שלום ברצוני לשאול האם מותר הלכתית להביא לעולם ילד מזרע של חלל צה״ל רווק שנהרג ללא ילדים
דף הבית » שאלות ותשובות » תרומת זרע מחלל צהל
שלום וברכה,
עצם המציאות הזו כאובה וקשה, נוגעת בנימי הנפש של מדינת ישראל, של משפחות שכולות, של חלומות שהתנפצו של חיילים יקרים ואהובים שמסרו נפשם במלחמה על גאולת ישראל.
כבר אמרו חז"ל על הפסוק שפתותיו דובבות, כי אמירת שמועה בשם תלמיד חכם אחר מותו הרי זה המשכו "כל ת"ח שאומרים דבר שמועה מפיו בעולם הזה שפתותיו דובבות בקבר" (יבמות צז'), והנצחת הנפטר ובוודאי קדושי ישראל שנהרגו במלחמה, עליה נאמר הפסוק "וְנָתַתִּי לָהֶם בְּבֵיתִי וּבְחוֹמֹתַי יָד וָשֵׁם טוֹב מִבָּנִים וּמִבָּנוֹת שֵׁם עוֹלָם אֶתֶּן לוֹ אֲשֶׁר לֹא יִכָּרֵת" (ישעיהו נו).
ואכן עלינו להמשיך את מורשתו וזכרונו, להמשיך את מעשיו ואת צוואתו, להמשיך את המהלך אליו היה שותף ולהיות שותפים בבנין העם והארץ, הגאולה והישועה, שלמות ואחדות והחיבור בין חלקי העם.
בטרם אכנס לעצם לעובי השאלה עצמה על הרגישות הרבה הכרוכה בה אבקש להתייחס לשאלה הראשונית של הנצלת וקצירת זרע מהמת שהיא שאלה גדולה וכבדה מאוד, וההלכה הפשוטה וכך נקטו רב ככל הפוסקים כי הנצלת זרע לאדם שלא ציווה במפורש מחייו לעשות זאת אסורה והיא כרוכה בניוול המת, דבר שוודאי לא היינו רוצים לעשות או לפגוע בחלל צה"ל.
כמו כן, חשוב לדעת כי עצם פעולת קצירת הזרע, קצירת והנצלת הזרע כרוכה בפעולה כירוגית פולשנית.
אומנם, אם אדם ציווה בטרם עת שכך יעשו, שאלת ניוול המת אינה קיימת והדבר אפשרי מצד הפעולה הזו (חשוב לציין בהקשר זה כי גם כאשר אדם ציווה בחייו לקצור את זרעו אין כל אפשרות הלכתית לבצע זאת בשבת עצמה ואין ציווי המת דוחה את שמירת השבת מצד ההלכה).
ויתרה מזו, גם כאשר בוצעה קצירת זרע בן אם ציווה מחייו ובין אם לא ציווה מחייו, היכולת לעשות בזה שימוש לטובת הולדה בהמשך, רחוקה מאוד במישור המעשי, ולא אחת הדבר גורר אחריו כאבים ותסכולים, קשיים רבים וקושי גדול מאוד, אשר פעמים רבות לא מודעים אליו בטרם עת בשעה הקשה ביותר בה אדם נמצא.
ומכאן, אבקש להתייחס לעצם שאלת ההולדה בבקשת הזהירות והגדולה המתבקשת.
ובצד זה למוות יש סופיות, ובעת הקבורה עם הטמנת הארון והחלל באדמה, סותמים את הגולל, ומכאן והלאה, עם הכאב הגדול, רוצים כי יתחיל תהליך של נחמה והשלמה, קבלה וחזרה אל החיים, זכרון והנצחה, אבל תהליך המקבל גם את סופיות החיים ומקבל את המוות.
בשימוש בזרעו של האדם מתעוררות שאלות גדולות מאוד, בהם שאלות מהות על עצם ההיתר לשימוש כזה ללא רשותו של האדם, האם לגיטימי להביא צאצא וילד ללא הסכמתו של האדם, האם אפשרי בכלל לעשות שימוש בזרעו של האדם להביא ילד שיגדל כיתום מאב באופן ברור (ואין זה דומה להתמודדות הגדולה והכאובה של יתומים רבים אשר אביהם עלה בגבורה וקדושה במלחמה, או במקרים כאובים לא פחות של ילד שבא לאויר העולם מבלי שזכה כלל להכיר את אביו), זו מציאות שנכפתה עליהם, וחובתנו לעטוף אותם באהבה ובחום, לעטוף אותם כציווי אנושי ופשוט, כציווי אלוקי שהקב"ה דיין אלמונות ויתומים והוא הוא אשר דן את דינם בחסד וברחמים, בכאב ובתחנונים.
אבל יצירת יתמות מתוכננת מראש, מציאות בה הילד לא יזכה להכיר את אביו כלל אף אם יכיר את מורשתו, הרי שהיא להביא לעולם למציאות בה הכאב יהיה גדול וקשה.
יש בזה צדדים נוספים, שעלו ועולים לדיון עם כל הקושי הגדול, של יצירת אנדרטה חיה (ביטוי המופיע במאמרים שונים ביחס ליתמות מתוכננת), היבטים של ייחוס הוולד לאחר המוות שיש ספק גדול אם מתייחס אחר הנפטר עצמו ועוד.
וכל זאת עוד מעבר לשאלות גדולות ורבות הכרוכות בטובת היילוד עצמו, והיחס בין ההורה היולד והמגדל לבין קרובי משפחתו של הנפטר דבר שעלול לייצר קונפליקטים וקשיים רבים מאוד ואחריתו תהיה מצער.
בשו"ת פוע"ה כרך א' בנושא "פוריות יוחסין וגנטיקה" הועלתה השאלה ומובאות תשובות של שורת פוסקים רחבה העוסקת בנושאים אלו מההיבטים השונים, ושורת המסקנה שעם כל הכאב הכרוך בדבר, דרך של הולדה זו אינה הדרך להנצחה, אינה הדרך להמשכיות ויוצרת היא את היפך הדבר.
ועל כן, בבואנו לענות על שאלות אלו, בתקופה בה פוגשים אנו את הכאב ואת הקושי, את היגון ואת השבר, חובה עלינו לעטוף את המשפחות, לנחם ולחבק, לעודד ולחזק, ובצד זה לא לייצר פתרונות שאינם נכונים בעומקם ובמובנם המהותי, ההלכתי והנפשי.
חללים רבים במותם לא רק ציוו לנו את החיים במובן של המשך החיים כאן בארץ ישראל ובמדינה ישראל, אלא מחיילים רבים זכינו וזוכים אנו ללמוד, לימוד המחבר אל החיים וזוכים אנו לקיים בכך את מאמר הכתוב שפתותיו דובבות קבר, ודבריהם הם הם זכרונם.
מתפללים אנו כי "בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח וּמָחָה ה' אלוקים דִּמְעָה מֵעַל כָּל פָּנִים וְחֶרְפַּת עַמּוֹ יָסִיר מֵעַל כָּל הָאָרֶץ כִּי ה' דִּבֵּר" (ישעיהו כה), נזכה במהרה לגאולה השלמה אבל יודעים אנו כי כבר כעת אנחנו בתהליכי הגאולה, מתפללים אנו כי נזכה כי הפרט יזכה במעט לנחמה, והנחמה תהיה משולבת בבנין ציון וירושלים, באחדות העם ונזכה במהרה לראות בגאולה ותחיית המתים יחד עם כל ישראל.
בשורות טובות לכלל עם ישראל
אודי רט
רב יועץ ופוסק מכון פוע"ה וקדושת החיים
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.
שלום וברכה,
אני כבר יותר משישה שבועות לאחר לידה ועדיין רואה כתמים משמעותיים מה שלא מאפשר לי להתחיל בטהרה, אציין שאני מניקה הנקה מלאה ונוטלת סרזט החל משלושה שבועות לאחר הלידה.
לא הצלחתי לגלות דפוס קבוע לכתמים – לעיתים הם מגיעים לאחר נטילת הגלולה אבל לפעמים גם לאורך כל שעות היום .
אני מרגישה שבשבוע האחרון המצב החמיר גם בכמות וגם בצבע שלהם.
בבקורת אצל הרופאה היא אכן ראתה דמום קל אבל גם לא שללה אפשות של שארית ברחם – לא הצליחה לראות בודאות האם מדובר בשארית או חלק מהרירית – היא הפנתה לברור מעמיק של הענין
,אצין שכבר התחלתי מספר פעמים בספירת 7 נקיים לאחר שהיו לי יום -יומיים נקיים לגמרי אבל הם נסתרו כתוצאה מכתם .איך אפשר לדעת מה מקור הכתמים – האם מגיעים כתוצאה מהגלולות / הלידה –
זה פשוט רלונטי לאופן הטפול ממה שהבנתי .
רציתי לשאול בבקשה מה בד"כ ההמלצה בשלב כזה והאם יש מה לעשות על מנת לזרז את התהליך כך שאוכל להטהר כמה שיותר מהר
(בלידה קודמת טבלתי לאחר 4 שבועות בלבד אבל ללא נטילה של סרזט)
תודה מראש!
קיבלתי מחזור לאחר חצי שנה מהלידה
ואז הפסקה של חודשייםולאחר מכן מחזור ואחרי שבועיים כתמים של דם והמחזור לאחר מכן התחיל מוקדם יותר
בבדיקה הרופא אמר שהרירית דקה כנראה מהנקה(מניקה מלא)
ואין מה לעשות
מה אפשר לעשות כדי שלא יהיה לי כתמים
האם סרזט מחייב הנקה ישירה ? או ששאיבה גם טובה ?
אני משלבת חצי חצי
אשמח לתשובה
היי,
תודה רבה על השו"ת, מאוד עוזר…
אני חודשיים אחרי לידה,מניקה מלא
כרגע עם מניעה vcf
אחרי הטבילה היו לי כתמים שנבעו מרירית רחם דקה ולא מווסת.
איך ניתן לדעת מתי הביוץ?
והאם יש צורך לקחת מניעה בתקופה שאני לא מקבלת מחזור?
תודה רבה
שלום וברכה!
אני חודשיים אחרי לידה, התחלתי לקחץ כדור סרזט חמישה שבועות אחרי הלידה.
אני ב"ה בהנקה מלאה
קיבלתי מחזור אחרי שכבר הפסיק לי יום אחרי טבילה
האם זה קשור לכדור? כי אני בהנקה ושמעתי שפחות אמור להמצא מחזור
ואם אפסיק עם הכדור ישר אקבל מחזור? והאם זה בהכרך אקבל מחזור, והאם עכשיו אקבל כל חטדש או שההנקה דוחה?
אשמח לכח התשובות.תודה!
ב"ה
אני נמצאת אצל חמותי בחו"ל כמה שבועות ונגמרו לי הלבנים בצבעים קהים. שמתי לבנים בצבע לבן.
הבעיה ששכחתי שיש לי עור מאוד רגיש וכשאני מוציאה שיער באותו מקום יש לי דם שיוצא.
הוצאתי שיער ואחרי כמה שעות ראיתי הרבה נקודות קטנות של דם, בדיוק כמו שיש כשאני מוציאה שיער. ניסיתי לראות אם יש לי פצעים, אל עברו כמה שעות ואני רואה רק בליטה אחת קצת כואבת שכבר נסגרה כנראה.
אשמח לדעת האם זה אוסר אותי או לא.
אני בקרוב צריכה לקבל מחזור.
שלום הרב, רציתי לברר לגבי דיאפרגמה. אני 10 חודשים אחרי לידה ראשונה ורוצה לרווח ילודה כרגע. השתמשתי בגלולות קצת אחרי הלידה (סרזט) . הן עשו לי ממש רע, דימומים, כאבים , מצבי רוח קיצוניים וכו'. והאמת שאני גם לא רוצה להשתמש בכל מיני אמצעי מניעה הורמונליים, רוצה משהו יותר טבעי, פגיעה כמה שפחות בגוף ובסדר התקין של הוסת. ביררתי עם הרב שלנו לגבי דיאפרגמה והוא אמר לי שזה פחות כדאי אבל שעדיף לדבר עם מכון פוע"ה בעניין זה. אשמח לדעת
ביום ראשון הקרוב אני אמורה לעבור היסטרוסקופיה – Hysterescope ,תחת הרדמה בבית החולים.
ייתכן דימום? ואם כן, האם זה נחשב דמי דידה שצריך לשמור על 12 ימים?
אשמח לתשובה מהירה.
כל טוב,
…
אשתי עושה גבות פעם בחודש ומסה כל הזמן שזה יהיה לפני הטבילה ..
עכשיו אישתי לא סדירה אז הטבילה לא כל חודש יותר ..
אז פעם שעברה עשת גבות לפני החג קצת יותר משבועיים..
האם זה בעיה שהיום היא תטבול בלי לעשות ?
שלום וברכה,
אני כבר יותר משישה שבועות לאחר לידה ועדיין רואה כתמים משמעותיים מה שלא מאפשר לי להתחיל בטהרה, אציין שאני מניקה הנקה מלאה ונוטלת סרזט החל משלושה שבועות לאחר הלידה.
לא הצלחתי לגלות דפוס קבוע לכתמים – לעיתים הם מגיעים לאחר נטילת הגלולה אבל לפעמים גם לאורך כל שעות היום .
אני מרגישה שבשבוע האחרון המצב החמיר גם בכמות וגם בצבע שלהם.
בבקורת אצל הרופאה היא אכן ראתה דמום קל אבל גם לא שללה אפשות של שארית ברחם – לא הצליחה לראות בודאות האם מדובר בשארית או חלק מהרירית – היא הפנתה לברור מעמיק של הענין
,אצין שכבר התחלתי מספר פעמים בספירת 7 נקיים לאחר שהיו לי יום -יומיים נקיים לגמרי אבל הם נסתרו כתוצאה מכתם .איך אפשר לדעת מה מקור הכתמים – האם מגיעים כתוצאה מהגלולות / הלידה –
זה פשוט רלונטי לאופן הטפול ממה שהבנתי .
רציתי לשאול בבקשה מה בד"כ ההמלצה בשלב כזה והאם יש מה לעשות על מנת לזרז את התהליך כך שאוכל להטהר כמה שיותר מהר
(בלידה קודמת טבלתי לאחר 4 שבועות בלבד אבל ללא נטילה של סרזט)
תודה מראש!
קיבלתי מחזור לאחר חצי שנה מהלידה
ואז הפסקה של חודשייםולאחר מכן מחזור ואחרי שבועיים כתמים של דם והמחזור לאחר מכן התחיל מוקדם יותר
בבדיקה הרופא אמר שהרירית דקה כנראה מהנקה(מניקה מלא)
ואין מה לעשות
מה אפשר לעשות כדי שלא יהיה לי כתמים
האם סרזט מחייב הנקה ישירה ? או ששאיבה גם טובה ?
אני משלבת חצי חצי
אשמח לתשובה
היי,
תודה רבה על השו"ת, מאוד עוזר…
אני חודשיים אחרי לידה,מניקה מלא
כרגע עם מניעה vcf
אחרי הטבילה היו לי כתמים שנבעו מרירית רחם דקה ולא מווסת.
איך ניתן לדעת מתי הביוץ?
והאם יש צורך לקחת מניעה בתקופה שאני לא מקבלת מחזור?
תודה רבה
שלום וברכה!
אני חודשיים אחרי לידה, התחלתי לקחץ כדור סרזט חמישה שבועות אחרי הלידה.
אני ב"ה בהנקה מלאה
קיבלתי מחזור אחרי שכבר הפסיק לי יום אחרי טבילה
האם זה קשור לכדור? כי אני בהנקה ושמעתי שפחות אמור להמצא מחזור
ואם אפסיק עם הכדור ישר אקבל מחזור? והאם זה בהכרך אקבל מחזור, והאם עכשיו אקבל כל חטדש או שההנקה דוחה?
אשמח לכח התשובות.תודה!