האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גבס ללא חציצה


גבס חדש ללא חציצה – סיכום הניסוי  בגבס Magic Cast / הרב ליאור שגב שליט"א
הקדמה
magic cast הינו סוג גבס שעשוי מחומר פלסטי מיוחד הנודע לקיבוע שברים בכף היד, במרפק או ברגל. ייחודו של הגבס הוא שניתן להרטיב אותו במים. הגבס בנוי משתי שכבות: השכבה ראשונה (הפנימית) היא תחבושת העשויה מסוג של בד (בדומה לגרב). תחבושת זו סופגת מים באפן מלא (תמונות 1-3). השלב הראשון בגיבוס הוא השחלת התחבושת למקום השבר –  ליד (תמונה 4) או הרגל  (תמונה 5)
השלב השני הוא הלבשת השכבה השנייה – החומר האלסטי שהוא 'הגבס' עצמו. מדובר סוג מיוחד של חומר פלסטי גמיש (תמונה 6), לאחר שמרטיבים אותו במעט מים הוא מולבש על האזור שצריך לגבס (תמונה 7) הגבס מתייבש לאחר כמה דקות ואז מתקשה, והמטופל יכול ללכת לביתו (תמונה 8).
מטרת הניסוי
על פי ההלכה אשה נדה צריכה לטבול במקווה כדי שתהיה מותרת לבעלה. התנאי המשמעותי ביותר בטבילה הוא שמי המקווה יגעו בכל חלקי הגוף הנגלה. מסיבה זו כאשר ישנה חציצה, האשה צריכה להסיר אותה לפי הטבילה. במצב שבו ישנו צורך רפואי בכיסוי חלק מהגוף, ישנה מחלוקת בהלכה האם מותר לטבול במצב זה (תלוי במספר גדול של פרטים שאין כאן המקום להאריך).  אחת השאלות הקשות איתם התמודדו הפוסקים היא טבילה עם גבס. ישנם פוסקים שאסרו לטבול עם גבס בכלל, יש כאלו שהתירו במקרים מסוימים (בעיקר תלוי במשך הזמן שהאשה אמורה להיות עם הגבס). אלא שבגבס ישנה בעיה כמעט ייחודית והיא שהגבס נמס במים, כך שצריך לעטוף אותו בניילון אוב שקית. מדובר בבעיה הלכתית גדולה מאוד שמהווה קושי גדול לבני הזוג.
בזמן האחרון נודע לנו שיש סוג גבס שסופג מים הנקרא:  magic cast. ואכן בדקנו את הנושא ומצאנו שגבס זה אכן מתאים לכניסה למים ובכלל זה כניסה כמובן למקווה.
אלא שמבחינה הלכתית לא מספיק שהגבס אכן עמיד במים, אלא כאמור, ששטח הפנים של הגוף במקום המגובס כולו נוגע במים. עובדה זו חשובה כדי לדעת האם גבס זה מהווה פתרון לטבילה לנשים שזקוקות לקיבוע בגלל שבר. ולכן הצענו, לערוך מחקר שבו נבדוק האם המים מגיעים לכל מקום בשכבה הפנימית של הגבס ולעור.
כדי לבדוק את זה יש צורך לטבול את הגבס במים צבועים ואז ניתן להבחין האם כל החלק הפנימי (הגרב) נצבעה. במצב כזה אנו יודעים שכל המים יעברו. אם ישאר מקום עם 'כתמים' לבנים משמע אז שהמים לא חדרו לשם וממילא הגבס מהווה חציצה.
נתון נוסף שרצינו לבדוק הוא משך הזמן שלוקח למים לחדור לשכבה הפנימית. עובדה זו חשובה כדי שנוכל להדריך את הנשים כמה זמן עליהם לשהות במים כדי שכל המים יחדרו לכל האזור המגובס.
הניסוי
ערכנו את הניסוי במרפאת כללית 'מקור ברוך'. בהתחלה גובסה ידו של מתנדב כמו בגיבוס שבר בבסיס האגודל שכולל את החלק העליון של האמה, עד מקום הפיצול של האגודל עם האצבע. בחרנו בסוג גיבוס זה בגלל  שבו יש הרבה קפלים (בסיס האגודל והאצבע) והוא יהיה דוגמא טובה לחדירות המים גם למקומות שיש בהם כפלים.
בתור מים צבועים השתמשנו במי סלק (תמונה 9-10, הסיבה היא בגלל שהצבע שיורד מהר מהיד). המתנדב הכניס את ידו המגובסת לתוך הכלי עם מי הסלק למשך של 2 דקות (תמונה 11-12). לאחר שהוא הוציא אותה פתחנו את הגבס (תמונה 13). בתמונה 14  רואים שהחלק הפנימי של הגבס (הגרב) צבועה באדום. בדקנו גם את החלק של כף היד בחיבור עם האגודל שבו יש קפלים – וגם שם נצבעה כל הגרב בצבע אדום ממי הסלק (תמונה 15).
בשלב השני של הניסוי רצינו לבדוק גיבוס של רגל כולל כף הרגל. ביקשנו מהמתנדב שיוציא את רגלו לאחר 10 שניות (תמונה 16). כאשר פתחנו את הגבס מצאנו שכל הגרב נצבעה באדום פרט לשתי נקודות לבנות קטנות שנראה שנשארו יבשות (תמונה 17). היות ונקודות אלו היו יחסית בחלק הקרוב לפתח של הגבס ולעומת זאת מי הסלק הגיעו לחלקים אחרים – פנימיים יותר, לדעתנו איך בכך ראיה שאין חדירות אלא שיש לנענע קלות את הרגל כדי שגם לחלק זה יגיעו המים.
מסקנות הניסוי

