האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בדיקות דור ישרים

שאלה בנושא גנטיקה

שלום,
הבת שלי בכיתה י"ב, ובאולפנא שלה מתארגנים לבדיקות של דור ישרים. אנחנו מתלבטים אם כדאי לערוך בדיקות אלו, או שעדיף לערוך בדיקות נרחבות יותר דרך קופת חולים (אנחנו לא צופים חתונה בשנתיים הקרובות…).
השיקולים שלנו הם:
א. מבחינת מוצא היא מעורבת מאוד (מזרח אירופה, מערב אירופה, תימן, מרוקו), מה שלהבנתנו מעלה את הסיכויים שלה להיות נשאית של משהו, ולכן ייתכן שהבדיקות הבסיסיות של דור ישרים אינן מספיקות.
ב. נראה לנו שאם היא נשאית של משהו, כדאי שנדע זאת. אנחנו לא חוששים לבעיות בשידוך מסיבה כזו, כי זה לא מה שנהוג בחברה שלנו.
ג. לא שיקול מרכזי אבל – שמענו שמועה (שאיננו יודעים את מידת נכונותה) שאם עושים בדיקות של דור ישרים ובעתיד מעוניינים לעשות בדיקות נוספות דרך הקופה, הקופה לא תסבסד אותן, ולעומת זאת בדיקות בקופה ללא דור ישרים כן יסובסדו ברמה מסוימת.

מהי ההמלצה שלכם בנוגע לבדיקות אלו?
תודה רבה!

תשובת הרב אודי רט - רב משיב במכון פוע"ה

שלום וברכה,

א בדיקות דור ישרים הם ככל הנראה המקיפות ביותר מבין סלי הבדיקות שיש, יש כבר באופן כללי יציאה מהגדרות של מוצאים כיוון שרבים הם כבר דור רביעי בארץ, והמשמעות של מוצאים הולכת ופוחתת.

ב. האמירה לדעת היא אמירה מורכבת, אומנם נכון הדבר כי רק נשאות אין לה משמעות, אבל, בצד זה, ברמה האנושית הפשוטה, בחור או בחורה הנפגשים, והינם נשאים למחלה כלשהי, זה מצריך התמודדות, שכן, חובה לספר שנשאים, יש לעשות זאת בשלבים יחסית מוקדמים וזה יצריך את הצד השני לבצע בדיקה נקודתית אם יש נשאות.

רבים וטובים, מסיבות ריאליות או פחות רציונליות, יחששו, ירתעו, ימנעו מהתקדמות או בירור.

כל זאת בצד הכנסת הבת (או הבן במקרים אחרים כמובן) למקום בו צריך לספר, גם מי שיציב וחזק, הנצרך לספר משהו שעלול ליצור סימן שאלה, יוצר דפיקות לב וחששות, וביחס לזה דור ישרים בשורה שיש בה אמת גדולה.

ג. מבירור ראשוני שערכתי, אין הדברים נכונים, וזאת מכמה סיבות.

אפשרי לקבל מיד אחר ביצוע הבדיקה, או לאחר מכן, את הפירוט איזה בדיקות נעשו, ובמידת הצורך להשלים את מה שלא נעשה במידה ויהיו בדיקות נוספות (יש בדיקות של נשאות דומיננטית אותם יש להשלים בכל אופן רק לאחר החתונה).

הזכאות קיימת לפי קופות, ואינה תלויה במה נעשה בעבר.

ואומנם דברים אלו יכולים להתשנות, ולתפישתי, השיקולים הפותחים המביאים אמירה מהותית, גוברים על השאלות האחרות.

בהצלחה רבה

אודי רט

רב משיב מכון פועה

יש לכם שאלה?

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן