכה של המשפחה בכל שלבי הטיפול. למיותר לציין, כי השיקולים ההלכתיים העומדים בפנינו לעיתים, מורכבים מאד.
לצערי, פעמים, הפסיקה שלנו מביאה לסיום מסכת חייו של החולה. אך לנגד עיננו ניצבת איתנה, תורתנו – תורת חיים, המכוונת גם ברגעים קשים אלו, במשעול הצר בין החיים למוות, בין גרימת סבל להצלת חיים כפשוטו.
במשדר מקוון מיוחד שיתקיים בע"ה השבוע, רבני קדושת החיים ישימו זרקור על סוגיית ההנשמה עבור המשפחות הרבות הנאלצות להתמודד עם אתגר זה.
לפרטים והרשמה למשדר
הרב אריאל וידר, ראש אגף 'קדושת החיים' במכון פוע"ה

צריכים עזרה?

אנחנו כאן בשבילכם!
השאירו פרטים וצוות המכון יחזור אליכם ויסייע במהירות ובמקצועיות :)

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן