האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

צום לחולת אנורקסיה שאינה בסכנה

שאלה בנושא צומות

שלום בתי בת ה 12.5 אובחנה לפני שנתיים כחולת אנורקסיה נברוזה והיתה במצב של סכנה, מאז טופלה במרפאה פסיכיאטרית בהע"כ וכיום יצאה מכלל סכנה אך נמצאת בהשגחה, הרופאה המטפלת שהיא ראש מחלקה היא דתיה לשעבר אסרה עליה לצום. היא מפרידה בין הילדה לבין המחלה וטוענת שהרצון לצום בא מהמחלה וכדאי להשתיק את הרצון הזה כדי למנוע התפרצות חוזרת של המחלה. לפי מה שהבננו בניגוד לרוב בני האדם שעבורם הצום הוא עינוי אצל חולי האנורקסיה הצום הוא עונג. בצומות דרבנן (יז בתמוז, ט' באב וצום גדליה) הצלחנו לשכנע אותה שהתורה מחייבת אותה לשמוע בקול הרופא ואסור לה לצום אך ביום הכיפורים לצערנו היא התעקשה לצום. השאלה אם להבא עלינו להכריח אותה לאכול או לאפשר לה לצום.

תשובת הרב אודי רט - רב משיב במכון פוע"ה

שלום וברכה,

ראשית רפואה שלמה ומלאה.

אנורקסיה הינה התמודדות נפשית המסכנת חיים כפשוטו, ושמח מאוד לשמוע כי בתכם בשלב זה כבר אינה בסכנה ברוך ה.

יחד עם זאת, איני יודע, אם אף שיצאה מסכנה, אכן יש כאן החלמה מלאה, שכן, החלמה מלאה זהו מצב בו היכולת לנהל את האוכל, את האכילה, את ההתמודדות עם הכוחות השונים, עם דימוי הגוף ועוד, באופן מאוזן, בריא וטוב, ואם אכן היא עדין בהשגחה הרי שהמצב הוא עדין בהליכי הטיפול וחובה עלינו לנקוט בזהירות רבה מאוד.

אכן בעת שיש התמודדות וחולי של אנורקסיה ההנחיה שלנו היא בהירה וחדה, שאין לצום, ולא רק שאין צמים אלא גם לא צמים לשיעורים והאכילה והשתיה מלאים, שכן, אכילה לשיעורים יכולה לייצר רגרסיה משמעותית.

יחד עם זאת, בכל מצב צריך להיעזר באנשי מקצוע להערכת המצב בהתאם למצב הפרטני, לשקול, מתי הדבר מסכן ומחייב לשתות ולאכול, ומתי המצב מאפשר לשקול צום ובאיזה אופן שלא ייצר סיכון.

איני יודע לתת מענה כעת כבר לשנה הבאה, בעת הנכונה, ולפי ההתקדמות במהלך השנה זו יהיה צורך לבחון את הדברים.

אוסיף נקודה נוספת, יתכן ומצבים אלו שיש קושי לקבל את המענה של הרופא מצד הנערה, נכון יהיה לערב רב הבקיא ומבין בכך, ויוכל בתיאום עימכם ובתיאום עם הנערה, לדבר עימה, להסביר את ערכם של הצומות ואת קדושת החיים, את היותה של התורה תורת חיים וכשם שיש פעמים ומצווה לצום, יש פעמים ומצווה יהיה לאכול ולשתות, ויהא בכך מצווה וקדושת היום!

בשורות טובות וברכת שמים בעה

אודי רט

רב יועץ ופוסק מכון פועה

יש לכם שאלה?

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן