טבילה מוקדמת

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

שלום רב

אנו זוג צעיר הנשוי מזה מס חודשים (חילוניים )
ברור לשנינו שחשובה לנו טהרת המשפחה, אנו מקפידים על שמירת נגיעה מלאה, וכו
הקושי שלנו נעוץ בשבוע הנוסף אותו יש לשמור, ידוע לשנינו שציווי
זה איננו מדאורייתא ואף לא מרבנן אלא מנשים שבחרו להקפיד ולהחמיר ( בבלי ברכות ל"א, ע"א; שו"ע, יו"ד, קפ"ג)
ובעקבות חומרה זו השתרשה המסורת של שמירת שבעה נקיים נוספים.
השמירה עצמה קשה עלינו וההרגשה היא כי שמירת שבוע נוסף שלם גורמת למתחים מיותרים בינינו. עדיין חשובה לנו הטבילה במקווה כהלכה, עד כה טבלנו בים.
ה היא האם ניתן לקצר את זמן שבעת הנקיים ועדיין לטבול במקווה (לדוג' לאחר ודוי ובדיקה במשך שלושה או ארבעה ימים.
אוסיף שזמן הדימום הוא ארוך מהממוצע- כ8 ימים).
איננו רוצים להקל על עצמנו את דיני ההרחקה, אנו רואים בהם תרומה משמעותית ליחסים בינינו.
בתודה מראש
ובשורות טובות
אנחנו.

תשובה :

 שלום וברכה,

ראשית – ברצוני לחזק את ידכם בדרכם, מן הסתם הדבר לא פשוט כלל לשנות כיוון בחיים, ועל זה אמרה הגמרא במקום שצדיקים גמורים אינם עומדים בעלי עומדים, אשריכם!

נתחיל מהצד ההלכתי ומהעובדות – אין זה מדויק שחומרת ר' זירא (שבעה נקיים) אינה מדרבנן, הרי"ף כתב שחומרה זו הסכימו לה חכמים ועשאוה הלכה פסוקה, היינו הלכה ברורה וקבועה. עד כדי כך שכשהגמרא במסכת ברכות אומרת שאין עומדים להתפלל אלא מתוך הלכה חתוכה וברורה היא מביאה את הדוגמא הזו, של חומרת שבעה נקיים.

שנית – חומרא זו, אינה סתם ללא הגיון. כדי לחזור לדין תורה יש להכיר את המושגים הבסיים 'נידה' 'זבה' גדולה ונה. חישוב ימי נידה וזבה הוא מסובך, לשיטת אחד מהראשונים (הרמב"ם) הדבר כמעט בלתי אפשרי היום, ואין כאן המקום להאריך.

שלישית – ע"פ תורתנו הקדושה מנהג שנהג עם ישראל (כל שכן מנהג כזה שחכמים הסכימו על ידו כנ"ל) הוא דבר מחייב (רמב"ם הלכות ממרים פ"ב). ההסבר הוא שהכח של עם ישראל לקבל על עצמו דברים 'וליצור' את התורה אינו פחות מכוחם של החכמים עצמם (וזה קשור כמובן לקדושת עם ישראל).

אני רוצה להביר נקודה חשובה – בכל מה שכתבתי אין כדי שלא להבין למצוקכם ולקושי שבה, כל זוג גם המאמין הגדול ביותר, הרחקות ימי הנידה קשים עליו. כל זוג האוהב זה את זה רוצה קירבה ומגע גופני (וכך צריך להיות!) ואין זה סותר כלל וכלל את הקשר החזק לקב"ה ולתורתו.

המילה החשובה (שנכונה בכל מצוות התורה) היא 'התמודדות'. התורה מצווה עלינו להתמודד עם הקשיים והרצונות שלנו בשביל דבר גדול יותר. אנו מאמינים שיחד עם הנהגתו של הקב"ה את העולם הוא נתן לנו תורה שמדריכה אותנו נכון בחיים, ומנתבת את דרכנו. נכון, לא תמיד קל להתמודד עם הרצון האלוקי מול הרצון שלנו (כמו שלילד לא תמיד קל לבטל את רצונו מול הוריו), אבל אנו מאמינים שזהו הדבר הנכון ביותר.

כיוון שקשה המלאכה לכתוב, ניתן להתקשר למכון או לקבוע פגישה של שניכם (ללא תשלום) עם אחד הרבנים, בשביל להתמודד עם הקשיים שאתם עוברים, וכיצד ניתן לנתב דרך לעתיד.

בלא שום קשר – דימום של 8 ימים באמת הינו ארוך מהממוצע, וכלל לא ברור שאתם צריכים להמתין כל כך הרבה ימים עד תחילת ההפסק טהרהווספירת שבעה נקיים, גם לגבי זה כדאי להיות בקשר עם המכון בשביל להסביר.

בהצלחה, ובשורות טובות!

ליאור שגב

רב משיב




מקורות:

שאלות נוספות בשו"ת

סרזט

שלום התינוק שלי בן שנה וחודש יונק רק 3 פעמים ביום אני לוקחת סרזט ולא מקבלת מחזור בכלל (מהלידה )

לצפיה בתשובה »

נא למלה פרטך

חדש - לוגו מרכז לימוד שקוף
דילוג לתוכן