מניעת היריון

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב google

שאלתי מתחלקת לשניים.
א. האם אין שימוש באמצעי מניעה מעיד על בעיה באמונה שכן היריון הוא רק מאת השם והשם יודע מה טוב ומתי מתאים ובעצם השימוש באמצעי מניעה יש התערבות שיכולה אולי לשבש מהלכים טבעייים.
ב. אני בת… …… חודשים אחרי לידה ….., עד היום לא השתמשתי באמצעי מניעה כי האמנתי בכוחות שנתן לי הקב"ה וגם הצלחתי ברוך השם, לאחר הלידה הזו עברתי התקף חרדה כ…. לאחר הלידה,כפי הנראה מעומס והצטברות של אירועים, אני נוטלת טיפול תרופתי כדור בשם מירו,וכן טיפול פסיכולוגי. ברוך השם מרגישה יותר טוב אך עדיין לא הכוחות הרגילים. עד היום היתה לי התנגדות לשימוש באמצעי מניעה גם כי לא הרגשתי צורך וגם מצד האמונה התמימה שהשם עושה מה שטוב לי.
כיום אני חוששת שהיריון נוסף יקשה על ההחלמה הנפשית שלי שכן יוסיף עוד עומס ומתח דבר שלא מתאים לי כרגע ,מצד שני יש לי עדיין קושי להזדקק לשימוש באמצעי מניעה. אני מניקה הנקה חלקית בנוסף לפירות וירקות ואתמול קיבלתי וסת מה שמגביר אצלי את המתח שיש סיכויים להריון נוסף בתקופה הקרובה.
אציין שעד היום לא פנינו לרב בגלל ההתנגדות שלי לענין והתקוה שאחלים עוד לפני שתגיע הוסת (בדרך כלל אני לא מקבלת וסת כל תקופת ההנקה ומספר חודשים אחרי).
אשמח לדעת מה הדבר הנכון לעשות במצב הנוכחי. (אציין עוד שבעלי מעוניין במניעת היריון). כמובן שאני לא מצפה שיחליטו בשבילי אלא מעונינת לקבל מידע נוסף כדי להגיע להחלטה.

תודה רבה,
…..

כל פרטי ה והנתונים שונו.

תשובה :

 שלום וברכה,
ישר כוח על הפניה ובריאות איתנה והחלמה מהירה ומלאה בכוחות חיים ושמחה.
הדיון שאת מעלה, עולה כבר בגמרא, בחריפות רבה מאוד, כאשר השאלה היא האם הקב"ה "נתן מכה" (רחמנא מחי) ואנו נבוא ונרפא, הרי אם אנו נבוא ונרפא מכה שהקבה נתן יש בזה התערבות במהלכי הקבה, בוודאי בהנהגת הקבה את העולם, ויש מי שאומר בגמרא הקבה מכה והוא ירפא אבל הגמרא פוסקת בעקבות פסוק בתורה כי הקבה מכה ואכן אנו יכולים לבוא ולרפא ולא רק שיכולים אלא בעקבות הפסוק במופיע בתורה "ורפא ירפא" יש בכך מצווה על הרופא ומצווה על החולה להתרפא.

אומנם בעולמנו נראה כי אנו צריכים יותר איזון בנושא הילודה, ובצד התכנון והשליטה שרבים לוקחים לעצמם, צריך גם ענווה ואמונה תמימות ובטחון.
אבל יחד עם זאת, יש לדעת כי הקבה נתן כלי רפואה וחכמה בעולם, ומניעת הריון לא רק שאינה דבר פגום ופסול אלא לעיתים הדבר חובה, חובה של האשה כלפי עצמה, חובה של האשה כלפי בעלה וחובת הזוג כלפי ילדיהם וביתם.

איני פוסק הלכה להיתר מניעה בדרך זו ואכן הדבר מצריך שאילת רב פרטנית, אבל מתוך הדברים האמורים לעיל בכנות ויושר, מלמדים כי אכן יש כאן לא מקום לשאול אלא אף חובה לשאול, וכשם שאדם מקבל שכר על הדרישה והציפיה כך גם לעיתים מקבלים שכר על הפרישה ועל ההמתנה.

נראה כי לעיתים הקושי הגדול הוא להבין כי הקבה מבקש מאיתנו שהתמימות שלנו לא תיפגע גם כאשר אנו לכאורה מתערבים, שכן גם כאשר אנו מתערבים ועושים זאת מתוך אמון ואמונה בהנהגת ה בעולם, מתוך הבנה כי הקבה ברא בצד הבטחון המלא בו גם את חובת ההשתדלות, לשמור על תמים תהיה עם ה אלוקיך.

בהצלחה רבה ושפע ברכה ובריאות
אודי רט
רב משיב מכון פועה



מקורות:

שאלות נוספות בשו"ת

גלולות הנקה

שלום וברכה אני אחרי לידה שניה מניקה מלא קיבלנו היתר מרב למנוע באמצעות גלולות דיאמילה הבנתי שזה יכול לגרום לדימומים

לצפיה בתשובה »
חדש - לוגו מרכז לימוד שקוף
דילוג לתוכן