האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טבילה ביום וכלות לקראת חתונה: השאלות המאתגרות סביב טהרת המשפחה בעת המלחמה

טבילה ביום וכלות לקראת חתונה: השאלות המאתגרות סביב טהרת המשפחה בעת המלחמה

"אני אמורה לטבול בשבת, כשהבעל מגויס למלחמה, האם אני צריכה לטבול בשבת כשבעלי בכלל לא נמצא וככל הנראה לא יחזור הביתה בקרוב? לא נעים לי לצאת מהבית של המשפחה המתארחת בשבת בערב כשכולם יבינו לאן אני הולכת. אני לא נוהגת לדחות טבילה, אבל תהיתי אם אפשר לדחות למוצאי שבת?"

"אני נידה ובעלי אמור לחזור היום לכמה שעות. האם מותר לנו להתחבק? בטוחה שזה יתן לשנינו הרבה כוח"

"אני במילואים, ככל הנראה אחזור הביתה היום למספר שעות. היום זה היום השביעי לשבעת הנקיים, יש אפשרות לטבול היום לפני השקיעה (לא בטוח שאשאר אחרי) כדי שנוכל לגעת?"

רבנים העוסקים בדיני טהרת המשפחה, כמו גם יועצות הלכה, נתקלים מאז פרוץ המלחמה בשאלות הלכתיות מורכבות, ומוצאים את עצמם נותנים מענה על שאלות עליהן מעולם לא ענו בעבר. "כרב במכון פוע"ה שרגיל לקבל שאלות מורכבות, השאלות במלחמה עולות בקושי כמה דרגות", אומר הרב ליאור שגב, רב פוסק ומשיב במכון פוע"ה. "הצורך של זוגות בקירבה, הרצון בקשר מקרב ובריא בימים מלאי ערפל – משמעותי ביותר. יחד עם זאת הרצון לשמור על ההלכה דווקא בימים אלו, הגבורה בשמירת המצוות, היא פלא שמבטא את קדושת עם ישראל".

לדברי הרב שגב "אנחנו במכון מנסים בימים אלו למצוא את כל הדרכים, במסגרת ההלכה, לאפשר את הקשר הבונה בתוך בית ישראל. משתדלים למצוא את הפתרונות לכל מקרה, כולל בעזרת רופאים מסורים שהתנדבו למשימה".

הרב ליאור שגב, מכון פוע"ה. צילום: דוד שטיין
לדברים של הרב שגב מצטרפת הרבנית ד"ר תרצה קלמן, מנהלת אתר יועצות ההלכה של "נשמת". "אנחנו מקבלות אינספור שאלות שקשורות לטהרת המשפחה בזמן מלחמה. הרבה מהן לא שאלות מיוחדות מבחינה הלכתית, אבל ההקשר שלהן חושף התמודדויות מורכבות, כמו למשל נשים שאיבדו את הבית שלהן, ורוצות לדעת האם 'שבעה נקיים' יכולים להיספר בלי בגד תחתון לבן כשאין כזה, או חיילות במילואים ששואלות על זמני ביצוע בדיקות טהרה. יש גם שאלות כלליות שעולות סביב המלחמה כמו טבילה בשעות היום במקום שאסור לצאת בלילה".

לדברי קלמן "חשוב למצוא את הדרך למצוא לכל אחת את המענה והפתרון המדויק עבורה. פרסמנו הנחיות כלליות לנשים שהתגייסו, לנשים שבן הזוג שלהן מגויס, נשים שנעקרו מביתן או נמצאות באזורי סכנה, וגם לכלות לקראת חתונה. בכל הפרסומים שלנו בעיקר הדגשנו שוב ושוב שאנחנו זמינות לבירורים נוספים ומענה אישי ברחבי הארץ, בטלפון, ובאופן וירטואלי. צריך להבין שמה שעוזר לאישה אחת, יכול להיתפס כאיום אצל אחרת. פתרונות גורפים הם במקרים רבים בעייתיים. אפילו בהקשר של טבילה ביום, ברור שאין מקום לומר לכל הנשים ברחבי הארץ שיעבירו את הטבילות ליום בניגוד להלכה השגרתית, ובמקביל ברור שצריכה להיות אפשרות לטבול ביום במגוון מצבים מאתגרים שמונחים לפתחנו בימים אלה".

במסגרת הוראות השעה ופסיקות הלכתיות שניתנו בתחומים שונים הקשורים למצבי חירום, ולאור המתיחות הבטחונית הגדולה בארץ, יצאה השבוע הרבנות הראשית בשורת הנחיות לבלניות, שעליהן חתומים הרבנים הראשיים הרב לאו והרב יוסף.

במסגרת הפסיקה ניתנה הוראה לצוות הבלניות לחרוג ממנהגי הקבע ולפתוח את המקוואות גם בשעות היום. הצורך נובע הן בגלל ישובים ואזורים בהם יש סיכון להסתובב בערב, או חשש ופחד לצאת בשעות החשכה. בנוסף, יש משפחות בהם הבעל גויס, ויש קושי להשאיר את הילדים לבד בבית בשעות הערב. יחד עם זאת הורו הרבנים להתייעץ על כל מקרה לגופו. ובשל כך התגייסו רבני מכון פוע"ה לתת מענה נקודתי לכל פניה ופניה. רבני מכון פוע"ה ערים לקשיים ולמצוקות העולים בימים אלו, ולכן חשוב לנו לתת את המענה הנכון לכל מקרה.

"כבר מהשעות הראשונות של הלחימה קיבלנו במכון פוע"ה פניות רבות של נשים שנקלעו למצבים שונים הקשורים בטהרת המשפחה, ולטובת הענין תגברנו את המענה ההלכתי", אומר הרב מנחם בורשטין, ראש מכון פוע"ה. "לצד המענה ההלכתי יש לנו גם סיירת נשים נפלאות הנותנות מענה רגשי לנשים שמתמודדות עם קשיים שונים בתחומי הטהרה, פוריות, הריון, לידה ועוד. אנו מברכים את האומץ של הרבנות הראשית להיות קשובה לצרכי העם, ולהתאים את המענה במציאות המורכבת והמשתנה שכולנו חווים בימים האחרונים. אני מחזק את ידי הלוחמים ונשותיהן שמגנות על הבית ועל בני ביתן בחירוף נפש ומברך את עם ישראל בזמנים שקטים".

הרבנית קלמן אומרת כי תקופת הקורונה העלתה אף היא שאלות שונות ומאתגרות בנושא טהרת המשפחה, אך נדמה כי כעת האתגרים גדולים בהרבה. ב"נשמת" העלו באתר האינטרנט שלהם דפי הדרכה למצבים שונים, כדי לתת מענה ראשוני לנשים, ובכל מקרה קוראים להן לבוא ולהתייעץ באופן פרטני.

צריכים עזרה?

אנחנו כאן בשבילכם!
השאירו פרטים וצוות המכון יחזור אליכם ויסייע במהירות ובמקצועיות :)

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן