שלום ברצוני לשאול האם מותר הלכתית להביא לעולם ילד מזרע של חלל צה״ל רווק שנהרג ללא ילדים
דף הבית » שאלות ותשובות » תרומת זרע מחלל צהל
שלום וברכה,
עצם המציאות הזו כאובה וקשה, נוגעת בנימי הנפש של מדינת ישראל, של משפחות שכולות, של חלומות שהתנפצו של חיילים יקרים ואהובים שמסרו נפשם במלחמה על גאולת ישראל.
כבר אמרו חז"ל על הפסוק שפתותיו דובבות, כי אמירת שמועה בשם תלמיד חכם אחר מותו הרי זה המשכו "כל ת"ח שאומרים דבר שמועה מפיו בעולם הזה שפתותיו דובבות בקבר" (יבמות צז'), והנצחת הנפטר ובוודאי קדושי ישראל שנהרגו במלחמה, עליה נאמר הפסוק "וְנָתַתִּי לָהֶם בְּבֵיתִי וּבְחוֹמֹתַי יָד וָשֵׁם טוֹב מִבָּנִים וּמִבָּנוֹת שֵׁם עוֹלָם אֶתֶּן לוֹ אֲשֶׁר לֹא יִכָּרֵת" (ישעיהו נו).
ואכן עלינו להמשיך את מורשתו וזכרונו, להמשיך את מעשיו ואת צוואתו, להמשיך את המהלך אליו היה שותף ולהיות שותפים בבנין העם והארץ, הגאולה והישועה, שלמות ואחדות והחיבור בין חלקי העם.
בטרם אכנס לעצם לעובי השאלה עצמה על הרגישות הרבה הכרוכה בה אבקש להתייחס לשאלה הראשונית של הנצלת וקצירת זרע מהמת שהיא שאלה גדולה וכבדה מאוד, וההלכה הפשוטה וכך נקטו רב ככל הפוסקים כי הנצלת זרע לאדם שלא ציווה במפורש מחייו לעשות זאת אסורה והיא כרוכה בניוול המת, דבר שוודאי לא היינו רוצים לעשות או לפגוע בחלל צה"ל.
כמו כן, חשוב לדעת כי עצם פעולת קצירת הזרע, קצירת והנצלת הזרע כרוכה בפעולה כירוגית פולשנית.
אומנם, אם אדם ציווה בטרם עת שכך יעשו, שאלת ניוול המת אינה קיימת והדבר אפשרי מצד הפעולה הזו (חשוב לציין בהקשר זה כי גם כאשר אדם ציווה בחייו לקצור את זרעו אין כל אפשרות הלכתית לבצע זאת בשבת עצמה ואין ציווי המת דוחה את שמירת השבת מצד ההלכה).
ויתרה מזו, גם כאשר בוצעה קצירת זרע בן אם ציווה מחייו ובין אם לא ציווה מחייו, היכולת לעשות בזה שימוש לטובת הולדה בהמשך, רחוקה מאוד במישור המעשי, ולא אחת הדבר גורר אחריו כאבים ותסכולים, קשיים רבים וקושי גדול מאוד, אשר פעמים רבות לא מודעים אליו בטרם עת בשעה הקשה ביותר בה אדם נמצא.
ומכאן, אבקש להתייחס לעצם שאלת ההולדה בבקשת הזהירות והגדולה המתבקשת.
ובצד זה למוות יש סופיות, ובעת הקבורה עם הטמנת הארון והחלל באדמה, סותמים את הגולל, ומכאן והלאה, עם הכאב הגדול, רוצים כי יתחיל תהליך של נחמה והשלמה, קבלה וחזרה אל החיים, זכרון והנצחה, אבל תהליך המקבל גם את סופיות החיים ומקבל את המוות.
בשימוש בזרעו של האדם מתעוררות שאלות גדולות מאוד, בהם שאלות מהות על עצם ההיתר לשימוש כזה ללא רשותו של האדם, האם לגיטימי להביא צאצא וילד ללא הסכמתו של האדם, האם אפשרי בכלל לעשות שימוש בזרעו של האדם להביא ילד שיגדל כיתום מאב באופן ברור (ואין זה דומה להתמודדות הגדולה והכאובה של יתומים רבים אשר אביהם עלה בגבורה וקדושה במלחמה, או במקרים כאובים לא פחות של ילד שבא לאויר העולם מבלי שזכה כלל להכיר את אביו), זו מציאות שנכפתה עליהם, וחובתנו לעטוף אותם באהבה ובחום, לעטוף אותם כציווי אנושי ופשוט, כציווי אלוקי שהקב"ה דיין אלמונות ויתומים והוא הוא אשר דן את דינם בחסד וברחמים, בכאב ובתחנונים.
אבל יצירת יתמות מתוכננת מראש, מציאות בה הילד לא יזכה להכיר את אביו כלל אף אם יכיר את מורשתו, הרי שהיא להביא לעולם למציאות בה הכאב יהיה גדול וקשה.
יש בזה צדדים נוספים, שעלו ועולים לדיון עם כל הקושי הגדול, של יצירת אנדרטה חיה (ביטוי המופיע במאמרים שונים ביחס ליתמות מתוכננת), היבטים של ייחוס הוולד לאחר המוות שיש ספק גדול אם מתייחס אחר הנפטר עצמו ועוד.
וכל זאת עוד מעבר לשאלות גדולות ורבות הכרוכות בטובת היילוד עצמו, והיחס בין ההורה היולד והמגדל לבין קרובי משפחתו של הנפטר דבר שעלול לייצר קונפליקטים וקשיים רבים מאוד ואחריתו תהיה מצער.
בשו"ת פוע"ה כרך א' בנושא "פוריות יוחסין וגנטיקה" הועלתה השאלה ומובאות תשובות של שורת פוסקים רחבה העוסקת בנושאים אלו מההיבטים השונים, ושורת המסקנה שעם כל הכאב הכרוך בדבר, דרך של הולדה זו אינה הדרך להנצחה, אינה הדרך להמשכיות ויוצרת היא את היפך הדבר.
ועל כן, בבואנו לענות על שאלות אלו, בתקופה בה פוגשים אנו את הכאב ואת הקושי, את היגון ואת השבר, חובה עלינו לעטוף את המשפחות, לנחם ולחבק, לעודד ולחזק, ובצד זה לא לייצר פתרונות שאינם נכונים בעומקם ובמובנם המהותי, ההלכתי והנפשי.
חללים רבים במותם לא רק ציוו לנו את החיים במובן של המשך החיים כאן בארץ ישראל ובמדינה ישראל, אלא מחיילים רבים זכינו וזוכים אנו ללמוד, לימוד המחבר אל החיים וזוכים אנו לקיים בכך את מאמר הכתוב שפתותיו דובבות קבר, ודבריהם הם הם זכרונם.
מתפללים אנו כי "בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח וּמָחָה ה' אלוקים דִּמְעָה מֵעַל כָּל פָּנִים וְחֶרְפַּת עַמּוֹ יָסִיר מֵעַל כָּל הָאָרֶץ כִּי ה' דִּבֵּר" (ישעיהו כה), נזכה במהרה לגאולה השלמה אבל יודעים אנו כי כבר כעת אנחנו בתהליכי הגאולה, מתפללים אנו כי נזכה כי הפרט יזכה במעט לנחמה, והנחמה תהיה משולבת בבנין ציון וירושלים, באחדות העם ונזכה במהרה לראות בגאולה ותחיית המתים יחד עם כל ישראל.
בשורות טובות לכלל עם ישראל
אודי רט
רב יועץ ופוסק מכון פוע"ה וקדושת החיים
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.
אני שבוע אחרי לידה
אשמח לדעת
1. מה מקצר את הדם
2. אני מניקה , ומחפשת מה הכי מומלץ לקחת כדי למנוע כניסה להריון ולדחות כמה שיותר זמן ברצף את הווסת. תודה רבה
בגיל 44 ,ולאחר התיעצות עם רב, התחלתי להשתמש בגלולות.
