דילוג לתוכן

גנטיקה, שידוכין ומחלת סרטן אצל בן משפחה

שלום רב והערכה רבה,
הוצע לביתי בחור שאביו נפטר מהמחלה הידועה.
האם יש לחשוש מנטיה גנטית או השפעה כלשהי על הבחור?
אשמח לשמוע איך נכון להתיחס להצעה מבחינת הרקע הזה..
כו"ט והצלחה רבה

תשובת הרב אודי רט - רב משיב במכון פוע"ה

שלום וברכה,


ראשית ברכת שמים ובהצלחה רבה.


אין באמת אפשרות לתת מידע לאור הפרטים האמורים כאן, שכן, סרטן יכול להיות מסיבות רבות ומגוונות, יש דברים אכן הקשורים לעולם התורשה ומחלות משפחתיות (ואלו ככל הנראה מוערכים ב כ 5 עד 10 אחוז ) אבל מרבית המקרים אינם הקשורים בתורשה ובודאי לא באופן ישיר.


וגם כאשר יש אירועי תורשה, היכולת של הרפואה לתת היום מענה, לאבחן ולתת טיפול מצויינת.


אבל אבקש להציע מבט אחר.


התורה מצווה אותנו להיות עם לב רחום וחנון ליתום ואלמנה, לתת לו את המצע לפרוח ולגדול, להיות שותף בין החיים ולזכות להיות עימו בדרכו במרחבי העולם והחיים.


קשר זוגי צריך להיבנות על כנות ויושרה, ולא חלילה על הסתרה וחוסר יושר, וכפי שמצופה שאדם יספר אם יש משהו משמעותי שיכול להיות כחלק משיקול הדעת בבניית הקשר, יש לתת את האמון כי גם הצד השני אכן ישתף ויספר.


פסילה מראש בשל מחשבות או חששות, יש בה בכדי לבטא את הביטוי של חז"ל "לא שביק חי לכל בריה" כלומר, ככל הנראה בכל מקום נוכל למצוא משהו שיעורר חששות, אצל האחד זה מחלה תורשתית, השני אחרי אירוע במשפחה, השלישי התמודדות כזו או אחרת ועוד ועוד.


אומנם, ודאי מבקשים אנו לחסוך התמודדות כאשר הדבר סביר וניתן או לאפשר להיערך לכך, אבל כפי שנכתב צריך גם זהירות מהזהירות שלא תבוא לידי אי מתן האפשרות והסיכוי לאנשים לבנות ולבוא לידי ביטוי בכל קומתם והופעתם.


הדבר נכון ביתר שאת ורגישות כלפי יתום ויתומה, אם מידותיו טובות, ואלו הדברים החשובים באמת, סביר כי אם יש משהו יספר וישתף בעת הנכונה, ואת ההזדמנות עבורכם בראש ובראשונה ולא פחות עבורו (מתוך מקום אמיתי של זכות ולא של חסד הבאה ממקום גבוה כלפי מטה) לאפשר להקים בית.


אני מאחל כי הקבה יזמן את הקמת הבית בטוב ובחסד ויהא ביתם בית שלום ושלוה אחוה ורעות


בשורות טובות


אודי רט


רב יועץ ופוסק מכון פועה


 


לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

יש לכם שאלה?

השו"תים של פוע"ה