האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

צומות בטיפולי פוריות

רקע רפואי

במהלך טיפולי פוריות, מקבלת האישה לרוב תרופות פומיות או זריקות להשראת ביוץ. לדף המידע על טיפול תרופתי לפוריות> צום עלול להקשות על מהלך של טיפול תרופתי משתי בחינות: 1. תרופה פומית נלקחת לרוב בעזרת מים, אולם בצום לכאורה אסור לשתות אפילו כמות קטנה של מים. 2. זריקות להשראת ביוץ עלולות לגרום לעתים לגירוי יתר של השחלות. למניעת גירוי כזה יש צורך להרבות בשתייה, מה שלכאורה לא מתאפשר בזמן של צום. מעבר לכך, קיים חוסר בהירות רפואי לגבי השאלה, האם היריון שהושג לאחר הפריה חוץ גופית הוא רגיש יותר מהיריון רגיל, והאם מחסור בנוזלים עלול לפגוע בהריון כזה. התייעצויות של מכון פוע"ה עם רופאים מומחים רבים העלתה, שקרוב לוודאי לאחר שההיריון יציב ומבוסס, אין הבדל בינו לבין היריון רגיל, אולם בכל הנוגע להיריון שכזה בשלביו הראשוניים, טרם הופעת הדופק, תשובת הרופאים הייתה שאין די מידע כדי להעריך את רמת הסיכון.

רקע הלכתי

במהלך השנה יש כמה וכמה צומות, שמחולקים לשלוש דרגות שונות: 1. הצומות הקלים – הכוונה לצום גדליה, עשרה בטבת, תענית אסתר ושבעה עשר בתמוז. זמנם של הצומות הללו הוא רק החל מלפנות בוקר ועד הערב, רק אכילה ושתייה נאסרו בהם, וחולים, אפילו שאינם מסוכנים, פטורים מלצום בהם. בנוסף, גם נשים בהיריון ונשים מניקות פטורות מהצומות הללו. 2. צום תשעה באב – צום זה מתחיל כבר מהערב שלפני, ונאסרו בו דברים נוספים כגון רחצה. כמו כן, על אף שחולים שאינם מסוכנים פטורים גם מצום זה, נשים בהיריון ונשים מניקות חייבות לצום בו ככל שהצום אינו מסכן אותן או את עוברן/ תינוקן. 3. צום יום הכיפורים – צום זה הוא הצום היחיד שחיובו הוא מהתורה, ועל פי ההלכה רק מי שהצום מסכן את חייו או את חיי התלויים בו (כגון אישה בהיריון בסיכון לגבי העובר) פטור מלצום. בנוסף לכך, גם במקרים שבהם יש צורך לאכול או לשתות עקב סכנה, יש לעשות זאת (כשהדבר אפשרי) באופן שמכונה "אכילה ושתייה לשיעורים", דהיינו לאכול כמויות קטנות בשיעור מסוים ובהפרשי זמן מסוימים בין אכילה לאכילה ובין שתייה לשתייה. להסבר מפורט על אופן השתייה לשיעורים>

הדרכות הלכתיות

הצומות הקלים
1. נטילת תרופות פומיות – ניתן לקחת עם מעט מים. 2. נטילת זריקות – כשמדובר במינון גבוה, כגון לקראת הפריה חוץ גופית, ניתן לשתות על פי המלצה רפואית כדי להימנע מחשש לגירוי יתר של השחלות. 3. טיפולי הפריה חוץ גופית – לקראת החזרת עוברים או לאחריהם האישה פטורה מלצום (לאחר שהתברר שנקלט היריון, דינה ממילא ככל אישה בהיריון שפטורה מהצומות הללו).
תשעה באב
1. נטילת תרופות פומיות – יש לנסות לסדר את זמני נטילת התרופות באופן שלא יהיה צורך לקחת את התרופות בצום או לבלוע את התרופות ללא מים. אם הדבר לא אפשרי – יש לבלוע אותן עם מעט מים מרים. 2. נטילת זריקות – יש לקבל הערכה רפואית ולאחר מכן להתייעץ עם רב. במקרה של חשש מבוסס לגירוי יתר של השחלות, ניתן לשתות גם אם מדובר בגירוי קל יחסית. 3. טיפולי הפריה חוץ גופית – לפני החזרת עוברים יש לצום כרגיל (כל עוד אין גירוי יתר שחלתי). לאחר החזרת עוברים אין לצום עד לקבלת היריון עם דופק או עד לבדיקת היריון שמבשרת על כך שאין היריון.
יום כיפור
1. נטילת תרופות פומיות – יש לנסות לסדר את זמני נטילת התרופות באופן שלא יהיה צורך לקחת את התרופות בצום או לבלוע את התרופות ללא מים. אם הדבר לא אפשרי – יש לבלוע אותן עם מעט מים מרים. 2. נטילת זריקות – יש לקבל הערכה רפואית ולאחר מכן להתייעץ עם רב. במקרה של חשש מבוסס לגירוי יתר משמעותי של השחלות, יש לשתות לשיעורים. 3. טיפולי הפריה חוץ גופית – לפני החזרת עוברים יש לצום כרגיל (כל עוד אין גירוי יתר שחלתי). לאחר החזרת עוברים טריים יש לשתות לשיעורים (מבלי לאכול) עד לקבלת היריון עם דופק או עד לבדיקת היריון שמבשרת על כך שאין היריון. לאחר החזרת עוברים מוקפאים אפשר לצום כרגיל. מכון פוע"ה מפעיל מערך ייעוץ מיוחד לפני תשעה באב ויום כיפור כדי לתגבר את המענה לשאלות שנשאלות לקראת הצום. להתייעצות עם רב יועץ ופוסק במכון פוע"ה האם ניתן לצום בהתאמה לסוג הטיפול שאת עוברת, חייגי 02-6515050 בשעות הפעילות של מכון פוע"ה.
לקריאה הלכתית מורחבת: צום לאישה שעוברת טיפולי פוריות>
לקריאה מורחבת הוראות ליום כיפור תשפ"ד >
     

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן