האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בחירת מין העובר

רקע רפואי 

לאדם בריא יש 46 כרומוזומים המסודרים ב-23 זוגות, בכל אחד מתאי גופו. 22 זוגות מכונים בשם 'כרומוזומי גוף', וזוג נוסף מכונה בשם 'כרומוזומי מין' (X או Y). לנקבה יש שני כרומוזומי X (XX) ולזכר יש כרומוזום אחד מכל סוג (XY).

בעת ההפריה כל הורה תורם מחצית ממספר הכרומוזומים לעובר. הביציות ותאי הזרע הם בעצם תאים של גוף האדם שעוברים חלוקת הפחתה, כדי שיוכלו ליצור יחד תא אחד שלם של העובר. הביציות של האישה כולן בעלות כרומוזום X הנקבי, ואילו תאי הזרע של הגבר – חלקם מכילים את כרומוזום X הנקבי וחלקם את כרומוזום Y הזכרי.

כך נקבע מין העובר: אם תא זרע בעל כרומוזום Y יפרה את הביצית, יתפתח מכך עובר ממין זכר (XY). אם תא זרע בעל כרומוזום X יפרה את הביצית, יתפתח מכך עובר ממין נקבה (XX).

שיטות שונות לבחירת מין העובר

מקובל לחלק את השיטות השונות לבחירת מין העובר לשלוש: שיטות טבעיות; ברירת תאי זרע בתהליך של השבחת זרע והזרעה תוך רחמית; הפריה חוץ גופית וביצוע אבחון גנטי טרום השרשתי (PGD) לצורך החזרת המין הרצוי לרחם האישה.

שיטה טבעית – תזמון קיום יחסים 

רקע: השיטות הטבעיות מבוססות על תיאוריה ולפיה תאי הזרע הזכריים הינם מהירים יותר מתאי הזרע הנקביים, אך פחות עמידים מהם. על פי תיאוריה זאת, קיום יחסי אישות סמוך מאוד לביוץ מגדיל את הסיכוי להולדת בן, שכן תאי הזרע הזכריים יגיעו מהר יותר לביצית מהתאים הנקביים, ובכך גדל הסיכוי שתא זרע זכרי יפרה את הביצית. לעומת זאת, קיום יחסי אישות יומיים-שלושה לפני הביוץ מגדיל את הסיכוי ללידת בת, שכן יותר תאי זרע נקביים ישרדו עד לביוץ, ובכך גדל הסיכוי שתא זרע נקבי יפרה את הביצית.

תכלס: עבור בן > סמוך מאד לרגע הביוץ, עבור בת > יומיים-שלושה לפני הביוץ. איך יודעים מתי הביוץ? אולטרא-סאונד. בדיקות ביתיות לא מספיק מדויקות למטרה זו. 

יש כמה טכנאיות אולטרא סאונד שמסייעות לנשים שחפצות בכך לעקוב אחרי הביוץ ולמצוא את הזמן המתאים לקיום יחסי אישות לצורך הגדלת הסיכוי ללידת בן או בת. השירות ניתן באופן פרטי. במכון פועה ניתן לקבל פרטים.

אחוזי הצלחה: אמבריולוגים שעוסקים בשיטה הזו טוענים שזה עוזר ב-70-80%. אך מבחינה מדעית לא הוכח משהו גורף.

שילוב תזונה: יש ממליצים על תזונה בשילוב שיטת התזמון יחסים, כדי לשפר את הסיכויים. אבל אין מידע ברור ומוכח עד כמה זה עוזר. (תזונה כשלעצמה לא נחשבת שיטה לבחירת מין העובר. אלא רק כתוספת חיזוק).

התייחסות הלכתית: שאין בהן בעיה הלכתית מיוחדת. אמנם לעתים, עקב הצורך בתזמון מדויק של יחסי האישות, ייאלצו בני הזוג לוותר על קיום יחסי אישות בליל הטבילה, אולם פוסקי ההלכה נטו להתיר זאת  במצב שבו יש צורך גדול ושני בני הזוג מעוניינים בדחייה.

ברירת תאי זרע והזרעה תוך רחמית 

ישנן מעבדות פוריות מסוימות שמבצעות בטכניקות מסוימות הפרדה של תאי זרע זכריים ונקביים. באופן כזה, אפשר לתת זרע למעבדה ביום הביוץ, ולאחר הפרדת תאי הזרע להזריק את הזרע שהתקבל לרחם האישה באמצעות הזרעה תוך רחמית (לדף המידע על הזרעה תוך רחמית).