אמרתי לרופאה שלפני 18 שנה , כשהייתי לאחר ניתוח קיסרי, נטלתי סרזט והייתי מרוצה. (ז"א לא היו דימומים אז ) .היא רשמה לי סרזט אבל הפעם יש דימומים … למרות שאני מקפידה על נטילת הגלולה בשעה מדויקת … בחודש הקודם המחזור היה ארוך, הפסק הטהרה הצליח רק לאחר 12 יום כך שטבלתי ביום ה 19, ולאחר שלושה ימים קיבלתי דימום נוסף….הרופאה המליצה לי להעלות את המינון ל2 כדורים ליום למשך חודש.
בפועל זה לא עזר , בחודש הזה שוב התחיל דימום כמה ימים לאחר הטבילה …
קראתי את המדריך שלכם"הנחיות למניעת בדימומים בגלולות למניעת הריון שמיועדות לנשים מניקות "
ושם אני רואה שכתבתם "הכפלת מינון הגלולה ככל הנראה אינה מסייעת להפחתה בכמות הדימום." מה שמעלה לי את החשש האם הרופאה מקצועית דיה- האם אתם ממליצים לי להחליף רופאה ? (זו לא הרופאה שהייתי אצלה כל השנים, הרופאה שליוותה אותי בהריונות יצאה לפנסיה ולכן נאלצתי לעבור לרופאה חדשה )
הפתרון של פרימלטנור לא ישים כרגע ולו מהסיבה שצריך מרשם מרופא נשים דווקא ויש לי תור רק בעוד חודש וחצי … האם יש לכם עצות או פתרון אחר ?
תודה רבה מראש על עבודת קודש שאתם עושים !
שלום וברכה!
אנחנו נשואים 7 חודשים, ואני חווה כאבים בחדירה (מעין תחושת שריפה ופציעה) והרבה פעמים גם במגע בסביבת הנרתיק ולא רק בחדירה.
מלבד זאת, בפעמים הבודדות שכן הצלחנו לעשות חדירה בלי עם פחות כאב, הרגשתי תחושה לא נעימה דומה ללחץ ללכת לשירותים ולחץ פנימי לא נוח. באופן כללי אני מרגישה שיחסי האישות גורמים לי למצוקה גופנית ועייפות.
בהמלצת רופאה מרחתי הורמונים (אובסטין) אבל זה לא ממש עזר.
מה אפשר לעשות?
תודה!
יש לי חתונה קרובה מאד ובאותו יום יוצא לי מקווה,
אוכל מבחינה טכנית ללכת אבל זה יהיה כרוך בלחץ ממש, ואני רוצה לדעת האם זה מותר לדחות את זה ליום אח"כ כמובן בהסכמת בעלי שמבין שזה יהיה מאד לחוץ לשנינו מבחנת התארגנות .
שלום וברכה!
אני לוקחת כדור סרזט כמעט חודש,אני 8 שבועות מהלידה ולא מצליחה להתנקות הדימומים רק מתגברים הרופאה הציעה לי לקחת כדור של פרימולט נור יחד עם הסרזט השאלה האם זה לא יפחית בכמות החלב?מה שמאוד מפחיד אותי,אם כן מה אני יכולה לקחת במקום?
שלום הרב
רציתי לשאול האם חייב לעקוב אחרי הימים הרשומים מאחורי החפיסה של גלולות סרזט ? האם לא כל הגלולות אותו דבר? זה רק לשם נוחות או שיש חשיבות? ואם לקחתי גלולה אחת בשעה וחצי איחור האם יש לזה השפעה על דימומים?
יש לי תינוקת בת 7 חודשים אני נוטלת סרזט עד עכשיו הייתי בהנקה מלאה ובימים האחרונים התחלנו להוסיף לה גם מטרנה רציתי לשאול אם אני מספיק מוגנת עם הסרזט גם בהנקה חלקית
או שעדיף לעבור לטבעת נוברהינג ואם כן איך המעבר צריך להפסיק עם הסרזט ולקבל מחזור או שאפשר מייד להכניס
תודה רבה לכם
היי,
לפני בערך 5 שנים עשיתי הקפאת ביציות עם העזרה שלכם.
