האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הזרעה תוך רחמית IUI

רקע רפואי 

הגדרה

הזרעה תוך רחמית היא פעולה של החדרת זרע בהזרקה לרחם האישה ללא קיום יחסי אישות.

שלבי התהליך 

התהליך כולל בתוכו שני שלבים:

  1. השבחת זרע – הבאת הזרע למעבדת פוריות, שטיפתו כדי להפריד ממנו חומרים שלא אמורים להיכנס לתוך הרחם ולאחר מכן ביצוע פעולות מעבדתיות כדי לקבל את התאים בעלי התנועתיות הטובה יותר.
  2. הזרעה תוך רחמית – הבאת הזרע שהתקבל לרופא, שמזריק את הזרע ישירות לרחם האישה, ובכך מקדם את הזרע לכיוון הביצית ומגדיל את הסיכוי להפריה.

פעולת ההזרעה התוך רחמית מתבצעת סמוך לביוץ של האישה. תהליך ההפריה באישה, ההיריון והלידה, כולם ממשיכים להתרחש באופן טבעי לאחר ההזרעה המלאכותית, כבכל התעברות טבעית.

ניתן לבצע הזרעה תוך רחמית כטיפול בפני עצמו, או לשלבה ביחד עם מתן טיפול תרופתי, בכדורים או בזריקות, להשראת ביוץ אצל האישה (לדף המידע על טיפול תרופתי לצורך פוריות).

סיבות רפואיות להזרעה תוך רחמית 

המלצה לשימוש בטכניקה של הזרעה תוך רחמית לצורך כניסה להיריון ניתנת בדרך כלל באחד מהמצבים הבאים:

  1. כמות/איכות זרע ירודה – כאשר בבדיקת זרע (לדף המידע על בדיקת זרע) מתגלה ערך נמוך באחד מהפרמטרים שנבדקו. במצב כזה תינתן המלצה לביצוע הזרעה תוך רחמית רק אם מצב הזרע, למרות שהוא אינו תקין, תקין דיו בשביל שתהיה אפשרות להפריה. במצבים של ערכים נמוכים ביותר של המדדים השונים של הזרע, לרוב תהיה המלצה לעבור באופן מיידי להפריה חוץ גופית (לדף המידע על הפריה חוץ גופית).
  2. אי פריון על רקע לא מוסבר – במצבים כאלו התברר שהזרעה תוך רחמית בשילוב טיפול תרופתי לאישה להגברת הביוץ מגבירים את הסיכוי להיריון.

 

יש רופאים שממליצים על הזרעה תוך רחמית גם במקרים שבהם הזרע תקין ויש בעיית פוריות ידועה אצל האישה שמצריכה טיפול תרופתי, זאת כדי להגביר את הסיכוי להיריון במהלך הטיפול. המלצה זו שנויה במחלוקת רפואית, שכן לא ברור האם ועד כמה ביצוע הזרעה תוך רחמית במקרים כאלו אכן מגדיל את סיכויי הכניסה להיריון.

 

השאלות ההלכתיות בביצוע הזרעה תוך רחמית 

הפוסקים דנו בכמה שאלות הלכתיות שיש בכל ביצוע של פעולת הזרעה תוך רחמית:

  1. שאלת הוצאת זרע לבטלה – מצד אחד מטרת הפעולה היא לצורך הולדה. מצד שני בשעה שהזרע ניתן הוא עדיין לא נכנס לגוף האישה, ולא ברור האם הכנסה לאחר מכן אכן פותרת את שאלת הוצאת הזרע לבטלה. בנוסף, לא תמיד בסופו של דבר משתמשים בזרע לצורך ביצוע ההזרעה.
  2.  שאלת היחס – האם מי שהוא צאצא גנטי של אדם אחר, אך פעולת ההולדה לא נגרמה כתוצאה מיחסי אישות כדרך כל הארץ אלא באופן מלאכותי, מתייחס אחרי אביו הגנטי.
  3.  קיום מצוות פרו ורבו – האם המצווה מתקיימת דווקא בקיום יחסי אישות לצורך הולדה, או גם בביצוע פועלות אחרות לצורך הולדה.
  4. חשש החלפה וטעות – האם העובדה שהזרע עובר תהליך במעבדה, ובפועל הוא עובר כמה ידיים עד שהוא מוזרק לרחם האישה, נותנת לנו ודאות הלכתית שאכן הנולד הוא בנו של מוסר הזרע.
  5. הזרעה לפני טבילה – יש פעמים שבמהלך הטיפול מתברר שהזמן המתאים לביצוע ההזרעה מגיעה לפני טבילת האישה. במקרים כאלו מתעוררות שתי שאלות הלכתיות: א. האם מבחינה הלכתית ניתן להיכנס להריון (גם ללא יחסי אישות שאסורים כמובן לפני טבילה) קודם הטבילה? ב. כפי שיובא להלן, הדרך הנכונה מבחינה הלכתית לתת זרע לצורך הזרעה תוך רחמית היא באמצעות יחסי אישות עם קונדום סטרילי מיוחד, דבר שכמובן אינו אפשרי לפני הטבילה. האם במצב כזה מותר לבעל לתת את הזרע באוננות? (ראה גם בדף המידע על ביוץ מוקדם>)

התנאים ההלכתיים לביצוע הזרעה תוך רחמית 

למעשה, ההכרעה שמקובלת היום על פי ההלכה היא שהזרעה תוך רחמית היא פעולה מותרת, מי שנולד מהזרעה תוך רחמית נחשב מבחינה הלכתית לבנו של בעל הזרע, ובעל הזרע מקיים בכך מצוות "פרו ורבו".

לשם כך יש צורך בתנאים הבאים:

  1. צורך רפואי אמיתי בהזרעה תוך רחמית – לשם כך יש לקבל חוות דעת מרופא אמין ומקצועי, ולהתייעץ עם פוסק הלכה שמבין היטב את הצדדים הרפואיים וההלכתיים של טיפולי פוריות. לרבנים היועצים במכון פוע"ה יש ניסיון רב שנים ומומחיות מיוחדת בצדדים הרפואיים וההלכתיים של ביצוע הזרעה תוך רחמית.
  2. צורת מתן הזרע – מתן הזרע להזרעה תוך רחמית צריך להיעשות באופן של יחסי אישות עם קונדום מיוחד שמיועד לטיפולי פוריות (קונדום סטרילי "הלכתי", לדף הנחיות לשימוש בקונדום סטרילי "הלכתי"). במצבים שבהם הדבר אינו אפשרי, כגון שמועד הזרעה התוך רחמית הוא לפני שהאישה הספיקה לטבול במקווה, נחלקו הפוסקים האם אפשר לבצע את ההזרעה ולתת את הזרע באופן אחר.
  3. השגחה הלכתית – כדי למנוע טעויות, ועל מנת לדעת באופן ברור שהזרע שמוזרק לאישה הוא זרעו של הבעל, יש צורך בהשגחה הלכתית על תהליך השבחת הזרע במעבדה. למכון פוע"ה מערך של משגיחות בעלות ניסיון של עשרות שנים, שיכולות להגיע על פי הזמנה לכל מעבדות הפוריות בארץ ולמעבדות נבחרות בחו"ל. לדף המידע על ההשגחה ההלכתית.

במקרים שבהם מועד ההזרעה יוצא לפני הטבילה, יש מחלוקת בין הפוסקים אם אפשר להתיר לבעל לתת זרע באוננות לצורך ההזרעה, ואם אפשר לבצע את ההזרעה לפני הטבילה. למעשה, כדי לבדוק אם אפשר להתיר זאת, יש לברר כמה נתונים: גיל האישה, משך הזמן שבו מנסים להרות, האם האישה קיבלה טיפול תרופתי לצורך ההזרעה ומהו הטיפול שקיבלה. עם הנתונים הללו אפשר לפנות לרב פוסק שבקיא בתחום ולקבל מענה לשאלה.

לקריאה הלכתית מורחבת

מבוא הלכתי על הזרעה תוך רחמית  / מתוך שו"ת פוע"ה – פוריות, יוחסין וגנטיקה

הזרעה תוך רחמית / מתוך ספר פוע"ה כרך שני – פוריות

מאמרים בנושא הזרעה תוך רחמית IUI

כניסה לאתר

הרשמה לניוזלטר של פוע"ה

דילוג לתוכן