אחוז ההצלחה: נע בין 70%-80%. (בהנחה שמושג היריון)

השירות מוצע לכל זוג, אין הגבלה, אין צורך לעמוד בתנאים רפואיים כלשהם. במכון פועה ניתן לקבל פרטים.

רקע הלכתי: מורכבות, עקב העובדה שבשביל הטיפול יש צורך בהוצאת זרע, וכאן לא מדובר בבעיה של חוסר יכולת או קושי להשיג היריון. למרות זאת, יש מעט פוסקים שהתירו את הפעולה במקום של קושי נפשי גדול ומספר ילדים רב מאותו מין, באותם תנאים שבהם התירו לבצע טיפולי פוריות (קונדום הלכתי,  השגחות / פיקוחים)

הפריה חוץ גופית ואבחון גנטי טרום השרשתי  

יש אפשרות לביצוע הפריה חוץ גופית (לדף המידע על הפריה חוץ גופית), כשלאחר שאיבת הביציות, הפרייתן במעבדה בזרע הבעל, והתפתחותן במעבדה במשך כמה ימים – לוקחים תא מתוך כל קדם עובר שהתפתח, ובאמצעות טכניקה של אבחון גנטי טרום השרשתי (לדף המידע על אבחון גנטי טרום השרשתי) בודקים את מין העוברים, ומכניסים לרחם האישה רק את העוברים מהמין הרצוי.

אחוזי הצלחה: קרוב ל-100%, (אם אכן נוצר היריון) 

כדי לבצע את זה – יש צורך לקבל אישור של "הוועדה הארצית לברירת מין היילוד" של משרד הבריאות. הוועדה מוסמכת לאשר את ביצוע הפעולה רק אם היא תשתכנע בנחיצות של ברירת מין היילוד, ורק אם לבני הזוג יש כבר ארבעה ילדים מאותו מין (למעט מקרים חריגים). יודגש, שיש צורך באישור של הוועדה גם אם בני הזוג זקוקים בלאו הכי להפריה חוץ גופית, ושבכל מקרה מימון התהליך ייעשה על חשבונם של בני הזוג, ואישור של הוועדה אינו מהווה אישור למימון התהליך.

רקע הלכתי: מורכבות, עקב העובדה שבשביל הטיפול יש צורך בהוצאת זרע, וכאן לא מדובר בבעיה של חוסר יכולת או קושי להשיג היריון. למרות זאת, יש מעט פוסקים שהתירו את הפעולה במקום של קושי נפשי גדול ומספר ילדים רב מאותו מין, באותם תנאים שבהם התירו לבצע טיפולי פוריות (קונדום הלכתי,  השגחות / פיקוחים).

 

לקריאה הלכתית מורחבת: בחירת מין העובר מתוך ספר פוע"ה כרך שני – פוריות

מאמרים בנושא בחירת מין העובר

הדרכות ווידאו בנושא בחירת מין העובר
1/7 שיעורים
1
שיעורו של הרב מנחם בורשטין ראש מכון פוע"ה, לקראת הילולת מרן הרב מרדכי אליהו זצ"ל - סיון תשפ"א
שיעורו של הרב מנחם בורשטין ראש מכון פוע"ה, לקראת הילולת מרן הרב מרדכי אליהו זצ"ל - סיון תשפ"א
2
ניסים של פוע&#039&#039ה - הרב בנימין דוד, רב משיב ויועץ וראש המחלקה הצרפתית במכון פוע&#039&#039ה
ניסים של פוע''ה - הרב בנימין דוד, רב משיב ויועץ וראש המחלקה הצרפתית במכון פוע''ה
3
ניסים של פוע&#039&#039ה - הרב ליאור שגב, רב פוסק ויועץ ומרכז את מיזם &#039לקראת כלה&#039 במכון פוע&#039&#039ה
ניסים של פוע''ה - הרב ליאור שגב, רב פוסק ויועץ ומרכז את מיזם 'לקראת כלה' במכון פוע''ה
4
המדריך לילד הבריא בעז"ה
המדריך לילד הבריא בעז"ה
5
הרב אברהם חיים שרמן שליט&#039&#039א - מעמד הנולד מתרומת ביצית
הרב אברהם חיים שרמן שליט''א - מעמד הנולד מתרומת ביצית
6
האנשים הטובים במכון פוע"ה
האנשים הטובים במכון פוע"ה
7
שיעורו של הרב מנחם בורשטין ראש מכון פוע"ה, לקראת הילולת מרן הרב מרדכי אליהו זצ"ל - סיון תשפ"א
שיעורו של הרב מנחם בורשטין ראש מכון פוע"ה, לקראת הילולת מרן הרב מרדכי אליהו זצ"ל - סיון תשפ"א

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן