שלום וברכה,
דין צום תשעה באב כמעט כדין יום הכיפורים, ולכן, גם מעוברות ומניקות במצב תקין צריכות לצום, ובאופן פשוט כאשר אין בעיה או חשש אין גם חשש מהצום אחר הערכות מתאימה ונכונה.
אומנם, רמת דרישה והמאמץ שונה במהות מיום הכיפור וחולים שצריכים לאכול בתשעה באב פטורים מהצום, והגדרת החולי הוא שחלוש בכל גופו או שהצום יכול לגרום לנזק כלשהו.
כמובן, שתורתנו תורת חיים, ואם נוצר מצב של חשש כלשהו שיש בו בכדי לסכן ואף להחליש באופן משמעותי הרי שמותר לעצור את הצום ולאכול ולשתות.
ולכן, עד חודש מהלידה, בן אם יש הנקה מלאה ובין אם לאו, יולדת פטורה מהצום, באופן מוחלט ומוסכם על הפוסקים.
לאחר חודש, אם יש הנקה מלאה, באופן פשוט אפשרי לצום, אבל הדבר גם ישתנה בין אשה לאשה, וכאשר נערכים באופן תקין וטוב לצום, ונחים בצום אפשר להשלימו, אבל אם יש חשש או חולשה יתרה או קושי להניק או חשש להתמעטות החלב, אפשרי בהחלט לעצור ולאכול ולשתות, והדבר מסור באופן פשוט בידיה של האשה בצום זה.
בכל אופן נכון, להתחיל את הצום ביחד עם כל עם ישראל, לנוח באופן מיטבי במהלך הצום ולשהות במקום קריר.
השינויים בחלב והחשש אינו דבר הקורה מידיית ואת תחושי זאת ולכן לא צריך לחשוש אבל להיות עם תשומת לב ולא לחשוש לא לצום מחד אבל גם לא לעצור במידת הצורך.
ובתמצית רבה, אם הכל תקין לא לפחד לצום, ומצד שני גם לא לפחד לעצור את הצום כאשר עולה ספק, כיוון שהשנה חמה במיוחד תשומת הלב והזהירות צריכים להיות גדולים יותר להשהייה במזגן ולמנוחה, ובעת הצורך גם לעצור את הצום.
כמובן, באם ישנה שאלה פרטנית מוזמנים ליצור עימנו קשר.
יהי רצון כי יבנה בית קודשנו ותפארתנו ונזכה לחגוג יחד כל עם ישראל עוד בימים אלו בבנין הבית ובהיכלו יחד כל עם ישראל
בשורות טובות
אודי רט
רב משיב מכון פועה