  1. הגבס אינו רק עמיד פני מים אלא מים חודרים אותו וכך הוא מהווה פתרון מצויין למי שצריכה לטבול
  2. מהניסוי עטלה שמים חודרים לכל החלק הפנימי.
  3. אם שוהים עם הגבס 2 דקות ברור שכל שטח האזור המגובס יגע במים. גם אם שוהים זמן קצר יותר (10 שניות) המים יגיעו אלא שאז יש מעט לזוז כדי שבוודאות המים יגיעו לכל מקום.
  4. אנו מציעים את מסקנותינו לפני גדולי הפוסקים שיביאו אותם להכרעה.

 
הערות נוספות:
יתרונות נוספים
מעבר ליתרון של הגבס הנ"ל בנושא חציצה ישנו גם יתרון לגבי שבת, בעוד שאסור לשים גבס רגיל בשבת ע"י יהודי (שש"כ סי' לג' סע' ג', נשמת אברהם או"ח שא סע' טו). בגבס זה יש לדון האם ישנו איסור (לגבי שריית החומר הפלסטי במים לפני שמלבישים אותו מצד שרייתו זהו כיבוסו – היות ומדובר בחומר אלסטי נראה שגם אם יש איסור הוא קל יותר מה עוד שאין מדובר בדרך כיבוס. לגבי העובדה שהחומר מתקשה – נראה שגם אם נאמר שיש כאן 'בונה' או 'מכה בפטיש' מה שכלל לא ברור, מדובר על גרמא)
משקל
הגבס הוא יותר קל משמעותית מאשר גבס רגיל, הדבר בא לידי ביטוי בגיבוס רגל כשיש שבר בירך שאז יש צורך בגיבוס חלק גדול יחסית והדבר מכביד על המשקל.
כמובן שהיתרון הוא שאין בעיה להתקלח, ללכת לבריכה עם הגבס כך שניתן להמשיך בשגרת החיים באופן כמעט רגיל.
מתי אי אפשר להשתמש בגבס
במקרה של נפיחות ישנם מקרים בהם האורטופד ממליץ לגבס לכמה ימים את השבר ואז להחליף לאחר שהניחות יורדת. מבחינה עקרונית אין בעיה להשתמש גם בגבס זה, אלא ששיקול העלות יכול להיות משמעותי.
מחיר
גבס magic cast אינו נכלל בסל הבריאות ונרכש באופן פרטי במרכזים שמספקים אותו. העלות מחושבת ע"פ כמות החומר, כאשר מחשבים את רוב היד או הרגל באינצ'ים (תמונה 18). ואת האורך בסנטמטרים (תמונה 19) ולפי טבלת מקבלים את העלות. מצ"ב טבלת מחירים של קופ"ח כללית בירושלים. יש לציין שהמחירים משתנים בין מרכז רפואי של קופ"ח לבין מרכז רפואי פרטי (שבד"כ פתוח בשעות הצהרים המאוחרות והערב).  יש לציין שעל פי אנשי מקצוע נמסר שהמחיר ע"פ קופת חולים ברוב המקרים לפי הרוחב הממוצע, הוא הוא בין 56 ₪ – 112 ₪ גבס של יד  וכ130 ₪ גבס של רגל.
היכן משיגים את הגבס
כיום ישנם בתי חולים, קופות חולים ומרכזים רפואיים פרטיים רבים הפרוסים ברחבי הארץ שמספקים את גבס magic cast.
ניתן לפנות ליבואן לבדוק היכן ישנם מרכזים נוספים שאינם ברשימה.
תודות
אנו מודים מקרב לב למשה אייכל ממרפאת כללית מקור ברוך שהשקיע מזמנו וכספו ועזר לנו בעריכת הניסוי.
כן אנו מודים לרב אברהם בורשטין שעוררנו על קיום הגבס החדש.
 

/ הרב ליאור שגב הוא רב משיב במכון פוע"ה

תמונה 1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

תמונה 19.

 

צריכים עזרה?

אנחנו כאן בשבילכם!
השאירו פרטים וצוות המכון יחזור אליכם ויסייע במהירות ובמקצועיות :)

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן