שלום וברכה,
שאלות אלו אכן הינם שאלות גדולות וכבדות משקל, וכל אחת מהן מביאה עולמות שלמים, ואין ספק כי לא רק בשלב המעשה ראוי לדבר, אלא גם בשלב המקדים ועיבוד הדברים ראוי ללבן את הדברים בשיח, הן מצד המקום בו אדם נמצא וביטוי רצונו וחלומותיו, הן מצד החששות והן מצד המשמעות של הדברים.
אני מפנה כאן לשתי תשובות העוסקות בנושא זה בהיבט ההלכתי ובהיבט המהותי.
מעבר לכך, שאלת הייחוס אחר המוות (כלומר, וולד שנולד אחר פטירת האדם והאשה הרתה אחר פטירתו) נידונה בפוסקים ומופיעה במספר מאמרים הכתובים בנושא ובוודאי שלא לכל השיטות הוא אכן מתייחס ולשאלת קיום פריה ורביה אינה רלוונטית כמובן במצב האמור.
אם אכן זו שאלה המציקה ונוכחת, אל תסתפק בבירור הכתוב כאן אלא נכון לדבר ישירות ולסייע בנושא.
קישור לתשובות בנושא תרומת זרע ובנושא של הפקת זרע מחלל שנהרג בצבא
ביחס להיבט הממוני, בצורה פשוטה, התשובה היא ודאי שכן, אם אדם הוליד ילד, אינו יכול לנתק את הקשר בינו לבין הילד, וזאת מעבר לשאלת הקמת משפחה והמשמעות הרחבה של הדבר והיא כמובן מעבר לשאלה הממונית.
ברכת שמים ובהצלחה רבה
אודי רט
רב יועץ ופוסק מכון פועה