שלום וברכה,
ראשית ברכת שמים ויהי רצון כי תזכו למצוא (בין אם שניכם ביחד ובין אם כל אחד לעצמו) את זיווגו המתאים והראוי, ולבנות את הבית בשמחה, בקדושה ובטוב.
אשתדל להתייחס לשאלה מכמה נקודות מבט.
א. חשיבות הבירור לנשאות גנטית - אנחנו במכון פוע"ה אכן ממליצים לעשות בירור של נשאות גנטית, דור ישרים מביאים עימם בדרך הבירור הזו ברכה גדולה, המאפשרת לזוגות לבחון עוד בטרם יש קשר מהותי ומשמעותי ובכך לחסוך עגמת נפש והתמודדות בין אם בדרך הבאת הילדים לעולם ובין אם בדרך של התמודדות עם הקושי בשאלת המשך הקשר.
אומנם, בהחלט חשוב לדעת כי יש מצבים בהם אכן הזוג יבחר במודע ומתוך היכרות, להמשיך את הקשר גם אם יש התמודדות, ואכן יש דרכים המאפשרים לידה ילד בריא גם כאשר זוג נשאים שניהם לאותה מחלה. היא אומנם כרוכה בהתמודדות ואינה דבר קל ופשוט, וכאשר זוג נשוי מגלה כי שניהם נשאים או שיש צורך בהתערבות דרך זו אפשרית בהחלט, אבל כעת אתם בשלבים ראשונים מאוד.
עד כאן המלצתנו במכון פוע"ה, וחשוב לי להניח את הבסיס ואת עמדתנו הבסיסית בנושא.
ב. מועד בירור הנשאות הגנטית - כאמור בסעיף הראשון, אנחנו בהחלט מעודדים לעשות לפני שיש קשר משמעותי, זה יכול לחסוך התמודדות גדולה.
יש מצבים שבהם זוגות נפגשים עם השאלה הזו כאשר הקשר כבר בנוי מאוד, והפירוק לא רלוונטי עבורם, ואז חשוב שיבינו מה אומרת המשמעות של הקמת בית באופן הזה.
יש זוגות שלא עשו כלל, ואכן משלימים זאת לאחר החתונה לפני הריון או במקרים רבים, עם תחילת ההריון (כאשר הרופא לראשונה מפנה לביצוע בדיקות) ואז הדבר עלול לייצר לחצים מיותרים ומפגש עם שאלות שפעמים מוטב כי היינו יודעים עליהם בטרם עת, לתת מענה נכון.
גישה האומרת שלא לבדוק כלל, אינה עולה בקנה אחד עם דברי רוב הפוסקים העוסקים בשאלות אלו, שכן בהחלט ניתן למנוע ולחסוך התמודדות וכאמור יש גם מענה ללידת ילד בריא כאשר זוג כבר נשוי.
ג. וכעת לשאלה המרכזית העולה אצלכם - והיא אולי פתח לשאלות רבות אחרות שעולות בקשר בין בני זוג, והיא כיצד מקבלים החלטות בחיים.
נראה כי מעבר להכל חשוב לצאת כאן משאלת העמדות והאמירה מה נכון ומה צריך, דרך זו לא מביאה ברוב המקרים לטוב, אלא יוצרת יותר חידודים ופערים, ומגדילה את הקושי ואת המתח.
בשלב ראשון הייתי מציע ללבן בינכם ולהבין את מקומכם האישי בשאלה זו, לשתף בה, ולאחר מכן להבין את העמדה השניה, ולראות כיצד כל אחד מתחבר לעמדתו של השני.
בשאלה זו, חשוב לשים לב, כי לכל כיוון בו מקבלים החלטה, צריך לשים לב לכך שלא כופים את השני למצב בו הוא לא רוצה להכנס אליו.
וארחיב,
במידה וכמובן, נמצא כי שניכם אינם נשאים לאותה מחלה זהה, אין בעיה בתזמון בו בודקים, אבל מה יקרה אם אכן יתברר כי אכן שניכם נשאים לאותה מחלה.
האם דבר זה יהיה עלול לגרור וליצור מציאות בה, ההתמודדות הכרוכה (וזו בוודאי התמודדות) שיש בה היבטים הלכתיים, רפואיים, נפשיים, זוגיים ומשפחתיים, הדבר יכול להשפיע על היבטים רבים החל מהוצאות ועד לשאלת כמות הילדים, תיצור מצב של טרוניה או קושי אחר, כאשר היה פער בדרך קבלת ההחלטה וזו יכלה להיפתר ולהתברר.
ולכן, אביע שני מסקנות שיש לבחון.
האחת, באמירה ראשונית ופשוטה, כי אם אחד הצדדים אכן רוצה לבדוק דבר זה, לא נכון להמנע מכך, שכן, המנעות במידה ואכן יתברר שיש נשאות זהה חלילה, תיצור עגמת נפש מרובה ואתגר שרצו למנוע אותו (כידוע, לא את כל אתגר י החיים ניתן למנוע אבל אין זה אומר כי לא נרצה למנוע את מה שאכן נוכל).
אבל, אם אכן תחושתך, ותחושתכם כי אכן יש כאן יציבות בקשר, ורצון משמעותי, והבנה כי יכולים להתקדם קדימה, וכעת בירור עלול לייצר קושי אצל אחד הצדדים והצד השני, מוכן וחפץ בכך, יש לכך מקום, אבל חשוב להבין את הבחירה הזו, וכי הדבר יעשה מתוך בחירה.
מקווה כי פריסת הדברים אכן תועיל ותסייע, בדר"כ אין תחליף לשיחה ישירה עם כל אחד מכם, ועם שניכם ביחד, על מנת לסייע לקבל את ההחלטה הטובה עבורכם.
אני בהחלט מציע גם לערב ולשמוע דמויות סביבך בוגרות (הורים, רב וכו) על מנת ללבן את הדברים לעומקם, ובמידת הצורך להעזר בדמות שתעזור לשניכם ביחד בקבלת ההחלטה.
בשולי הדברים אוסיף, כי בדור ישרים מבצעים בירור של נשאות רטצסיבית (נשאות של מחלות אשר מצריכות כי שני בני הזוג יהיו נשאים למחלה על מנת ללדת ילד חולה) ולא בודקים נשאות דומיננטית (נשאות של אחד ההורים, שאף אם הוא עצמו בריא, יכול ללדת ילד חולה). גם אם עשו בירור בדור ישרים, יש להשלים בדיקות לאחר החתונה (ולא לפני!) לנשאות זו. ואנחנו לא ממליצים לבצע את הבירור בשלבים מוקדים ואין זה סותר את החשיבות של בדיקות גנטיות כדוגמת דור ישרים או בכלל בדיקות בהריון.
בהצלחה רבה ושפע ברכה עד בלי די
אודי רט
רב משיב מכון פועה