חיסון פפילומה לבנים

בכיתתו של הבן שלי( כיתה ח') מתעתדים לתת להם חיסון פפילומה. מהי עמדת המכון לגבי חיסון פפילומה לבנים?

תשובת הרב אודי רט - רב משיב במכון פוע"ה

שלום וברכה,


אענה בקצרה ואז ביתר פירוט.


בשורה האחרונה, ההמלצה היום היא להתחסן הן בנים והן בנות, לקבל זאת כחלק מהמערכת הציבורית ומשגרת החיסונים שמקבלים הילדים בתוך המסגרות. החיסון מוגדרא כבטוח לגמרי, ניתן כבר לאורך שנים רבות במדינות רבות, ומוגדר כדרך יעילה ובטוחה להגנה.


ובאופן מפורט ומלא יותר.


בעבר עם כניסת החיסון, אכן עלו שאלות רבות ביחס לתזמון של החיסון, כאשר עצם החיסון עצמו היה בשורה חשובה וגדולה ויחד עם זאת קביעת תזמון החיסון בכיתה ח', כמועד שבו מנסים 'לתפוש' בטרם תחילת פעילות מינית, היה כמעין מסר שלא תואם את ערכי המוסר והקודש עליהם אנחנו חיים ומחנכים, ומשדר מעין חוסר אמון.


ולכן, נעשה מאמץ גדול, שלצערי לא נשא פרי, להקדים את החיסון לכיתה ג או לדחות אותו לכיתה יב'.


בעת מתן החיסון בכיתה יב', אפשר ונכון ואחראי לשוחח עם הנערים והנערות, על הקודש וטהרתו, על בחירות שונות ובצד זה גם להבין כי לא הכל בשליטתנו ולכן נכון להתחסן.


ועדין היתה אמירה, כי במקום בו יש שמירה על טהרת הקודש אופן ברור ומוחלט, אין באמת צורך בחיסון כי הסיכוי להדבקה ככל הנראה לא קיים.


המציאות בפועל היום שונה מכמה סיבות:


א. הסבירות כי יקרה שינוי במועד החיסון במערכות הציבוריות, כבר ככל הנראה לא מעשי ולא רלוונטי, דבר שגורם לכך, שמי שלא יקבל את החיסון במסגרת בית הספר, מצריך מאמץ פרטני ואישי להגיע ולקבל את החיסון בקופת חולים או טיפת חלב במימון המדינה עד גיל 18, והדבר יגרום לרבים שלא יקבלו את החיסון וממילא הנזק העקיפי שעלול להגרם הוא בדיני נפשות ממש.


ב. כיום החיסון ניתן באופן של שגרה ואין כבר עיסוק בטיבו כמו שחשבו שיקרה בהתחלה, וממילא השאלה אם לחסן היא זו שיוצרת את הדיון במקום שיהיה כאן התנהלות פשוטה וכפי הנחיות משרד הבריאות.


ג. הדבקה בוירוס הפפילומה כיום אנחנו יודעים באופן ברור כי הדבקה יכולה להיות באופנים נוספים ולא בהכרח תקרה במגע מיני,  ומשכך הדבר, הצורך לתת את ההגנה והיכולת להדבק גדולה יותר, וממילא אין בכך גם בעיה של היבט חינוכי או אחר.


ד. זאת ועוד, האחריות הציבורית שלנו היא לא רק לתת מגזר כזה או אחר, אבל גם יתרה מזו, גם במקומות הנראים לעיתים השמורים ביותר, יש לא אחת התמודדויות רבות (ובמקום בו אומרים שאין התמודדות ואצלנו אין בעיות כאלה... וכבר שמעתי זאת בעבר, ואחר כך פגשתי את הנערים והנערות הנפלאים האלה מאותו מקום בו נאמר שאין התמודדות כזו אצלנו, במקומות בהם יש התמודדות...ודי למבין), אבל האחריות היא ציבורית ועצם הדיון עצמו הוא אשר יוצר את הבעיה במקום לפעול באופן מסגרתי שלא מעלה את הדיון יתר על המידה ומאפשר הגנה.


גם דמויות שבעבר נקטו שיש מקום להמתין, לבחון פרטנית או שאין צורך, נקטו לאחר זמן כי ברור שהיום החיסון נצרך ונכון.


ועם כל זה, האחריות שלנו לחנן לקדושת המחנה בעת הנכונה ובאופן הנכון, ולשלב את האחריות והשמירה הנצרכת.


בשורות טובות


אודי רט


רב יועץ ופוסק מכון פועה


לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

יש לכם שאלה?

השו"תים של פוע"ה

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן