האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תסמונת לינץ – האם לבצע PGD?

שאלה בנושא גנטיקה

היי אני נשאית של גן בשם לינץ( סרטן במעי)
רציתי לשאול האם כדאי לעשות השתדלות ולבצע PGD ובכך למנוע את העברת הגן. או להיות באמונה ולהביא ילדים באופן טבעי עם סיכוי של 50 אחוז להעביר את הגן לילדים

תשובת הרב אודי רט - רב משיב במכון פוע"ה

שלום וברכה,

ישר כוח על הפניה. אענה תשובה ראשונית אבל תשובה מעמיקה יותר צריכה להיות בשיח ודיון עימכם, שיכלול בתוכו הן את הסיפור המשפחתי שלכם (בני המשפחה בדורות האחרונים שחלו בסרטן וסוג הסרטן שחלו וכמובן הגיל בו הופיע המחלה אצל האנשים השונים) וכן אם נעשה איתור של הנשאות של הגן על איזה גן זה יושב בדיוק ( (PMS2;MLH1;MSH2;MSH6 ) מידע זה יכול להשליך על טיב ההמלצה והדרך הנכונה בה לפעול.

במחלות המוגדרות LATE ONSET מחלות גילאים מאוחרים, אכן קיים דיון ערכי ומהותי בין האפשרות לבצע PGD, כאשר בנשאות למחלת לינץ זה ודאי אפשרי לבצע את ההתערבות הזו, לבין מקום לשקול עד כמה זה אכן בגדר פעולה מומלצת ונכונה להתערבות, והדבר יהא תלוי בשאלות שעלו לעיל.

על מנת לסייע בקבלת ההחלטה, לפי מקומכם האישי וההשלכות הרחבות, אני מציע ליצור עימנו קשר למכון פועה ולדבר עם אחד הרבנים המשיבים ונשמח לסייע 026515050.

אוסיף, כי התמודדות מעין זו, מצריכה מעבר להיבט הרפואי, בחינה של סוגיות נוספות הקשורות למקום הפנימי, שאלת האמונה מחד ושאלת ההורשה האפשרית לילדים, של אתגרים והתמודדות אל מול התנהלות ורצון להתנהלות פחות "מתוכננת" בדברים הכי פשוטים וטבעיים של החיים, כל אלו, מצריכים במקרים רבים מעבר לשאלה ולהיבט הרפואי ולבחינה האתית של הדברים, גם בחינה של עולם הנפש ויצירת המתווה המתאים לאדם עצמו מול עצמו, לאדם מול בן או בת הזוג, וכמובן עמידה בריאה ונכונה אל מול הילדים והמשפחה במובנה הרחב.

למותר לציין, את המובן מאליו, כי הידיעה על הנשאות מחייבת כמובן מעקב רפואי קפדני בהתאם להנחיות הרפואיות, וגם באופן פשוט מחייב בעת קשרי שידוכין ליידע על כך על מנת.

בשורות טובות וברכת שמים בעה

אודי רט

רב יועץ ופוסק מכון פועה

יש לכם שאלה?

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן