הנחיות למניעת דימומים בזמן נטילת גלולות למניעה הריון בזמן הנקה progeterone only pills – (pop)

הנחיות למניעת דימומים בזמן נטילת גלולות למניעה הריון בזמן הנקה progeterone only pills – (pop)

רבני מכון פוע"ה פועלים כדי למצא פתרונות הלכתיים ורפואיים לבעיות במצבים מורכבים. לשם כך נמצאים הרבנים בקשר עם גדולי הפוסקים וטובי הרופאים והמרכזים הרפואיים בארץ ובעולם.
דף עמדה זה מבוסס על מחקרם של הרב ליאור שגב (רב יועץ ופוסק במכון פוע"ה) וד"ר הילה הוכלר  (גניקולוגית מומחית, המרכז הרפואי הדסה). מחקר הפורץ דרך ונותן מענה הלכתי ורפואי לבעיית הדימומים בנטילת גלולות למניעת הריון בתקופת ההנקה.

הנחיות למניעת דימומים בזמן נטילת גלולות למניעה הריון בזמן הנקה progeterone only pills (pop)

מהן הבעיות שנוצרות בזמן השימוש בגלולות אלו?
גלולות שמיועדות לשימוש בהנקה מכילות הורמון אחד בלבד – פרוגסטרון (בשונה מגלולות משולבות שבהן יש בנוסף אסטרוגן). גלולות אלו עלולות לגרום לדימומים/הכתמות אצל חלק מהנשים בתקופת נטילתן.
הספרות הרפואית מעריכה שאחוז הדימומים וההכתמות עומד על כ 40%- מהנשים שנוטלות גלולות אלו.
הדימומים/ההכתמות על פי רוב תקינים מבחינה רפואית אך מהווים קושי מבחינה הלכתית. בנוסף, הדימומים פוגעים באיכות חיים של האשה מעבר להשלכות ההלכתיות.
מתי מופיעים הדימומים/הכתמות וכמה זמן הם יכולים להימשך?
בדרך כלל הדימום מופיע לראשונה בין 6-9 ימים לאחר נטילת ה גלולה הראשונה. משך הדימום יכול לנוע בין שבועיים לחודש וחצי ואף יותר
מהי הגישה ההלכתית לדימומים והכתמות אלו?
הדימום שנגרם ע"י ה גלולות הוא דימום רחמי על רקע הורמונאלי ולכן עקרונית הוא עלול לאסור את בני הזוג. אך בהלכה למעשה, הדבר תלוי במספר גורמים כגון: כמות הדימומים/ ה הכתמות , תדירות, שיטת הפסיקה וכד'.
מהם הפתרונות ההלכתיים הקיימים?
בכדי למנוע שבני הזוג יאסרו חשוב להקפיד על לבישת בגד תחתון צבעוני בהיר/ או תחתונית (לפי השיטות שתחתונית אינה מקבלת טומאה), הימנעות מבדיקות פנימיות כשאין צורך, הפחתת מספר הבדיקות בשבעה נקיים בכפוף להיתר של רב ו הימנעות מלהסתכל בקינוח ים אחרי הטלת שתן. יש לציין שהמלצתנו היא שביום שיש דימום או כתם, כדאי מאוד לה ימנע מקיום יחסי אישות.
האם הפתרונות ההלכתיים מספיקים?
לעיתים הפתרונות ההלכתיים מספיקים בלא פתרון רפואי – בייחוד כאשר כמות הדימום ותדירותו אינם גבוהים במיוחד. אך ישנם מקרים בהם כמות הדימום ותדירותו גבוהים עד כדי כך שהוא אוסר.
מתי מומלץ להתחיל את נטילת הגלולות?
כיוון שהדימום מופיע בדרך כלל כשבוע לאחר התחלת נטילת הגלולות, מומלץ להי מנע מלהתחיל אותם במהלך השבעה נקיים אלא בסיומם. שימו לב – הגלולה מונעת היריון באופן אפקטיבי רק לאחר 7 ימי שימוש ולכן בימים אלו אינכם מוגנים מכניסה להיריון. ניתן להתייעץ עם אחד מהרבנים המשיבים במכון לגבי אופן המניעה בימים אלו.
האם קיים פתרון רפואי לבעיה?
כן, הוספת Norethisteron (בארץ שם התרופה היא: פרימולט נור') לאחר הפסקה של 5 ימים מנטילת הגלולה. בשנה האחרונה נמצא במחקר שהוספה של Norethisteron (פרימולט נור') 5 מ"ג מפחיתה הן את כמות הדימום והן את תדירותו.
מהו Norethisteron (פרימולוט נור) והאם מותר להשתמש בו בהנקה?
Norethisteron (פרימולוט נור) הינו סוג של פרוגסטרון הניתן לשימוש גם בזמן הנקה, הכדור נועד לסידור ווסת ונמצא שהוא יעיל גם לבעיה של דימומים הנוצרים במהלך שימוש בגלולות למניעה בזמן הנקה. ככל הנראה הוא מייצב את רירית הרחם, ובכך נמנע הדימום.
האם צריך מרשם רופא ל-Norethisteron (פרימולוט נור) ?
כן
מתי להתחיל לקחת את ה-Norethisteron (פרימולוט נור)?
לאחר הפסקה של 5 ימים מנטילת הגלולות למניעת היריון. יש להתחיל ליטול שוב את הגלולה למניעת הריון בתוספת Norethisteron (פרימולוט נור) כדור אחד ליום. יש לציין שהפסקת הגלולה ל- 5 ימים עלולה לגרום לדימום מסיבי יותר היכול אף לאסור את בני הזוג . במידה ולא נאסרתם שימו לב כי הפסקת הגלולה לחמישה ימים הפסיקה את הגנתכם למניעה ועליכם להשתמש באמצעי נוסף.
מתי הדימום ייפסק?
מניסיוננו, הדימום או הכתמים מפסיק ים מיד עם תחילת השימוש ב-Norethisteron (פרימולוט נור)
כמה זמן ניתן להשתמש ב-Norethisteron (פרימולוט נור)?
ניתן להוסיף Norethisteron (פרימולוט נור) לגלולת המניעה למשך מספר שבועות רצופים עד שהדימום פסק לחלוטין ואז לנסות להוריד, בתקווה שהדימום לא יחזור על עצמו. ככלל מומלץ לאחר חצי שנה מהלידה לשקול לעבור לאמצעי מניעה משולבים באסטרוגן.
האם קיים פתרון אחר למניעת כתמים?
אצל חלק מהמשתמשות בגלולות שמכילות פרוגסטרון בלבד, הקפדה מדויקת על שעות נטילת הגלולה עשויה להפחית את כמות הדימומים גם בלא פתרון נוסף. הכפלת מינון הגלולה ככל הנראה אינה מסייעת להפחתה בכמות הדימום.