ואני רוצה להמשיך לשמור על הביציות יש אפשרות להעזר בכם?
רציתי לשאול לגבי איך אפשר להיות עים אשתי לפי ההלכה רק עים קונדום. פשוט יש לנו 6 ילדים ואנחנו לא רוצים שאישתי תקלט להריון תודה אשמח לתשובה ?
אני שבוע אחרי לידה
אשמח לדעת
1. מה מקצר את הדם
2. אני מניקה , ומחפשת מה הכי מומלץ לקחת כדי למנוע כניסה להריון ולדחות כמה שיותר זמן ברצף את הווסת. תודה רבה
בגיל 44 ,ולאחר התיעצות עם רב, התחלתי להשתמש בגלולות.
אמרתי לרופאה שלפני 18 שנה , כשהייתי לאחר ניתוח קיסרי, נטלתי סרזט והייתי מרוצה. (ז"א לא היו דימומים אז ) .היא רשמה לי סרזט אבל הפעם יש דימומים … למרות שאני מקפידה על נטילת הגלולה בשעה מדויקת … בחודש הקודם המחזור היה ארוך, הפסק הטהרה הצליח רק לאחר 12 יום כך שטבלתי ביום ה 19, ולאחר שלושה ימים קיבלתי דימום נוסף….הרופאה המליצה לי להעלות את המינון ל2 כדורים ליום למשך חודש.
בפועל זה לא עזר , בחודש הזה שוב התחיל דימום כמה ימים לאחר הטבילה …
קראתי את המדריך שלכם"הנחיות למניעת בדימומים בגלולות למניעת הריון שמיועדות לנשים מניקות "
ושם אני רואה שכתבתם "הכפלת מינון הגלולה ככל הנראה אינה מסייעת להפחתה בכמות הדימום." מה שמעלה לי את החשש האם הרופאה מקצועית דיה- האם אתם ממליצים לי להחליף רופאה ? (זו לא הרופאה שהייתי אצלה כל השנים, הרופאה שליוותה אותי בהריונות יצאה לפנסיה ולכן נאלצתי לעבור לרופאה חדשה )
הפתרון של פרימלטנור לא ישים כרגע ולו מהסיבה שצריך מרשם מרופא נשים דווקא ויש לי תור רק בעוד חודש וחצי … האם יש לכם עצות או פתרון אחר ?
תודה רבה מראש על עבודת קודש שאתם עושים !
שלום וברכה!
אנחנו נשואים 7 חודשים, ואני חווה כאבים בחדירה (מעין תחושת שריפה ופציעה) והרבה פעמים גם במגע בסביבת הנרתיק ולא רק בחדירה.
מלבד זאת, בפעמים הבודדות שכן הצלחנו לעשות חדירה בלי עם פחות כאב, הרגשתי תחושה לא נעימה דומה ללחץ ללכת לשירותים ולחץ פנימי לא נוח. באופן כללי אני מרגישה שיחסי האישות גורמים לי למצוקה גופנית ועייפות.
בהמלצת רופאה מרחתי הורמונים (אובסטין) אבל זה לא ממש עזר.
מה אפשר לעשות?
תודה!
יש לי חתונה קרובה מאד ובאותו יום יוצא לי מקווה,
אוכל מבחינה טכנית ללכת אבל זה יהיה כרוך בלחץ ממש, ואני רוצה לדעת האם זה מותר לדחות את זה ליום אח"כ כמובן בהסכמת בעלי שמבין שזה יהיה מאד לחוץ לשנינו מבחנת התארגנות .
שלום וברכה!
אני לוקחת כדור סרזט כמעט חודש,אני 8 שבועות מהלידה ולא מצליחה להתנקות הדימומים רק מתגברים הרופאה הציעה לי לקחת כדור של פרימולט נור יחד עם הסרזט השאלה האם זה לא יפחית בכמות החלב?מה שמאוד מפחיד אותי,אם כן מה אני יכולה לקחת במקום?