צוות הרבנים היועצים במכון פוע"ה ישמח לסייע לכם בכל שאלה בעניין.
בטלפון 02-6515050

ביבליוגרפיה:
שגב, ל' & הוכלר, ה'. (אייר תשפ"א) פתרונות רפואיים והלכתיים לבעיית דימומים וכתמים הנגרמים בעת שימוש בלולות POP. אסיא (קיט – קכ).

Fritz, M & ,'Speroff, L .)2011( .'The Progestin – Only Minipill .Clinical Gynecologic Endocrinology & Infertility 8 th edition ' , )
.)1031-1034Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
Gynaecologists, R' C .)' MAY 2009) .Management of Unscheduled Bleeding in Women Using Hormonal Contraception .2 .
Graham , S & ,'Fraser, I .)1982( .'The progestogen-only mini-pill .Contraception.373-388 ,
Korver, T'. (1998). A double-blind study comparing the contraceptive efficacy, acceptability and safety of two progestogen-only
pills containing desogestrel 75 μg/day or levonorgestrel 30 μg/day: Collaborative Study Group on the Desogestrel-containing
Progestogen-only Pill. The European Journal of Contraception & Reproductive Health Care, 169-178.

צריכים עזרה?

אנחנו כאן בשבילכם!
השאירו פרטים וצוות המכון יחזור אליכם ויסייע במהירות ובמקצועיות :)

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן